Avatar billede Kasper Harboe Juniormester
17. december 2017 - 16:42 Der er 5 kommentarer

Celle farve bestemme værdi.

Har følgenede udfordring:

              a                            b                        c - (teksten er cellefarven)
1          Appelsin                                            blå
2          Æble                                                  gul
3        Banan                                                rød

Jeg forsøger a lave en formel i celle A, der fortæller:
A skal være appelsin      når C er blå
A skal være Æble          når C er gul
A skal være banan        når C er rød

Altså C´s cellefarve bestemmer teksten i A.

Jeg kan simpelt hen ikke greje den. Har ikke prøvet at lave en sådan med baggrundsfarve før, men det er en nødvendighed.

På forhånd tak.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. december 2017 - 17:58 #1
Avatar billede Kasper Harboe Juniormester
17. december 2017 - 18:19 #2
Mangler nok lidt mere forklaring.

Jeg har brug for at skifte cellefarverne relativt ofte.

I dit forslag er cellefarverne stationere.

Ønsket, så alle der skal bruge det (ned til 10 år), er at de vælger cellen, trykker dernæst på cellefarvevælgeren i toppen og det hele retter sig til.

Håber det gav mening.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
17. december 2017 - 18:22 #3
Well, det kan godt lade sig gøre, med en bruger-defineret funktion, men du skal være klar overen ting: Formatering, herunder skift af farver, er IKKE en flygtig hændelse i Excel...

...så, når du skifter farve i en celle, vil der ikke automatisk blive foretaget en ny beregning - man skal selv manuelt foretage en beregning, når man har skiftet en celle farve.
Avatar billede Kasper Harboe Juniormester
17. december 2017 - 20:18 #4
Dan.

Tak for svar.

Som jeg læser dit svar, kan skift af cellefarve ikke bruges til at skifte indholdet i anden celler.

Jeg må finde en anden løsning så.

Er det så muligt at skrive blå i celle C, hvor efter A så ændrer sig og C bliver blå?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
25. december 2017 - 09:20 #5
Ja, det er muligt, at skrive en farve i en celle, hvorved arket bliver genberegnet, og du opnår, hvad du vil.