Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 14:02 Der er 84 kommentarer og
3 løsninger

Ny computer fra topdata vil ikke starte

Hej ekspert spørger her inde da topdata holder ferie lukket.
Jeg har købt en http://topdata.dk/product.asp?product=10941 med ekstra harddisk og Windows 10 installeret
Jeg modtog maskinen idag og den vil ikke rigtigt starte op.

Når jeg tænder maskinen kommer der bare et billede hvor der står Asus “om search of incredible”

Og så et søge ikon som løber rundt
Problemet er at den har været her i snart 1 time uden at komme videre... nogle som kan forklare hvad jeg kan gøre for at komm vider ??? Har fået Windows 10 cd med og 2 Asus cd’er men ved ikke om de skal bruges eller ej

https://imgur.com/IQTEMhy

Håber i kan hjælpe
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 14:24 #1
Er der sket mere siden du skrev?
Hvis ikke, har du haft siden af for at se om kabler sidder rigtigt fast til ssd drevet både på drev, men også på bundkort?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 14:29 #2
Det kan skyldes flere ting. Men prøv noget let. Tag strømmen fra, og pil det lille sølvfarvede batteri ud fra bundkortet i ca. 5 min. og hold startknappen inde i ca.5 sec.  sæt batteri og strøm til igen.
Ideen er, at der kan stå noget strøm på en komponent, så computeren tror den allerede er åben.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 14:30 #3
Der er ikke sket noget siden og nej har ikke har siden af og kigget da jeg ikke aner hvilken del der er ssd drev osv 😂
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 14:37 #4
man ku jo også gætte på at windows 10 ikke er installeret korrekt, eller slet ikke installeret.

ihvertfald skal du snakke med topdata. der kan være mange andre ting galt.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 14:37 #5
Battweriwet, hvis du ikke kender det:https://pic2url.dk/Bundkort-og-Jumperjpg
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 14:38 #6
Glem stavefejl :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 14:40 #7
#3 Ok. Så er jeg enig i #4
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 14:41 #8
Ps. Tryk på billedet for at gøre det større. Det ligger ikke samme sted på alle bundkort,  men alle batterierne ligner hinanden.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 14:42 #9
Så vidt jeg kan se sidder batteriet bag grafik kortet

Og med hensyn til at snakke med topdata så åbner de først igen engang i januar og står og skal bruge den til arbejde også da den anden dødsdom forgårs så derfor jeg spørger her inde
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 14:44 #10
Og du kender ikke en der er mere bekendt med computer end dig selv der kan hjælpe?
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 14:45 #11
Men top data ringede mig op i fredags og sagde at maskinen var gennemtestet og indstilleret uden fejl så man må da forvente at maskinen og Windows installeret korrekt og burde virke når den ankommer
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 14:52 #12
#10 Jo men han er pt. på ferie og kan derfor heller ikke assisterer før efter nytår.. Hvilket sætter mig i en ret så skidt situation arbejds mæssigt.. hvis den gamle pc ikke var gået helt død her i julen ville det ikke være et problem at vente til topdata kom tilbage efter nytår, men står nu uden en pc at kunne arbejde fra.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 14:55 #13
Nu prøvede jeg at se om ledninger sad ordentlig i og det syntes jeg de gjorde når jeg så tænder op igen sker dette

https://imgur.com/a/fVQJf
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 14:57 #14
Jeg har en Asus bærbar, og tog lige SSD disken fra, og tændte, for at se, hvad der skete. Den åbner med sit loge, som beskrevet et spørgsmålet, men åbnede derefter i bios.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 14:58 #15
Hvad sker der hvis du trykker på Windows Boot manager og vælger ssd som boot?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 14:59 #16
#15 er selvfølgelig ment til spørger :-)
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 15:01 #17
Umiddelbart kommer der et Windows logo frem og så loader den ellers bare
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:03 #18
Ja og der har den ikke været før vel?
Hvis Win 10 skal konfigureres helt fra bunden kan det tage tid, og du skal have tålmodighed
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:04 #19
Står der efterfølgende så det samme på skærm som fra start af?
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 15:07 #20
Den stod med Loading i ca 5 min så kom der en fejl meddeles op der stod at den søgte efter fejl og ville genstarte hvilket den gjorde og nu er der bare sort skærm med en mus på
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 15:09 #21
Kan det være den skal bootes på den "eksterne" harddisk??, hvis de har installeret windows der?. ved dog ikke om i kunne se i bios billedet at den var installeret på ssd siden i sagde jeg skulle prøve med den :) (pilen som omtalt i sidste kommentar, er samme pil som man ser på billedet, dog er bios tingen ikke åbnet "endnu")
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:13 #22
Nej det skal der ikke.
Windows skal ligge på SSD disken
Den eksterne disk er kun til at gemme dine personlige filer på.

