Avatar billede Zoot Novice
11. december 2017 - 15:37 Der er 25 kommentarer

Ny CPU, hvad passer sammen ?

Hej, jeg laver straks en reference til min sidste tråd, hvori jeg spørger om hjælp til min computer der crasher:
https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1020545?k=8278804

Uden at være sikker på, hvad der præcist er skyld i mine computer crash problemer, så er jeg ude i om jeg skal købe ny CPU, og evt. køling. - Da alt min nuværende CPU er oppe omkring de 80 grader under spil, hvilket er for højt.

Jeg har tjekket op på følgende side http://www.trustedreviews.com/guide/best-cpu-for-gaming - og har kig på disse processorer:

AMD Ryzen 3 1300X 3.5GHz, Box:
http://www.pricerunner.dk/pl/40-4154814/CPU/AMD-Ryzen-3-1300X-3.5GHz-Box-Sammenlign-Priser

AMD Ryzen 5 1500X 3.5GHz, Box:
http://www.pricerunner.dk/pl/40-3860239/CPU/AMD-Ryzen-5-1500X-3.5GHz-Box-Sammenlign-Priser

Intel Core i5-7600K 3.80GHz, Box:
http://www.pricerunner.dk/pl/40-3711405/CPU/Intel-Core-i5-7600K-3.80GHz-Box-Sammenlign-Priser

Den sidstnævnte som er intel, er lige udenfor min prisklasse, og jeg heller derfor mest til de andre, men tænkte at kampen mellem rød og blå havde sin ret.

Mit bundkort er:
MSI 970 gaming (MS-7693)
- Vil jeg kunne påmontere nogle af disse foreslåede processorer på dette bundkort ?

Jeg er næste sikker på at min nuværende cooler master vandkøling er en "Cooler Master Seidon 120V Liquid CPU Cooler", da de fleste billeder og beskrivelser på nettet stemmer overens med hvad jeg kan se i computeren.
- Vil den køler være god nok til nogle af disse processorer? - Er det bedre med de kølere der følger med? - Endvidere er jeg endnu ikke sikker på om mit gamle problem med at min nuværende CPU der bliver for varm, om det er grundet denne vandkøler. - Forslag til andre billige kølere?
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 16:22 #1
"Vil jeg kunne påmontere nogle af disse foreslåede processorer på dette bundkort".

Svaret på dette er nej da Rysen bruger den nye standard der hedder AM4, og jeg mener den også skal bruge ddr4 ram på bundkortet. Så det er no go.

Nej det er ikke bedre med de stock kølere der følger med.
For det første så larmer de hurtigt når cpu opvarmes.
Jeg har ikke erfaring med væske køling som du bruger, da jeg selv bruger en 120 mm blæser køling på min FX4100.
Og en anden ting er jeg gamer ikke. Min pc her bruges fortrinsvis til kontor brug og streaming.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 16:25 #2
Formoder du også har kabinet blæsere ikke?
Er de monteret korrekt så det hjælper den interne køler med at lede luften ud?
11. december 2017 - 16:25 #3
Hejsa :-)
For kort at svare på dit konkrete spørgsmål; nej! Desværre; dit - ellers rigtig fede bundkort- bruger en såkaldt am3+ socket (det er den der afgør hvilken type processor der passer) og de nye AMD ryzen processorer kører en AM4 socket.
Intel cpu´en kører en helt anden standard; den du henviser til kører på en socket der hedder lga1151.
11. december 2017 - 16:32 #4
Og så fik jeg ramt "send". Tsk tsk....
Hvad angår vandkøling, så melder jeg fra. Jeg har aldrig brudt mig om det og derfor ved jeg heller intet om det, så spørgsmål om vandkøling må gives videre til en af de andre :-)

