Slater Ekspert
01. december 2017 - 09:27 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Virtual surround / spatial sound - hvad er det?

Jeg skal lige starte med at sige, at jeg er (totalt) døv på højre øre, og har derfor aldrig kunne høre lyd i mere end mono, og ikke haft nogen interesse i surround-lyd.

På det seneste har jeg dog mere og mere set begrebene spatial sound og virtual surround - altså surround-lyd i hovedtelefoner, som jo kun er to højttalere. Og nu med den nye Windows 10 opdatering, hvor der også er kommet spatial sound indbygget i Windows, er jeg kommet til at tænke på det igen - og jeg forstår overhovedet ikke hvad det er, og om det er noget jeg kan få noget ud af.

Jeg har altid troet at surround udelukkende fungerede ved at variere lydstyrken i højttalerne rundt omkring en, og at en med to ører var nødt til at dreje hovedet for at vurdere om lyd kom forfra eller bagfra. Men med hovedtelefoner, som per definition kun er to lydkilder, og som følger med når man drejer hovedet, kan det ikke være hele forklaringen.

Men hvad ellers? Hvordan fungerer det, og hvordan kan I med to ører vurdere hvor en lyd kommer fra, mere end bare med lydstyrken i højre/venstre øre?
Kan jeg også mere end jeg går og tror, eller er det bare marketing bullshit?
finb Professor
01. december 2017 - 09:51 #1
3d-lyd (kvadrofoni) var moderne 1974.
3d opnåes ved,
at lyd, du modtager skråt,
rammer det ene øre før det andet.
Tidsforskellen giver 3d.

Kommer lyden fra kun 2 punkter (hovedtelefoner),
er det ørets UDFORMNING/krøller,
der giver 3d.
Spørg din læge, om du kan få et
implantat, der omdanner lyd til
nervesignal til din hørenerve.
Slater Ekspert
01. december 2017 - 09:55 #2
Jeg kan ikke få implantat, da det er min nerve der er i stykker, ikke øret.

Men det hjælper ikke med at forstå, hvordan det kan lade sig gøre at høre forskel på lyd forfra og bagfra med hovedtelefoner, hvor det netop ikke kan være tidsforskellen.
finb Professor
01. december 2017 - 10:48 #3
Hovedtelefon-stereo høres som en 2d bue op over hovedet fra øre til øre.
3d-hovedtelefoner har flere højttalere, der giver "forfra" og "bagfra"
Slater Ekspert
01. december 2017 - 10:52 #4
Ja. Så hvordan laver man virtual surround, når man kun har to højttalere?
poko1 Ekspert
01. december 2017 - 10:52 #5
Jeg vil tro at det er lige som den kunstige Lesley lyd som foregår ved faseforskydningI.
bucket chains of sound
svarer også til Ambulancen der nærmer og fjerner sig.
finb Professor
01. december 2017 - 11:50 #6
tds = time delay synthesizer
poko1 Ekspert
01. december 2017 - 13:00 #7
220661 Ekspert
01. december 2017 - 13:08 #8
Enig med poko1 i at det er en fordrejning af lyden så den "ligner" den ægte vare.
Det nærmer det dog dog ikke.
Har set det flere gange på transportabelt udstyr med en middelmådig ydelse.
poko1 Ekspert
01. december 2017 - 13:17 #9
#8  Det kommer så lidt an på hvordan det er lavet et Tysk firma der bygger Digitale orgler har bygget en El Lesley Hvor de bruger tre sæt af BBD'er der er indbyrdes forskudt De kalder det en Eimerketten Speicher.! Kendte musikere som bl.a. Jimmi Schmidt Siger han ikke kan høre forskel bort set fra støjen fra de roterende Højtalere.
sidwave Ekspert
01. december 2017 - 13:27 #10
spatial, rum, det er et hjernetrick. det er bare den måde hjernen fungerer på der bliver udnyttet. det kom frem i POP83 med Kim Schumacher i Danmarks Radio, der spillede nogle af de første eksempler vi havde hørt. dengang var der hver søndag en stereo test i radioen...
sidwave Ekspert
01. december 2017 - 13:31 #11
dit kranie er en rund forstærker. du er vant til at høre din egen stemme og lyde, med kraniet som forstærker. så du har denne lyd opfattelse som det giver. og det kan udnyttes i hovedtelefoner.
wjens Forsker
01. december 2017 - 13:58 #12
Jeg har hørt et foredrag om dette med headset-demo (en højttaler pr. øre). Forklaringen var at evolutionen har udviklet vores ører så øregangen forskyder signalet en smule forskelligt til trommehinden afhængigt af om lyden kommer forfra eller bagfra. Hjernen har så lært at tolke dette som retning i forhold til hovedet. Ret smart.

