Avatar billede Jman Praktikant
01. december 2017 - 10:38 Der er 18 kommentarer

udskriv pdf A4 centreret på A3

Hvordan kan man udskrive A4 til pdf, men centreret på A3 medie, så man kan få "bleed" med på filen (til tryk) ?
Avatar billede finb Ekspert
01. december 2017 - 10:46 #1
søg på "skæremærker"
og/eller cmyk
Avatar billede Jman Praktikant
01. december 2017 - 13:49 #2
no luck
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. december 2017 - 18:34 #3
Hvis Word ikke kan håndtere det, er du velkommen til at sende pdf-filen i A4 format til
fr(a)finnrasmus.dk
Jeg placerer den i et InDesign A4 dokument og opretter en ny pdf-fil i CMYK farver og med skære- og pasmærker.
Formatet bliver ikke A3, men en overstørrelse A4, som trykkeriet kan bruge.
Det undrer mig, hvis trykkeriet ikke kan gøre det samme.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. december 2017 - 19:01 #4
Hvis trykkeriet absolut vil have den midt på et A3 ark, kan jeg placere pdf med skære- og pasmærker til A4 i et InDesign A3 dokument og udskrive ny pdf med mærkerne inden for A3 formatet.
Avatar billede falster Ekspert
01. december 2017 - 19:21 #5
Når du har oprettet din A4-pdf åbner du den i din pdf-læser.

1. Vælg udskriv.

2. Vælg, at størrelsen ikke skal tilpasses.

3. Under sideopsætning vælges papir i A3-format.

Så bliver den, som du ønsker.

Afhængigt både af pdf-læseprogram og printer kan det se forskelligt ud, men det er disse trin.
Avatar billede Jman Praktikant
04. december 2017 - 11:41 #6
Det hjælper jo ikke på bleed. Det *skal* jo med fra word.
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2017 - 12:32 #7
Som Finn m.fl. er inde på, drejer det sig vel om skæremærker.

Alt afhængig af Wordversion er der flere vejledninger på nettet om at indsætte disse.

F.eks.

https://support.office.com/en-gb/article/Show-and-print-crop-marks-673c6339-dece-4748-b7a9-81cd806ff166
Avatar billede Jman Praktikant
04. december 2017 - 13:19 #8
Nej, det handler om bleed .. trimmarks er ikke noget problem. Det kan man sætte på efterfølgende.
Men det, der er vigtigt er at have en sidelayout i A4, hvor man kan placere billeder/elementer ud over kant (bleed), som så kommer med på pdf.
Definition af trim og media laver jeg bare efterfølgende med Acrobat, men jeg skal have noget bleed med fra word, for at det giver mening.
Avatar billede Jman Praktikant
04. december 2017 - 13:28 #9
@finn: Tak for svar, men det må ikke bliver overstørrelse, da der layoutmæssigt er kvadrater til kant (yeah, I know!). Det er derfor det er vigtigt at løse det med bleed :)
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2017 - 14:36 #10
Det er ikke lige mit gebet, men skal kildefilen virkelig fremstilles i Word?

(Du nævner, at du har Acrobat, har du så ikke også andre prof-værktøjer fra Adobe?)
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2017 - 14:43 #11
Med (kun) Acrobat kan du vel fremstille pdf som i - mit - #5 og så tilføje objekter i "bleed" ved hjælp af indholdsredigering i Acrobat?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
04. december 2017 - 21:15 #12
#9
Den overstørrelse, jeg nævner, er ikke selve A4 trykbilledet,
men pdf-filens "papirformat".

#11
Er den helt rigtige løsning, hvis du har adgang til Adobe Acrobat i en pro-udgave.

Jeg har ikke Word, men har brugt LibreOffice. Den har et tilhørende tegne- og layoutprogram LibreOffice Draw - Officepakken må have det samme.
Jeg opretter et A3 dokument og indsætter en A4 pdf udskrevet med skære- og pasmærker. Så tilføjes de pågældende objekter, evt. oven på de eksisterende, men nu lidt ud over A4 formatet.
http://finnrasmus.dk/bleed.pdf
Avatar billede Jman Praktikant
05. december 2017 - 10:37 #13
Jeg kender - og har ingen problemer med - stort alle muligheder for at tilføje og editere, såvel med Adobes software som Enfocus Pitstop.

Men dét, jeg er ude efter her, er en fremstilling af en fil, uden behov for efterbehandling, dvs at brugeren fra word fremstiller en A4 publikation på et overstørrelse medie med bleed på de elementer, der er placeret ud over kant.
Avatar billede falster Ekspert
05. december 2017 - 11:28 #14
OK. Så vil mit bud være, at det ikke kan lade sig gøre.

At arbejde i et sideformat er nok en slags "grundfilosofi" for et tekstbehandlings program.

Måske har andre en anden mening?

Held og lykke :-)
Avatar billede falster Ekspert
05. december 2017 - 11:57 #15
Måske en husmandsløsning.

Sæt sideformat i Word til A3 og så top- og bundmargen til 6,15 og sidemargener til 3,35 (ved højformat - portrait).
Avatar billede falster Ekspert
05. december 2017 - 11:58 #16
OK: (29,7-21,0)/2 = 4,35 sku' det vist være i s.f. 3,35.
Avatar billede Jman Praktikant
06. december 2017 - 08:53 #17
Hej Falster,

Ja, det ville også være min umiddelbare tilgang. Men i mit tilfælde er det en skabelon, der *skal* være A4, men som også skal kunne klargøres til tryk, hvilket betyder jeg er låst på formatet.
Jeg undrer mig dog over hvorfor M$ insisterer på at manipulere siden, hvis man vælger andet sideformat i prist-fasen.
Avatar billede falster Ekspert
06. december 2017 - 18:34 #18
LibreOffice har en udskriftsindstilling "Brug kun papirstørrelser fra printerindstillinger".

Den placerer en "side" sat til A4 midt på et "papir", der så er sat til A3.

Om Word kan dette har jeg ikke mulighed for at tjekke.