Det er lidt spidsfindigt med cpu-kølere. Som udgangspunkt, så skulle man mene at den medfølgende box køler burde være tilstrækkeligt! Det er det for så vidt også for den almindelige bruger, men det er blevet så udbredt med overclockning og tweaking, samtidig med at de nye spil absolut presser grænsen længere og længere for hvor hårdt en cpu skal arbejde! I sådan en sammenhæng, så skal der alternativ køling til for at kunne følge med, men hvis ikke det er noget du gør dig i, så er det ikke et must! Aldrig noget galt i at gøre en dyd ud af gode temps -og en fornuftig cpu køler der rigeligt dækker langt de flestes behov kan købes for 2-300 kroner.
Coolermaster TX3-evo er en fremragende køler og den kan købes for lige godt 200,-
11. december 2017 - 16:35 #5
At vælge AMD eller INTEL cpu´er er for nogle næsten tilsvarende at skulle vælge mellem to religioner! Man er ofte enten til det ene eller det andet!
Jeg vil sige, at med deres nye ryzen serie er AMD i hvert fald kommet tilbage på kortet som en seriøst konkurrent og et reelt alternativ til intel.
Hvis du prøver at give mig et ca. budget og fortæller lidt om hvad du primært skal bruge maskinen til, så skal jeg forsøge at guide dig så tæt på mål som muligt.
11. december 2017 - 16:39 #6
#220661: Der fik jeg vist lige vadet hen over dig! Det må du sgu undskylde! Jeg tror det gik lidt for meget på autopilot og fremad, for jeg så seriøst ikke at du var i gang med at svare! My bad!
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 16:45 #7
Jamen det er bare ok. Er glad for vi er helt enige i vores betragtnininger :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 16:47 #8
Jeg tror jeg havde prøvet en blæser køling før man køber noget andet, som der kommer til at koste kassen. En god 120 mm blæser køling, og så skal man undersøge om kabinet blæserne modarbejder den interne køler. Varmen skal væk fra kabinettet.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 16:51 #9
Den jeg har i min minder om denne:
https://www.computersalg.dk/i/785996/arctic-freezer-xtreme-rev-2?gclid=EAIaIQobChMI3dnz2KeC2AIVCKQYCh3Y-ArmEAQYBCABEgJmQPD_BwE&gclsrc=aw.ds
En min nabo havde i overskud. Den er meget lydløs ved normalt brug. Kan næsten ikke høre min pc er tændt.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. december 2017 - 16:53 #10
Coolermaster TX3-evo som der også linkes til er sikkert noget det samme. Man må tjekke specs. efter for at hvilken der yder bedst.
11. december 2017 - 17:08 #11
#7: Absolut, ingen fejl på det! Men det synes jeg nu som regel også vi plejer at være :-)
Artic-freeze laver også glimrende køiere/profiler og som du selv er inde på, så er fx den og TX3´eren meget lig hinanden. Generelt vil jeg sige, at fx coolermaster, artic-freeze, Fractal ligger meget tæt op ad hinanden både prismæssigt såvel som performance-wise. Så kommer sådan noget som Noctua, som jeg nok absolut vil anbefale hvis man vil have noget ekstra!
Avatar billede Zoot Novice
11. december 2017 - 18:08 #12
Dejligt med så meget svar!

Computeren er primært til at spil. - og som du kan læse i den anden tråd jeg haft haft kørende. - Så er det en tidligere kammerat, jeg ikke har kontakt med mere, som har bygget den af sine brugte dele, da han købte en masse nyt.
- Den virker rigtig lækkert når jeg spiller, med den undtagelse, at den crasher utidigt. - Nogle gange med lave temperaturer ude i windows, (eller selv i bios) men oftes i spil, under varme cpu temperaturer.

Mit budget er småt, da jeg egentlig blot ville finde en let løsning på mit crash problem, og derfor så har kigget efter ny processor. ... - Men at skulle skifte hele bundkortet, ny processor, og nye ram. :S Gisp! Det vil jeg absolut ikke kunne få råd til lige nu.

