Avatar billede plok Forsker
07. december 2017 - 20:18 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Windows 10 på Asus Eee 2G Surf 16GB SSD?

Hej.

Jeg har lige et lille sprøgsmål. Jeg er ved at købe en lille sjov mini PC: Asus Eee 2G Surf (Mest for sjov)

Kan jeg køre winbdows 10 32-bit på den? Jeg kan se at windows systemkrav kun kræver minimum 16GB, men er det så også nok?

Kan jeg opgradere RAM? Der er lige pt. 1GB RAM og det er jo dobbelt så meget som normalt, men jeg vil gerne have 2GB i hvis det kan lade sig gøre?
Jeg synes ikke at kunne finde noget om det på google?

Håber I kan hjælpe mig med at svare på dette :D

God aften
Avatar billede ErikHg Ekspert
07. december 2017 - 21:21 #1
Jeg ved det ikke, men vil tvivle på at 1 GB RAM er nok.
Der er sikkert mange her på eksperten, der ved meget mere om det end jeg.
Avatar billede plok Forsker
07. december 2017 - 21:37 #2
Undskyld jeg har en rettelse!

Det er en 2G Surf med 2 GB SSD. men så er mit nye spørgsmål om man kan købe en større mini harddisk (SSD) til den? på ebay eller noget. og hvad skal jeg i dette tilfælde købe? :) JEg overvejer bare at installere Linux på den, da den kun har 1GB RAM.
Avatar billede posten Ekspert
07. december 2017 - 22:00 #3
er det denne pc du mener : http://www.notebookreview.com/notebookreview/asus-eee-pc-2g-surf-user-review/ med 0,5 gb ddr2 ram som er loddet i bundkortet også ssd-disk på 2gb er lodet fast i bundkortet
Avatar billede plok Forsker
07. december 2017 - 22:43 #4
#3 Ja det er den. Men hvis det er lodet på, så kan jeg godt se at der ikke er så meget at gøre :)
Avatar billede plok Forsker
07. december 2017 - 22:54 #5
Kan jeg lave en windows 10 to go, på et SD-Kort, og få det til at virke?
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2017 - 12:02 #6
sd-kort - 16gb er åbenbart for lidt (din maskine skal kunne læse 64gb kort). Men ellers, så er her opskriften https://www.udoo.org/forum/threads/how-to-installing-windows-10-to-microsd-card-usb-disk.7269/
dvs i stil med http://www.edbpriser.dk/hukommelseskort/toshiba-exceria-sdxc-uhs-i-memory-card-64-gb-uhs-i-u3-class10-id-13857572.aspx
Så tjek i spec for maskinen, at den kan håndtere SDXC kort.
Avatar billede plok Forsker
08. december 2017 - 17:15 #7
#6 Mange tak. JEg kan se at der er installeret Windows XP på den jeg køber. Hvis jeg vil lave en ren installation kan jeg vel godt gøre dette? Jeg har selv en XP-CD med Key.

JEg kan se at XP kun kræver 1,5GB diskplads og få RAM, og da denne PC har 2GB disk, så burde det vel ikke være et problem? :)
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2017 - 17:36 #8
xp supporteres ikke længere, så du SKAL finde på noget andet (mint linux fx). Du vil gerne have et system, hvor der fejlrettes og alt ikke står åbent for vira.
Men du kan selvfølgelig have den som notesbog uden internetadgang - så er xp godt nok, men se lige, om din version af xp er den samme som på maskinen (fx Home 32bit) Hvis du har en bedre version end den, der er på maskinen, så kan du ramme loftet på plads mht ram og disk. Selv gætter jeg på, at det er en nedbarberet win-xp, som blev lavet til den type maskine, og at almindelige xp'er ikke kan være på den plads.
Avatar billede plok Forsker
09. december 2017 - 19:42 #9
#8 Linux Mint skal minimum bruge 15GB harddsik.
UPDATE: Jeg har valgt at købe en Asus Eee 900 istedet for. Den har 16GB SSD, men er det nok?

Jeg er bare bange for om det kommer til at køre langsomt?

Er der nogen som har et godt bud på et Linux OS som ikke trækker så meget på ens hardware?

Jeg ved self. godt at det ikke er en "Super" pc jeg har købt. Det er også mest for sjov :D Men man vil jo gerne have så meget far på som muligt :)

Tiltænker at opgradere den med 60GB SSD & 2GB RAM på sigt.
Avatar billede plok Forsker
09. december 2017 - 20:01 #10
Angående opgradering. Kan jeg så installere disse ram:
Cosair DDR2 SO DIMM 200-pin 667MHz
Modelnummer: Corsair VS2GSDS667D2 2GB

Staandard køre min Asus med:
DDR2 SO DIMM 200-pin - PC2-3200 - 400 MHz
Avatar billede claes57 Ekspert
09. december 2017 - 20:04 #11
ubuntu er godt, så Lubuntu https://www.linux.com/news/best-lightweight-linux-distros-2017 ? ellers Puppy Linux
Avatar billede claes57 Ekspert
10. december 2017 - 10:24 #12
ram skulle være ok. Den lille disk er pga microsoft ville sælge xp lidt længere, så de opfandt en begrænsning i diskstørrelsen - den findes også i en linux-version med lidt større disk (20gb i stedet for 12)