Avatar billede erlandsen Seniormester
02. december 2017 - 15:11 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Et eller to subs

Jeg har et Yousee abonnement med et Netgear C6250EMR bredbåndsmodem og en Linksys router tilsluttet (kablet) for at få WIFI i hele huset.

Jeg har både WIFI på Netgear (wifi1) og Linksys (wifi2) og begge kører 192.168.0.xxx men jeg synes at jeg tidligere har kørt 192.168.1.xxx på en af dem - men jeg husker ikke hvilken, da det var en tekniker der satte det op.

Jeg har dog til tider problemer med at komme på nettet, idet nogle PC'er tidligere har været på 192.168.1.xxx, som nu åbenbart ikke er aktiv mere.

I den forbindelse har jeg flg. sp.:

1) Har det nogen betydning for performance, at de begge kører 192.168.0.xxx?
2) Vil man ikke komme uden om de nævnte problemer ved at have de nævnte to sub?
3) Hvis jeg sidder med en PC der er kablet til Netgear, skal jeg da ikke kunne finde Linksys' opsætningen på en IP adresse?
Avatar billede INK Ekspert
02. december 2017 - 17:44 #1
For et almindeligt hjemmenetværk har du kun brug for én DHCP server og dermed én adressegruppe. Din YouSee router hedder 192.168.0.1 og tildeler netværksadresser til alle forbindelser (wifi og kablede) med en DHCP server. Intervallet kan være 192.168.0.10-100.
I router 2 skal DHCP være slået fra (bridge mode). Kablet fra router 1 til 2 skal gå fra lan-port til lan-port (ikke internetindgangen på router 2). Du kan give "router" 2 en fast IP adresse i YouSee routeren, så du kan logge ind på den. Indstilling af Linksys kræver i første omgang direkte opkobling til en PC.
Avatar billede erlandsen Seniormester
03. december 2017 - 11:06 #2
Det vil jeg straks prøve.
Er det i øvigt bedst med det samme wifi navn eller to forskellige?
Avatar billede INK Ekspert
03. december 2017 - 11:10 #3
#2
Ifølge en hjemmeside skal man kalde sine access punkter (wifi) samme navn med præcis samme sikkerhedsindstillinger og netværkskode. Så skifter telefoner og tablets til den stærkeste sender automatisk.
Sådan har jeg også indstillet mine og det virker.
Avatar billede erlandsen Seniormester
04. december 2017 - 21:59 #4
også samme kanal?
Avatar billede INK Ekspert
04. december 2017 - 23:45 #5
Som jeg lige husker det, kan det være forskellige kanaler. Derved undgås interferens.
Avatar billede erlandsen Seniormester
05. december 2017 - 18:34 #6
ok.
Nu har jeg ændret wifi2 til bridge mode og ændret SSID navn og kodeord til at være det samme som på wifi1.

Jeg har også prøvet at indstille til samme sikkerhedsindstillinger men jeg har
WPA-PSK (AES) + WPA2-PSK (AES) på wifi1 og WPA2 Personal på wifi2, og ved ikke om det dermed er samme?

Så hvordan kan jeg tjekke om telefoner og tablets skifter til den stærkeste sender automatisk?
Avatar billede INK Ekspert
05. december 2017 - 19:06 #7
Det er klart, at med samme navn kan man ikke umiddelbart kontrollere hvilken router man er på, men styrken af signalet skulle gerne vise det.
Hvordan virker det i praksis?
Avatar billede erlandsen Seniormester
05. december 2017 - 20:27 #8
Det ser ud til at fungere fint ind til videre, tak!
Jeg har dog mindre hastighed i den ende af huset hvor wifi1 er, men det kan skyldes at den er på loftet.
Avatar billede erlandsen Seniormester
06. december 2017 - 18:58 #9
Hvad er forskellen på om man reserverer en ip adresse på enheden og routeren?
Avatar billede INK Ekspert
06. december 2017 - 19:08 #10
Med en fast IP-adresse, kan du finde dit accesspunkt uden at checke om den evt har fået ny IP-adresse. Med IP-adressen kan du logge direkte ind på "routeren".
Avatar billede erlandsen Seniormester
07. december 2017 - 07:32 #11
Beklager dårlig formulering.
Hvad er forskellen på at man:
1) reserverer en ip adresse på routeren
2) reserverer ip adressen på enheden

og skal man evt. gøre det begge steder (hvor det er muligt)?
Avatar billede INK Ekspert
07. december 2017 - 08:14 #12
Når du reserverer en ip-adresse på routeren, så vil den adresse ikke blive brugt på andet end den enhed, der har den tilhørende mac-adresse. Hvis enheden er slukket kunne ip-adressen ellers blive brugt på en anden enhed (tablet, pc, telefon, osv) som måtte blive tilsluttet. Hvis du så tænder enheden med reserveret ip-adresse ville der være to enheder, der kæmpede om samme adresse.
Men jeg er ikke ekspert på dette område, så det er kun min egen “hjemmestrikkede” forklaring. Håber andre kan bidrage.