Avatar billede Hansen Praktikant
08. december 2017 - 17:31 Der er 4 kommentarer

Skift til RAID fra SATA

Hej.
Jeg har en maskine kørende med en ret speciel opsætning.
På denne maskine vil jeg gerne skifte til at køre RAID5, opsat i BIOS.
Jeg kan sagtens få skiftet til at køre raid, men så kan Windows ikke boote længere. Hvad skyldes det?
Jeg har endnu ikke konfigureret noget raid, så mine diske kører stadig som enkeltstående diske.
Windows7 kommer med de fire farveprikker i opstarten, men den når ikke at danne det firkantede logo, før den rebooter.

Jeg håber at der er hjælp at hente.
Avatar billede Slettet bruger
08. december 2017 - 19:25 #1
når du laver din windows (C:) om til raid, smadrer du alle data på disken. :)

det er en meget dum ide at lade windows indg¨i den RAID.
RAID er til datalager, ikke windows.

RAID er IKKE backup!  ganske vist kan du genskabe en mistet disk, men du skal stadig huske at tage en backup!

medmindre du har store mængder data, er der ingen grund til at køre med en raid..
Avatar billede Hansen Praktikant
08. december 2017 - 20:05 #2
Jeg vil faktisk også gerne køre med en disk som ikke er i raid hvor Windows er installeret. Og så 4 stk 2TB diske som jeg bruger til video filer.
Problemet er at når jeg sætter BIOS om til RAID i stedet for SATA, så skifter alle 5 diske. De kommer alle til at være "RAID:NON MEMBER". Og så kan den eksisterende Windows ikke boote længere.
Hvis jeg sætter BIOS tilbage til udgangspunktet, så kører maskinen perfekt igen?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. december 2017 - 11:04 #3
Som Sidewave er inde på, vil du ikke kunne fortsætte med den samme installation, ved bare at skifte fra SATA til RAID.

Først og fremmest kræver det at du sætter dit RAID op (ikke aktiverer det, men konfigurere det) - hvis ikke det foregår direkte i BIOS, plejer det at være et shortcut når man booter.

Dernæst skal du installere Windows helt forfra - du har jo ændret fuldstændig på den måde PC´en opfatter diskene på, og PC´en aner derfor ikke hvor den skal finde Windows henne.
Avatar billede Hansen Praktikant
10. december 2017 - 20:36 #4
Ok, det lyder jo logisk.
Hvis jeg så opretter en maskine med en HDD til Windows, samt et raid til data.
Er der så nogle gode bud på hvordan jeg kan overføre den "gamle" installation med settings og programmer til den nye maskine.
Jeg har prøvet at lave et image af den gamle maskine, og så indlæse det på den nye. Efter at jeg havde installeret en funktionel Windows, men det virker ikke, den kan stadig ikke boote.
Nogle gode ideer?