Forskydningen kan simuleres digitalt, så ørerne kan "snydes" til opfatte lyden som kommende fra forskellige retninger, selvom der kun er en højttaler ved hvert øre. Det virker!
ErikHg Ekspert
01. december 2017 - 16:58 #13
#5

Her står noget om ambulancen som du nævner:

https://da.wikipedia.org/wiki/Dopplereffekt
Slater Ekspert
01. december 2017 - 17:23 #14
#12: Tak, det lyder mest som den forklaring jeg søgte. Men jeg kan stadig ikke rigtig forstå det, da jeg ikke selv synes, jeg kan høre forskel på om noget er foran eller bag mig.

Er det noget I andre kan? Hvis I holder jer for det ene øre, kan I så tydeligt genkende om en lyd er foran eller bag jer?
Slater Ekspert
01. december 2017 - 17:24 #15
Og tak for inputtene, alle I andre også.

Det er jo nok lidt som at forklare farver til en blind.
wjens Forsker
07. december 2017 - 10:47 #16
Jeg fandt en lidt nøjere forklaring her, som giver mere end min hukommelse kunne:
  https://ehomerecordingstudio.com/binaural-hearing/ 
Retningsbestemmelsen bygger også på en forskydning mellem hvad de to ører modtager. Med kun et øre virker den del jo ikke, så her er formodentlig svaret på dit spørgsmål.
Slater Ekspert
07. december 2017 - 11:29 #17
#16: Det siger jo sjovt nok det samme som jeg hele tiden har troet var tilfældet: at folk med to ører kun kan høre om noget kommer fra højre eller venstre side, det er umuligt at høre om det kommer for- eller bagfra uden at dreje hovedet, hvilket jo ikke kan lade sig gøre med hovedtelefoner.

Så jeg forstår stadig ikke en bønne af det, desværre. Men tak for forsøgene.
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Computerworld
Aarhus Kommune dropper Atea som hardware-leverandør: Vælger konkurrent til hardwareordre på op til 350 millioner kroner
Efter et langt og rodet forløb har Aarhus Kommune nu endelig fundet vinderen af det enorme hardwareudbud til en værdi på op til 350 millioner kroner. Det blev et farvel til Atea og et velkommen til konkurrenten.
CIO
Cybersikkerhed til hele Danmark: Endelig faldt tiøren – lad os så komme i gang
Klumme: Regeringen og en række partier har afsat 1,4 milliarder kroner til at beskytte Danmark mod fremtidige cyber-angreb. Det er meget positivt. Nu bør vi handle. For pengene har ingen værdi i sig selv.
Comon
Det skal du gøre for at få skiftet dit (måske slidte) iPhone-batteri til 229 kroner
Apple har sænket prisen for at få skiftet batteriet i iPhone det næste år efter en større afsløring, og hvis du vil gøre brug af tilbuddet, skal du gøre dette
Job & Karriere
Regeringen vil gøre it-undervisning obligatorisk i folkeskolen: "Planen er, at alle danske børn skal lære at kode," siger undervisningsministeren
Interview: Regeringen indfører obligatorisk undervisning i it i folkeskolen på alle klassetrin og præsenterer fredag ny plan. Ny forsøgsordning i op til 50 skoler skal bane vejen. “Visionen for planen er, at alle danske børn skal lære at kode,” siger undervisningsminister Merete Riisager (LA).
White paper
Er cloud godt eller skidt for GDPR?
Er cloud en hjælp eller en forhindring i bestræbelserne på at overholde EU’s persondataforordning? Det er det interessante spørgsmål, dette whitepaper fra IDC sponsoreret af Oracle søger at give et svar på. På baggrund af samtaler med en række europæiske CIO’er peger whitepaper’et på fordele og ulemper og på de særlige forhold, man som it-ansvarlig skal være opmærksom på. Desuden giver whitepaper’et en grundig introduktion og redegørelse for IDC’s ’GDPR Technology Framework’. IDC Whitepaper fra november 2017. 7 sider på engelsk. Få samtidig whitepaper’et ’Helping Address Your GDPR Needs Using Oracle IT Infrastructure’ - 8 sider på engelsk.