Avatar billede sigyn Seniormester
05. december 2017 - 13:10 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Kombobokse opdaterer ikke

Jeg har en formular med en knap til at åbne en anden formular. Jeg har fire combobokse, der alle går ned i den forespørgsel, som ligger bag formularen(nr 2), så man kan filtrere på forskellige kriterier.
det virker godt nok i forespørgslen, mit problem er, at komboboksene ikke opdaterer sig i forhold til hinanden. De ser alle således ud (felt1, felt2 osv)

SELECT DISTINCT [qryAlle].[Felt1] FROM qryAlle ORDER BY [Felt1]; UNION SELECT "*" as Felt1 FROM qryAlle

Jeg har prøvet med

    Me.cboFelt1.Requery
    Me.cboFelt2.Requery
    Me.cboFelt3.Requery

på flere af hændelserne, men indtil videre ikke fundet en der virker. Jeg har haft problemet mange gange før, og har løst det ved at lave en knap, som nulstillede comboboksene, men det synes jeg jo ikke burde være nødvendigt.
Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2017 - 13:38 #1
any chance of seeing the dB?
ekspertenATsanthell.dk
AT = @
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2017 - 13:40 #2
your SQL puzzles me, why the UNION select?
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2017 - 13:42 #3
the  Me.cboFelt1.Requery should work, but if the underlaying SQL isn't working then the requery wont help.
Avatar billede sigyn Seniormester
05. december 2017 - 13:55 #4
UNION SELECT for at få * med, så den søger på alle hvis der står en stjerne i comboboksen. Det gør den selvfølgelig også ved et tomt felt, så synes jeg bare, at jeg har problemer med, at komme tilbage til det tomme felt, hvis jeg først har valgt et eller andet.
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2017 - 14:08 #5
Not sure I understand the logic in that, but if I get to see the Db I can maybe make some suggestions
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2017 - 14:48 #6
can I get to see the dB?
Avatar billede terry Ekspert
05. december 2017 - 16:04 #7
"at komboboksene ikke opdaterer sig i forhold til hinanden."

What are you expecting to change?
With what you have shown us the SQL will always be the same and will therefore always select the same data!

Is there any filters/criteria in qryAlle which changes the result in SQL select?
Avatar billede sigyn Seniormester
06. december 2017 - 12:50 #8
I qryAlle er der fire kriterier som dette, et for hvert felt der passer til den tilhørende komboboks

Like "*" & [Formularer]![frmStart]![cboFelt1] & "*"

Mit problem er, at når jeg f.eks. har søgt i comboboksen til felt1, så tilpasser comboboksen til felt2 sig, mens den til felt4 måske viser alle værdier. Hvis jeg så vælger en ny værdi i felt1, så husker felt2 kun den forrige søgning, som måske slet ikke hænger sammen med værdien i felt 1. Og SQL sætningen er ligeledes "ens" for de fire combobokse.
Det er som skrevet, ikke et nyt problem for mig, faktisk har jeg mødt det mange gange, og til min store irritation, da det jo er for at give brugerne af mine databaser nogle bedre/bredere søgemuligheder
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2017 - 13:03 #9
I dont think I'm going to be able to find the problem without being able to see the dB. There are many things which could be causing the problem :-(

You could make a copy with some test data....
Avatar billede sigyn Seniormester
06. december 2017 - 13:25 #10
Jeg vil gerne lave en test-kopi til dig, men det når jeg først i morgen
Avatar billede terry Ekspert
06. december 2017 - 13:26 #11
OK
Avatar billede sigyn Seniormester
07. december 2017 - 10:31 #12
Så her jeg en testkopi klar. Der er dog også dukket en anden uforudset udfordring op, måske kan du gennemskue den ved samme lejlighed, den fejler nemlig, når jeg vil bruge den kode du hjalp mig med fornylig
Avatar billede terry Ekspert
07. december 2017 - 11:25 #13
Yes I'll take a look at the other issue too. You can see my email in my first comment above ;-)
Avatar billede terry Ekspert
07. december 2017 - 13:46 #14
Moving the combo's .Requery to AFTER UPDATE event seems to have solved the problem.
Avatar billede sigyn Seniormester
08. december 2017 - 06:19 #15
Tak for hjælpen :-)