-Til 220661
Lige for tiden fumler og fusker jeg ret meget med kølingen, har lige fundet en gammel computers blæser frem, og sat den til, for at forsøge at få mest mulig luft-gennemstrømning. (Jeg har dog påmonteret den på en ganske amatør-agtig måde)
- En kabinet blæser, og så vandkølingen, og blæsere på grafikkortet. - og så nu en ekstra blæser i siden. - Kabinet blæseren sidder nede i front, og sad som udgangspunkt, og sugede luft ud af kabinettet. - vandkølingsblæseren sidder oppe bagerst, og suger ligeledes luft ud af kabinettet.
- Jeg har vendt frontblæseren, således at den suger luft ind i kabinettet, da jeg har læst mig til, at det er bedst med en gennemstrømning. (Giver min beskrivelse mening? ellers sender jeg gerne billeder)

- Da jeg nu, ud fra jeres svar er kommet frem til at jeg ikke skal købe processor, så er jeg meget åben for at købe ny blæser. - Giv mig gerne jeres bedste bud, og grunde for hvorfor jeg skal vælge det ene frem for det andet.

- Til MightyProcrastinator:
Tak for dine svar, dejligt med grundige forklaringer på spørgsmålene, så jeg er lidt mere inde i det. - Som jeg har skrevet tidligere, så er det primært gaming, og har lige nu et budget på max 2000. - Da jeg ikke tror på at jeg kommer nogen vegne med det, og hellere vil spare pengene til andre ting. - Så er det nok nærmere en ny blæser jeg skal forsøge at købe.

Min nuværende processor er en "AMD FX-8350 Eight-core 4.00 GHz"
Har det noget at sige i forhold til hvilken cpu køler jeg vælger ? Jeg vil virkelig gerne sikre at jeg får kølet den godt ned!
Avatar billede Zoot Novice
11. december 2017 - 18:09 #13
- - Glemte at spørge til sidst. - Hvad med påmontering af køler ? er det svært med dem i foreslår ?
Avatar billede Slettet bruger
11. december 2017 - 20:39 #14
hør her: din cpu crasher. den bliver for varm. 80 grader i spil er for meget.
du har mishandlet den, og dne crasher i windows ved under 50 grader - den har taget skade, derfor crasher den!  den er toast. køb en ny :)
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2017 - 20:43 #15
Hvis computeren også crasher i BIOS eller ved lave temperaturer i Windows, så tror jeg ikke, problemet skal findes i kølingen. Så er det nok snarere (eller med næsten 100% sikkerhed) et hardwareproblem.

Jeg har læst dine to spørgsmål igennem og har ikke set noget om, om du har prøvet at resette BIOS. Har du?

https://www.lifewire.com/how-to-clear-cmos-2624545
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2017 - 20:59 #16
Og for at foregribe eventuelle kommentarer til #15, så, jo, køling hører selvfølgelig også under afdelingen "hardware". En mere korrekt ordlyd kunne være:

"Så er det nok snarere (eller med næsten 100% sikkerhed) et hardwareproblem et andet sted",  medmindre selvfølgelig hovedproblemet ligger i din BIOS :-)
11. december 2017 - 21:58 #17
Er tilbøjelig til at være enig med #16. Hvis det er så udtalt, så kan det sagtens tænkes at fejlen skal findes andetsteds! Det giver fin mening at prøve at starte med at nulstille din bios og prøve at se hvilken indflydelse det evt. måtte have!

Jeg er enig i, at temps er høje- også for høje, men jeg har nu set tilsvarende eller højere temps ved full load. Men er det mere end blot voldsomme peak points, så er det ikke helt optimalt. Hvad er TjMAX på amd´s am3+ processorer, anybody?

En note - ikke for at foregribe tragedien eller begivenhedernes gang - men hvis du endelig skulle blive nødt til at investere i en ny cpu, så ville jeg gå efter en velholdt 4690/4790k og et z97-ish chipsæt. Det kan du fra tid til anden finde gode deals på til omkring 1500,- og det er stadigvæk en fremragende konfiguration- også til gaming!
Avatar billede Zoot Novice
11. december 2017 - 23:14 #18
#14 Jeg er netop på udkig efter ny CPU, eller en løsning. - Det skal dog noteres, at da jeg i forrige uge skilte den ad, var der ikke det mindste at se på den. - Ingen fejl, eller mangler. - Intet så brændt ud. - over 80 er max temperaturer. - under spil er den omkring de 60-80, mest af tiden omkring de 72 cirka. - Det er stadig en tand for meget. -men ikke sikkert som værende problemet. - Og det er fortsat underligt at den crasher i hvile, med lave temperaturer.

