Avatar billede kingjean Juniormester
29. november 2017 - 20:16 Der er 21 kommentarer

Harrisk vil ikke læses

Hej!

En ekstern harddisk, som ikke vil læses i Windows.
Jeg har fundet en vejledning, så jeg nu har en "rå" Sata-harddisk og den er sat til min PC...
Men jeg kan ikke assigne et drev-bogstav - hverken i diskpart eller i diskhåndtering (som melder I/O-fejl), så jeg kan køre en chkdsk - og jeg har læst side op og ned om problemet.

En der hjælpe?  :)

Mvh Jean.
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2017 - 20:54 #1
Prøv at installere gratisprogrammet
ActiveKillDisk

http://www.killdisk.com/killdisk-home.htm

Her er en vejledning fra YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=S0Cd9eEXsNI

Det kan godt tage nogle timer før den er færdig.

Gå derefter ind i Computer>Administration>Diskhåndtering tildel harddisken et bogstav.

Er der noget på harddisken der ikke må slettes, så brug IKKE programmet.
Avatar billede kingjean Juniormester
29. november 2017 - 21:15 #2
Ja, okay jeg fik ikke gjort klar at det er data'ene på disken der er vigtige.
Avatar billede milter Ekspert
29. november 2017 - 21:32 #3
Prøv at læse, hvad EaseUS har at sige om en RAW-harddisk:

https://www.easeus.com/datarecoverywizard/recover-raw-drive.htm
Avatar billede ErikHg Ekspert
29. november 2017 - 21:34 #4
Det er jo altid noget værre møg. Man ved data´ene er der, men kan ikke få dem ud.

Jeg vil prøve at lede lidt på nettet og måske finde noget der kan løse problemet.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2017 - 22:00 #5
Mener jeg har foreslået Recuva til at redde data fra sådan en disk som man så herefter kunne formatere og lægge data tilbage.

https://www.piriform.com/recuva
Avatar billede kingjean Juniormester
29. november 2017 - 22:20 #6
Jeg har prøvet Recuva.
Udfordringen er at Windows ikke giver den et drev-bogstav og programmet finder ikke harddisken.
Jeg kan kun se den i diskhåndtering.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. november 2017 - 22:21 #7
Hvis du skal redde data ud, skal vi have lidt mere at vide om disken - hvad det var oprindeligt m.m.

Noget kunne tyde på at den ikke er formatteret på en måde, som Windows kan forstå..

Men vigtigst her og nu er, at du IKKE må lave ændringer på disken... - jeg har for ikke så langt tid siden set en stakkel ødelægge datastrukturen på alle mulige velmenende råd fra folk, der troede det gjaldt om at få den "nulstillet"...

Er det fra en "dobbeltdisk" hvor der har siddet mere end én disk i, vil den typisk være sat til at køre RAID. Fra en sådanne disk kan du ikke redde data ud ved at sætte den direkte til en PC.
Har det bare været en enkelt selvstændig harddisk, kan den være formatteret i et linux filsystem (ext3/ext4). Dette kan en Windows PC heller ikke læse direkte, men der findes da heldigvis programmer der kan hjælpe: http://www.paragon-drivers.com/extfs-windows/

Er det ikke noget af ovenstående, så beskriv lidt nærmere hvad det er...
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2017 - 22:30 #8
Det gratis program MiniTool kan måske se disken?
https://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2017 - 22:31 #9
Ps. Kan du give disken et drevbogstav, er der måske noget her?
https://www.easeus.com/resource/raw-file-system-to-ntfs.htm
Avatar billede jalved Ekspert
29. november 2017 - 22:40 #10
Det er et område, jeg ikke ved meget om. Har selv reddet en disk med raw-data engang med programmet GetDataBack for NTFS. Det tog tid, men den fandt indholdet.