Udtag denne hvis den sidder i og prøv at starte op
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 15:14 #23
Hvis du har en ekstra HDD kørende, så tag den endelig fra til du har fået Windows op at køre. Windows skal ligge på den interne disk.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:14 #24
Hvis det ikke løser det så kan man forsøge en startup repair med dvd disken i
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:15 #25
#23 Enig :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:18 #26
Startup repair fra dvd:
https://www.youtube.com/watch?v=sWedcvpqE80
Dette vil sætte en diagnose  i gang der vil forsøge at rette dit system så den kan boote.

PS Du skal ikke installere. Kun trykke på "reparer pc"
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:20 #27
Du kan muligvis hvis du trykker F12 få en menu frem hvor du kan vælge at boote fra dvd lige i opstart, hvis den ikke automatisk tager dvd drevet.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 15:21 #28
Hmm jeg har lige opdaget at der ikke er noget cd drev i maskinen :S
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:26 #29
Så er der kun en mulighed for at lave et reparations værktøj.
Det er med en usb pind på min 8 gb størrelse.
Du skal hente den på siden her fra en anden pc og oprette usb pind:
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Du skal vælge at bruge til anden pc. Her vælger du det system din pc kører (Home eller pro) og vælger at oprette på usb.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:30 #30
Man downloader værktøjet og kører dette. Der vil starte en proces op med bokse man skal tage stilling i. Du skal vælge usb da du ikke har et dvd drev.
Forstår ikke hvorfor du har fået cd'ere med så??
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 15:35 #31
Fatter også nada lige nu hehe
Har taget den eksterne harddisk ud og prøvet at starter der er nu kommer noget hvor der står “ udfører diagnosticering på pc’en”
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:38 #32
Den har ikke kunnet boote fordi den troede den skulle boote på den eksterne disk. Lad den færdiggøre testen.

Var også det jeg skrev du skulle gøre i #22 ;-)
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 15:39 #33
Jeg afventer af den færdiggøre testen og skriver igen hvis nye problemer opstår  =)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:42 #34
Formoder den vil starte op. Dit problem kan måske blive at den ikke vil starte når den eksterne er i. Her skal der i Windows Boot Manager kun være din ssd disk til stede som 1 valg.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:44 #35
En måde at komme et evt problem til livs er kun at have den eksterne på når du skal bruge den. Husk at bruge sikker fjernelse af disken når du kobler den fra.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 15:50 #36
Så ikke #22 da jeg skrev #23  begge er noteret il samme tid :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:51 #37
#36 Ja vi er hurtige ;-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 15:57 #38
Windows 10 er som standard installeret til at gemme alt på C drevet.
Det kan rettes til så det placeres anderledes. Man kan højreklikke på destinationsmapperne og vælge egenskaber-placering. Her kan man flytte til anden destination på det eksterne drev. Opret evt nye mappenavne på dette og vælg flytning til disse mapper.
Du skal ikke installere programmer på den eksterne.
Kun filer.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 16:04 #39
#38 :) det tager jeg til den tid, nu skal jeg have den startet op først :)
den er stadig i gang med diagnosticering, ved ikke lige hvor lang tid sådanne noget normalt tager
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 16:06 #40
Tålmodighed er en dyd med Windows ;-)
Hvis det kikser så er det #29 der er tilbage.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 16:21 #41
Ved man skal være tålmodig 😂 men tænker at det ikke bør tag flere timer så jeg tænker at give den til 17:00 aå har den kørt i lidt over halvanden time
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 16:23 #42
Er det ikke det nemmeste at downloade Windows 10 på en USB og få en ny, frisk installation, som også er fri for 3die parts programmer?
Jeg tror det er hurtigere end at eksperimentere videre her. Der er jo nu, hvor ekstra disken er fjernet, kontakt til SSD disken. Jeg ville selv vælge den udvej.
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 16:26 #43
Kunne godt være jeg skulle det er bare bange for jeg ødelægger noget nu jeg er retardo til det her
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 16:29 #44
Ødelægge noget? Det kan du ikke!
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 16:33 #45
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 16:43 #46
Jeg kan kun være enig i #42. Det er yderst sjældent at de programmer der følger med computeren er specielt brugbare. I øvrigt burde den være færdig med den diagnose nu vil jeg mene.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 16:46 #47
Jeg kom ind på skrivebordet og alt virkede til at fungere, så genstartede jeg maskinen og nu starter den ikke op igen... -.-'
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 16:48 #48
Og nu har du ikke den eksterne i?
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 16:50 #49
Nej har ikke sat den tilbage :)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 16:56 #50
Lyder som din installation er korrupt, eller at bundkortet ikke kan finde og boote på disken. Hvad viser din BIOS? Kan den lokalisere disken i Windows Boot Manager?
For at komme derind er det typisk F2 eller delete man bruger under opstart.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 16:58 #51
Umiddelbart kan den godt finde en kingston disk som er mærket på min SSD, men installationen burde da overhvoedet ikke være korrupt??, har fået Cd, og licens osv. med til win 10. og tænker at et firma med de udtagelser som topdata har fået ikke bruger korrupte kopier?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 16:58 #52
Tidligere så den både SSD og eksten disk kan jeg se (#13). Så umiddelbart vil jeg tro det er installation der bøvler.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 17:02 #53
#51 Korrupt er ikke en benævnelse for hvad de har brugt at installere med, men nærmere tilstanden at den er i.
Noget kan jo have gået galt når den fra deres side er blevet opdateret.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 17:02 #54
Nåh nu er den tilbage til at diagnosticering nu får den lov at køre lidt med det  igen, hvis det ikke fungere må jeg se om jeg kan finde ud af det med usb stikket :). (Håber dog ikke at sådan noget kan gøre at topdata ikke vil rette fejlene hvis det er er problemer med noget hardware eller lign)..
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 17:03 #55
#53 ahh på den måde :) med korrupt tænker jeg bare at det var noget kopi eller lign :D
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 17:06 #56
Får du den op at køre igen, så sørg for du går i Windows Update og søg på opdateringer og lad den installere dem, før du prøver at genstarte computeren igen.
Skriv Windows update i søgefelt og udfør opdatering.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 17:23 #57
Hmmm nu sker dette