#15 ret så spændende svar med at nulstille bios. - det vil jeg forsøge mig på. - Har dog stadig det problem med kølingen, at CPU'en er en tand for varm. - Den burde helst ikke komme op på de temperaturer. ... - Men har selv hele tiden haft en fornemmelse af at det var et andet problem. - Noget der tricker. - For det stemmer ikke helt overens med CPU'ens temperatur eller arbejde. - For den sags skyld ydeevne. - For kan kører lange stress test, eller spille længe med høj temperatur nogle dage, hvor andre skal der intet til.

- Det skal dog noteres, at det er ved at være et stykke tid siden at jeg har haft flere crashes. (jeg har så heller ikke spillet så meget, eller længe i den seneste uge)

#17 Ja, det er netop værd at noterer at de +80C er top points. - den er dog derop ad under spil, men slet ikke fast.
- Hvis du skulle have lyst, må du meget gerne linke til det setup du omtaler. - for hvis det kunne holdes under 1500, og der ikke skal købes andet til, og det vil være bedre gear, end det jeg har lige nu, så vil det måske være løsningen. - For som det hele handler om, har jeg et problem der tricker crash. ...
Avatar billede Zoot Novice
11. december 2017 - 23:47 #19
#16 Ahh, nu er jeg med på hvad nulstilling af bios egentlig er. - og det har jeg gjort massere gange efterhånden, uden de store udsving.
- Den seneste fungerende løsning på mine crash, er kommet af en genoprettelse af windows til en tidligere version. - Det har af en eller anden grund medgjort, at jeg gik fra virkelig mange crash, til sjældne crash. - men ikke desto mindre, har jeg efter denne genoprettelse oplevet crash i bios, som jo er udenfor windows. - og dermed kan det ikke være en software fejl. - men måske havde jeg en software fejl, der gjorde at jeg fik flere crashes.
Avatar billede Zoot Novice
12. december 2017 - 15:04 #20
Jeg har nu nulstillet computeren og fjernet alle filer, og er godt igang med at sætte det hele op på ny. - Jeg håber at en clean install af windows og programmer er vejen frem, men temperaturerne er fortsat det samme.

- En Microsoft medarbejder, som jeg løbende har fået support af, om mit crash problem, mener ud fra nogle forskellige computer logs, som jeg sendte hende, at det med sandsynlighed er bundkortet, den er galt med.
- Det kunne give god mening da kammeraten der samlede og solgte mig computeren nævnte noget om at bundkortet nok snart skulle skiftes, og det giver mening overfor at computeren crasher utidigt, og altså ikke crasher baseret på temperaturer eller arbejdsopgaver. ...

Det leder mig til at spørger om i har styr på bundkort ? - Hvad vil jeg kunne købe der er tilsvarende godt, eller bedre, til max 1500 kr. - gerne kom med flere forslag, og tag in mente, hvordan jeg skal sammensætte tingene, for hvis jeg også skal købe ny cpu, ram og køling, så skal det stadig holdes under de 1500 kr.

