Avatar billede repsakasper Juniormester
24. december 2017 - 13:36 Der er 3 kommentarer

Bærbar bliver langsom når der sættes strøm til

Hej eksperter

Jeg står med et lidt usædvanlig problem med min Lenovo Ideapad Yoga 500-15IDB, hvor jeg har installeret Windows 10 64 bit (opgraderet fra original windows 8.1)

For et par måneder siden begyndte den af blive langsom (den er i dag 2 år og 4 måneder) - Jeg tænkte ikke så meget over den, da jeg ikke rigtig brugte den da jeg havde en arbejdsbærbar på daværende tidspunkt. Men nu har jeg skiftet arbejde, og har ikke en arbejdscomputer, så må bruge min egen.

Det første jeg gjorde, var at formatere den - Ren installation af windows, og gav windows lov til at fjerne alt, så installationen blev helt ren.

Computeren var stadig langsom... MEN, kun når strømstikket sidder i??
Efter at have forsøgt det sædvanlige (opdatere windows, opdatere alle drivere, genstarte, nyt strømstik/kabel osv) søgte jeg på nettet. Jeg har pt kun kunnet finde en midlertidig løsning.

Problemet: Jeg kan se i CPU-Z, Intel XTU og diverse andre CPU programmer, at min CPU låses på 500 Mhz eller 5x multiplier, med det samme strømkablet bliver sat i den bærbare. Kører den på strøm, kan jeg sagtens få den op på 25x eller ~2,000 Mhz.
Jeg har prøvet alt, reset BIOS, opdatere BIOS, køre diverse konfigurationer, uden held. Har matched strømstyringsprogrammet, således at strømstyringsindstillinger er ens om den kører på strøm eller ej.

Jeg har så fundet et program der hedder ThrottleStop, og der er en indstilling kaldet "BD PROCHOT". Hvis jeg kører med kabel i og FJERNER markeringen i denne indstilling, så fiser multiplieren op på 25 og frekvensen op på ~2000Mhz.
Dette er en OK midlertidig løsning, men det virker kun EFTER programmet er startet, dvs. computeren starter op i lav hastighed, og tager dermed op til 5 gange længere at starte, end normalt (eller hvis den startes uden strømkabel i).

Er der nogen der har oplevet samme problem, og ligger inde med en løsning der virker ? Jeg er ikke 100% tryg ved i længden at *snyde* computeren med det her program, og så er det super underligt med en computer, der fungerer bedre på batteri, end på strøm...

Jeg vil med glæde forsøge forskellige ting, men som sagt, er de fleste ting afprøvet, uden held. Og jeg har forsøgt med en alternativ strømkabel, så det er ikke her problemet ligger..?
Avatar billede ErikHg Ekspert
24. december 2017 - 14:44 #1
Efter hvad jeg kan få ud af teksten, så kan det måske være omformeren på net-ledningen der driller:

https://translate.google.dk/translate?hl=da&sl=en&u=https://www.techpowerup.com/download/techpowerup-throttlestop/&prev=search
Avatar billede repsakasper Juniormester
27. december 2017 - 19:50 #2
Erik: Hvis du med omformer på netledning refererer til opladerledningen, så har jeg forsøgt at anvende en anden oplader - Og problemet er der stadig.
Har desuden forsøgt at koble min oplader til den anden bærbar, som ikke oplever nogle problemer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
27. december 2017 - 20:17 #3
Man kunne mistænke batteriet for at være synderen, men på den anden side vil det jo være dumt, at smide penge ud på et nyt batteri hvis det gamle er ok.
Men under alle omstændigheder er sagen mystisk. Håber at nogen kan hjælpe her på eksperten.