https://imgur.com/a/iU9E2
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 17:25 #58
Enig med #50. Bundkort eller ram fejl er også en mulighed.
Hvis der er mere end 1 ram blok kan du prøve at tage den ene ud på skift.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 17:28 #59
#57 Der er fejl på disken. Om det er installation eller fysisk fejl kan jeg ikke udlæse af denne besked. Tror måske du har en reklamation hos Topdata.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 17:32 #60
#59 det er kræfthelvede røv når man står og skal bruge computeren til arbejde også her mellem jul og nytår og den gamle er død :S...

og at man så samtidig ikke kan få fat på topdata før tirsdag d. 2 januar gør bare situationen endnu mere røv.. men må se hvad scanningen siger og hvis der ikke sker noget må jeg se om jeg kan låne en bærbar eller lign et eller andet sted...
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 17:41 #61
Hvad brændte af på den gamle pc?
Er disken intakt i denne?
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 17:46 #62
Pas som sagt fatter jeg hat af computere men det var faktisk lidt samme problem som med den nye
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 17:58 #63
Er den kommet gennem testen og har genstartet eller hvor langt er den nået?
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 17:58 #64
Den er gået tilbage til diagnosticering
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 18:03 #65
ok.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 18:06 #66
En beskadiget ram blok kan skabe boot problemer.
https://pic2url.dk/Ram-på-bundkortjpg
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 18:14 #67
Obs. Billedet er bare et eksempel. Ram ser meget forskellige ud.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 18:36 #68
Min bror har været forbi for at kigge på maskinen.
Han valgte at ignorer alt der stod her inde og satte den eksterne harddisk i igen, og nu starter den op uden problemer, har genstartet 5 gange og slukket helt ned 1 gang for at testet og den starter op med det samme nu. :P
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 18:43 #69
ok. Så hopper jeg af her :-)
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 18:59 #70
Jeg takker rigtig mange gange for jeres hjælpsomhed :) selvom jeg nok var lidt tung at slæbe rundt på :D..
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 19:09 #71
#70 Det er i orden.
Jeg kan blot ikke forstå at den eksterne skal være i for at Windows kan køre. For mig virker det som den er installeret forkert. Den bør kun være installeret på SSD drevet
Eller hvad mener du Valby1?
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 19:11 #72
For mig lyder det totalt besynderligt. Og jeg har jo ikke bidraget til løsningen, så fjern for en ordens skyld venligst den grønne løsning fra mig, den er jo misvisende, når nogen søger løsninger i spørgsmålene. Jeg vil mene, at #15 måtte kunne løse boot problemet hvis det bare var et spørgsmål, om at boote på den rigtige disk. Men forklaringen i #68 passer dårligt med indholdet i spørgsmålet, hvor der stod, at den eksterne HDD var sat til.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 19:15 #73
Ja sådan ser jeg det også.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 19:15 #74
Tror ikke det som sådan har noget at gøre med den eksterne harddisk, men nærmere som tidligere beskrevet at ssd disken ikke har været ordenlig tilsluttet.