Jeg håber at folk stadig er ivrige efter at svare. :)
12. december 2017 - 15:49 #21
Hehe, det kan du tro. Vi følger skam tingene til dørs! Desværre har folket nogle gange bare nogle meget lange, meget irriterende dage, så alting til sin tid. Dette her bliver også et halvt indlæg; noget med at bruge sin telefon mens man kører bil.........
Der kan nemt være en sensor eller lignende der er gået bag om dansen. Det kan være så mange, så forskellige og så små ting der gør utrolig meget skade, når det kommer til bundkort. Fejlretning er et helvede - det ender næsten alligevel altid med søgning til nul og samme udgangspunkt som da man startede.
Det giver i kontekst udmærket mening, så lad os for indeværende lade bundkortet være skurken og tænke frem.
Altså; et bundkort der passer til dit setup og behov koster en tusse; det kan gøres billigere, men jeg fraråder det på det kraftigtste. Problemet er så, at din nuværende cpu ikke er værd at ofre penge på for at tage med over i et andet setup - desuden er den, sorry, men piv ringe!! :) en tilsvarende processor der matcher setup koster mellem 1500 og 2000, så.....
Vil du kunne overveje at købe brugt, men godt? I så fald, så vil jeg godt sætte både mit navn og min tid ind på, at vi nok skal få fundet et super setup til dig under budget.
Avatar billede Zoot Novice
12. december 2017 - 16:16 #22
Jeg kan være villig til at købe brugt, for så vidt at jeg bliver guidet godt igennem det, og kan være nogenlunde sikker på kvaliteten. - Jeg er ret afskrækket fra at købe brugt, efter jeg købte denne computer for over et halvt år siden, eftersom den har haft virkelig mange problemer fra starten.
- Men hvis du kan garantere for at vi finder noget godt, til gode penge, så ville det være helt perfekt.

- Efter jeg selv er gået i dybden med at læse om processorer, så giver jeg dig ganske ret, min cpu type er virkelig ikke god, selvom den ser ud til at være det med sine tal. - (Det forvirrede mig ret meget i starten, at den står til at være dårligere end dem der har færre kerner, mega herz, og threads. ...)

Hvis du/i vil sætte tid af, til at finde nogle gode dele som helst, virkelig helst ikke overskrider de 1500 kr. - Så vil jeg være utrolig taknemmelig!
Avatar billede Zoot Novice
12. december 2017 - 22:53 #23
Så tror jeg at det skete. - Jeg tror at bundkortet (Eller CPU'en?) er gået nedenom og hjem nu. ...
- Har brugt hele dagen idag på at nulstille, og sætte windows med programmer op på ny. - Har nøje holdt øje med temperaturerne, og CPU temperaturen var faktisk værre. - Enten pga. jeg konstant installerede programmer, eller helt andre faktorer. Genstartede løbende en del gange. - og her for omtrent en halv time siden, var jeg blevet færdig med at installere det hele, også min spil, og var i færd med at downloade nogle fallout mods.
- Og så ville jeg lige tjekke hvor varm den var indeni, ved at lægge fingre forsigtigt på de enkelte dele. Jeg fik ved en fejl ramt blæseren (Til vandkølingen) med min kno, så den blev bremset, og jeg fik en lille hudafskrabning. - Jeg ved ikke om det var det der gjorde det, men så var den frosset, som jeg har oplevet så mange gange før. - Kunne ikke trykke mig fri fra det, eller bruge musen. - mærkede en ekstra gang ved processoren, og der var ganske varmt. - Tvangs slukkede den ved at holde knappen inde. - gik ud og gav den et kvarters tid til at køle af.
- Nu når jeg forsøger at tænde den, så starter computeren med blæseren og lys i grafikkortet, og hvor der ellers er lys. - men der kommer intet skærmbillede, og der kommer hverken lys i mus, eller tastatur. - Jeg kan altså ikke bruge computeren. ...

Jeg er dermed utrolig villig til at købe nyt bundkort og processor, og måske også en blæser, men helst ikke til mere end de 1500 kr. - Hvis det kan gøres til deromkring, vil jeg være rigtig glad for hjælp!

Please hjælp mig.
(Har heldigvis min gamle bærbar som nødløsning.)
Avatar billede Zoot Novice
12. december 2017 - 23:01 #24
- Ekstra -
Jeg har lige tjekket efter med min mobil lader i USB portene, og kan ikke få noget strøm til min telefon derfra. ...
Avatar billede Zoot Novice
12. december 2017 - 23:11 #25
- - Ekstra ekstra - -
Glemte at sige at blæserens blade ikke ser ud til at være beskadiget, og kører som den hele tiden har haft gjort, uden nogen mislyde.