Men jeg tænker, du måske kan prøve at gå helt udenom Windows ved at bruge en linux rescue cd af en art, du kan starte din maskine op på?
Avatar billede kurtba Ekspert
29. november 2017 - 22:51 #11
Når man skal redde data, er noget af det første man skal tage stilling til: Vil jeg betale for at redde disse data? Så skal man gå til et professionelt firma, som normalt let vil kunne redde data - men det kan hurtigt koste 5-10.000 kr.
Når man frem til, at det vil man ikke betale, så prøver man alt muligt, og lige når man er ved at opgive, så formatterer man disken. Så får den sit drevbogstav igen, og så prøver man igen med Recuva og div. redningsprogrammer.
Inden for de sidste 4 mdr. har jeg haft 2 diske fra bekendte, som af ukendt årsag pludselig stod som raw. Alt blev prøvet uden resultat, hvorefter jeg formatterede. Herefter reddede jeg alle data på den ene disk og næsten alle på den anden disk. På sidstnævnte disk, var der et område, som ikke kunne læses grundet en defekt, men stort set alt blev reddet.
Der er ingen garanti for, at denne metode også vil lykkes for dig, men når alt andet er prøvet - så prøv denne.
Generelt er det jo ikke et problem, at redde data fra diske, som er blevet formatteret ved en fejl, når bare der ikke er lagt nye data på efterfølgende.
Det har jeg gjort utallige gange i gennem mange år.
Avatar billede jalved Ekspert
29. november 2017 - 22:53 #12
#11 Smart tip. Den metode har jeg ikke hørt før.,
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
29. november 2017 - 23:36 #13
Hvis data på disken er vigtige kan formatering ikke anbefales. Typisk er det bedre at windows ikke tildeler disken drev bogstav, så undgår du windows låser sig hver gang den skal vente på disken. chkdsk kan være destruktiv for data på en disk med i/o fejl. Hvis professionel hjælp er ude af billedet, så er tippet fra valby1 #8 et forsøg værd. Du kan også forsøge http://findandmount.com/
Lidt mere info om model, fabrikat og hvor disken har været brugt da den fungerede vil være nyttigt for at vejlede dig bedre.
Det bedste vil være at lave en sektor kopi og arbejde med kopien for ikke at stresse en disk med i/o fejl. Tag evt. et kik på HDDSuperClone her: http://www.sdcomputingservice.com/hddsuperclone
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. november 2017 - 07:26 #14
Prøv testdisk : http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk
Den virker når alt andet svigter - men kræver du har et medie at kopiere til der har mere kapacitet end  den disk du kopierer fra !
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
30. november 2017 - 07:47 #15
Hvis data er vigtige vil jeg stadig råde dig til at lave en sektor kopi. En disk med i/o fejl er skrøbelig og kan meget vel skyldes et af hovederne i disken ikke mere læser korrekt og er på næppe til at bryde sammen. Derfor gælder det om at få mest mulig data ud fra disken mens den fungerer, så kan klonen efterfølgende udsættes for tortur med alverdens recovery programmer uden at det medfører yderligere datatab.

Check evt. diskens SMART sundhedstilstand med https://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html
Avatar billede kingjean Juniormester
01. december 2017 - 18:28 #16
Tak for alle jeres svar.
Jeg har først i dag fået tid til at kigge videre.

Det er en HP Media-disk - altså en ekstern harddisk, som jeg har skidt ad og nu har en almindelig SATA-disk.

Jeg kigger på jeres forslag og melder retur.
Der er ikke penge til at få et professionelt firma til at redde data, så jeg arbejder videre på det.
Avatar billede kingjean Juniormester
01. december 2017 - 18:43 #17
Nogle af programmerne i foreslår har jeg prøvet.
Uanset hvilken jeg installerer (har udeladt dem der er til Linux), så kan ingen af dem "se" disken.

Det eneste der gør at jeg ved disken kører er lyden fra den, og så at jeg kan se den i DISKPART og via diskhåndtering.

Så lige nu er jeg kørt lidt fast.
Avatar billede kingjean Juniormester
01. december 2017 - 19:03 #18
Det er en Seagate-disk og det viser sig at de har nogle programmer, som kan redde data. Og den kan faktisk "se" disken, og analyserer også disken.. for bare at melde retur at der ingen data er på disken.
Lyden fra disken er heller ikke god, så jeg tror desværre den er helt færdig...  :-(

Tak for jeres hjælp.
Avatar billede jalved Ekspert
01. december 2017 - 19:57 #19
Det er ikke et godt tegn med lyden.

Selvom jeg ikke ved meget om, det så ville jeg da lige prøve igen at foreslå dig at boote om udenom Windows med en rescue cd for at se, om den kan se data.

Jeg har selv brugt ultimate bootcd engang til at boote op på og fiske data ud fra en harddisk. Men der findes sikkert bedre udgaver i dag.

http://www.ultimatebootcd.com/
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
02. december 2017 - 17:20 #20
Hvordan lyder din disk da? Du skal ikke tilslutte den igen, blot forklare hvad du hører. Skriv lige model nummeret på disken.
Avatar billede johnsoerensen Praktikant
19. december 2017 - 10:45 #21
Hej
Jeg havde en harddisk (alm 3.5" ) og den sagde mærkelige lyde, og ville ikke initialiseres i Windows... den ligesom låste diskhåndtering.
Jeg prøvede diverse programme til recover data ... intet virkede
Jeg havde den sågar oppe hos min svoge, som er administrator.... Han kunne heller ikke

Jeg satte den i min linux box og efter lidt kiggen på youtube, fandt jeg frem til nogle programmer ... og vupti så virkede den igen og ALLE data var der stadig.

Så hvis du ikke har fået liv i det med drevbogstav, så kunne Youtube være en idè

John