Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2017 - 09:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Virtual surround / spatial sound - hvad er det?

Jeg skal lige starte med at sige, at jeg er (totalt) døv på højre øre, og har derfor aldrig kunne høre lyd i mere end mono, og ikke haft nogen interesse i surround-lyd.

På det seneste har jeg dog mere og mere set begrebene spatial sound og virtual surround - altså surround-lyd i hovedtelefoner, som jo kun er to højttalere. Og nu med den nye Windows 10 opdatering, hvor der også er kommet spatial sound indbygget i Windows, er jeg kommet til at tænke på det igen - og jeg forstår overhovedet ikke hvad det er, og om det er noget jeg kan få noget ud af.

Jeg har altid troet at surround udelukkende fungerede ved at variere lydstyrken i højttalerne rundt omkring en, og at en med to ører var nødt til at dreje hovedet for at vurdere om lyd kom forfra eller bagfra. Men med hovedtelefoner, som per definition kun er to lydkilder, og som følger med når man drejer hovedet, kan det ikke være hele forklaringen.

Men hvad ellers? Hvordan fungerer det, og hvordan kan I med to ører vurdere hvor en lyd kommer fra, mere end bare med lydstyrken i højre/venstre øre?
Kan jeg også mere end jeg går og tror, eller er det bare marketing bullshit?
Avatar billede finb Ekspert
01. december 2017 - 09:51 #1
3d-lyd (kvadrofoni) var moderne 1974.
3d opnåes ved,
at lyd, du modtager skråt,
rammer det ene øre før det andet.
Tidsforskellen giver 3d.

Kommer lyden fra kun 2 punkter (hovedtelefoner),
er det ørets UDFORMNING/krøller,
der giver 3d.
Spørg din læge, om du kan få et
implantat, der omdanner lyd til
nervesignal til din hørenerve.
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2017 - 09:55 #2
Jeg kan ikke få implantat, da det er min nerve der er i stykker, ikke øret.

Men det hjælper ikke med at forstå, hvordan det kan lade sig gøre at høre forskel på lyd forfra og bagfra med hovedtelefoner, hvor det netop ikke kan være tidsforskellen.
Avatar billede finb Ekspert
01. december 2017 - 10:48 #3
Hovedtelefon-stereo høres som en 2d bue op over hovedet fra øre til øre.
3d-hovedtelefoner har flere højttalere, der giver "forfra" og "bagfra"
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2017 - 10:52 #4
Ja. Så hvordan laver man virtual surround, når man kun har to højttalere?
Avatar billede poko1 Ekspert
01. december 2017 - 10:52 #5
Jeg vil tro at det er lige som den kunstige Lesley lyd som foregår ved faseforskydningI.
bucket chains of sound
svarer også til Ambulancen der nærmer og fjerner sig.
Avatar billede finb Ekspert
01. december 2017 - 11:50 #6
tds = time delay synthesizer
Avatar billede poko1 Ekspert
01. december 2017 - 13:00 #7
Avatar billede 220661 Ekspert
01. december 2017 - 13:08 #8
Enig med poko1 i at det er en fordrejning af lyden så den "ligner" den ægte vare.
Det nærmer det dog dog ikke.
Har set det flere gange på transportabelt udstyr med en middelmådig ydelse.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. december 2017 - 13:17 #9
#8  Det kommer så lidt an på hvordan det er lavet et Tysk firma der bygger Digitale orgler har bygget en El Lesley Hvor de bruger tre sæt af BBD'er der er indbyrdes forskudt De kalder det en Eimerketten Speicher.! Kendte musikere som bl.a. Jimmi Schmidt Siger han ikke kan høre forskel bort set fra støjen fra de roterende Højtalere.
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2017 - 13:27 #10
spatial, rum, det er et hjernetrick. det er bare den måde hjernen fungerer på der bliver udnyttet. det kom frem i POP83 med Kim Schumacher i Danmarks Radio, der spillede nogle af de første eksempler vi havde hørt. dengang var der hver søndag en stereo test i radioen...
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2017 - 13:31 #11
dit kranie er en rund forstærker. du er vant til at høre din egen stemme og lyde, med kraniet som forstærker. så du har denne lyd opfattelse som det giver. og det kan udnyttes i hovedtelefoner.
Avatar billede wjens Guru
01. december 2017 - 13:58 #12
Jeg har hørt et foredrag om dette med headset-demo (en højttaler pr. øre). Forklaringen var at evolutionen har udviklet vores ører så øregangen forskyder signalet en smule forskelligt til trommehinden afhængigt af om lyden kommer forfra eller bagfra. Hjernen har så lært at tolke dette som retning i forhold til hovedet. Ret smart.

Forskydningen kan simuleres digitalt, så ørerne kan "snydes" til opfatte lyden som kommende fra forskellige retninger, selvom der kun er en højttaler ved hvert øre. Det virker!
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. december 2017 - 16:58 #13
#5

Her står noget om ambulancen som du nævner:

https://da.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekt
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2017 - 17:23 #14
#12: Tak, det lyder mest som den forklaring jeg søgte. Men jeg kan stadig ikke rigtig forstå det, da jeg ikke selv synes, jeg kan høre forskel på om noget er foran eller bag mig.

Er det noget I andre kan? Hvis I holder jer for det ene øre, kan I så tydeligt genkende om en lyd er foran eller bag jer?
Avatar billede Slater Ekspert
01. december 2017 - 17:24 #15
Og tak for inputtene, alle I andre også.

Det er jo nok lidt som at forklare farver til en blind.
Avatar billede wjens Guru
07. december 2017 - 10:47 #16
Jeg fandt en lidt nøjere forklaring her, som giver mere end min hukommelse kunne:
  https://ehomerecordingstudio.com/binaural-hearing/
Retningsbestemmelsen bygger også på en forskydning mellem hvad de to ører modtager. Med kun et øre virker den del jo ikke, så her er formodentlig svaret på dit spørgsmål.
Avatar billede Slater Ekspert
07. december 2017 - 11:29 #17
#16: Det siger jo sjovt nok det samme som jeg hele tiden har troet var tilfældet: at folk med to ører kun kan høre om noget kommer fra højre eller venstre side, det er umuligt at høre om det kommer for- eller bagfra uden at dreje hovedet, hvilket jo ikke kan lade sig gøre med hovedtelefoner.

Så jeg forstår stadig ikke en bønne af det, desværre. Men tak for forsøgene.