Får da jeg tog den eksterne ud bootede den fint, men fik så ramt nogle af ledninger da jeg skulle sætte siden på, så det kan være det har rygget lidt på ssd stikket måske?, Min prøv tog også SSD disken ud og satte stikkene i igen, så kan det ikke være at der har været en løs forbindelse eller lign?
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 19:17 #75
Ok. Så ser det mere rigtigt ud i min optik
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 19:18 #76
#71 Jeg er enig, der er noget galt hvis en ekstern HDD skal være sat til for at computeren kan boote. Selvfølgelig skal computeren kunne køre solo.
Og da den eksterne var sat til da spørgsmålet blev stillet, hvorfor kunne der så ikke bootes???
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 19:23 #77
#76 Der må have været en fejl  på installation som blev løst ved den sidste diagnose er mit bud :-)
Men det er kun et gæt :-)
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 19:25 #78
En SSD har 2 stik, og det som går til bundkortet ryger nemt ud. Og hvis det er tilfældet, er forklaringen forståelig. Man kan rykke lidt forsigtigt op i fjederen, eller binde de 2 stik sammen med en elastik, så sidder de bedre.
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 19:31 #79
#77 Ja måske, men jeg tror mere på den manglende forbindelse til stikket. Det passer med, at computeren ikke kommer længere end til Asus logo - ligesom da jeg tog disken fra min Asus -  Spørger har sådan set, sat harddisken i igen :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
27. december 2017 - 19:34 #80
Ja det kan også sagtens være tilfældet som han skriver i #74.
Avatar billede almex Mester
27. december 2017 - 20:02 #81
Sidste spørgsmål hvis i stadig kigger med :)

Nu fik jeg så gjort som i frarådede og fik installeret et par programmer på SSD disken.
Kan man flytte dem til den eksterne disk eller skal jeg afinstallere og installere på ny? :D
Avatar billede Slettet bruger
27. december 2017 - 23:11 #82
Det er ikke sådan, at man slet ikke bør lægge programmer ind på en SSD.
Det kommer an på programmernes størrelse og størrelsen på SSD.
Din SSD er meget lille, så du bør passe ekstra på. men hvis programmerne er små betyder det ikke noge med nogle få.
Der skal altid være mindst 1o-20& friplads, for ellers bliver der hele tiden skrevet på det samme lille sted, og så bliver en SSD slidt op.
Man godt flytte programmer, men det vil du nok finde bøvlet, det er nemmere at slette dem, og geninstallere på en anden disk.
Revo uninstaller free er et godt afinstallering program, som fjerner alle rester.
https://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html
Avatar billede 220661 Ekspert
28. december 2017 - 08:33 #83
#81 Programmer skal altid installeres på en integreret disk som der er monteret direkte på bundkort som din ssd er. Det er kun backups og personlige filer der lægges på den eksterne disk.
For det første er den langt hurtigere, og det andet er at disken er synlig for systemet hele tiden.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2017 - 10:46 #84
Den ekstra  HDD, er det en som er kablet ekstern udenfor kabinettet eller er det en intern ekstra HDD, som er sat til bundkortet?
Hvis det det er en ekstra HDD på bundkortet, er det fint, ellers vil jeg foreslå, at købe en almindelig HDD på f.eks 500GB eller mere, og sætte i kabinettet til installation af store programmer. En ekstern USB HDD bør bruges til backup af vigtige data, og der er ingen grund til at slide på den, ved at den kører konstant.
Avatar billede Slettet bruger
28. december 2017 - 10:50 #85
Ps. som jeg læser spørgsmålet, ligger den ekstra HDD inde i kabinettet, og det er på den du bør installere alle større programmer.
Avatar billede falster Ekspert
28. december 2017 - 13:10 #86
Har med interesse fulgt denne lange tråd.

Tillad mig at spørge til mine egne overvejelser om evt. anskaffelse:

Til hvilken slags arbejde (#9) er denne pc velegnet. Den præsenteres jo af Topdata som en "gamer"?

Godt nytår :-)
Avatar billede almex Mester
28. december 2017 - 13:26 #87
#86 Jeg har valgt at købe en fra topdata da jeg netop er gamer og den også bliver brugt flittigt til gaming :). Arbejder med tilrettelæggelser af diverse undervisnings materialer samt hjemmeprogrammør. :)