Avatar billede Poulrisskov Juniormester
30. december 2017 - 18:56 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Jura - tinglysning.

Hej Eksperter.
Et (håber jeg) enkelt spørgsmål.
Jeg er i den situation, at jeg har penge tilgode. Debitor er presset likviditetsmæssigt.
Debitor er god for pengene. Bl.a. ejer debitor en ejendom, hvor der er lyst et ejerpantebrev. Det kunne jeg godt tænke mig som sikkerhed. Debitor er samarbejdsvillig.
Lige nu er meddelelseshaver en bank. Debitor har ingen gæld til den pågældende bank, så det burde ikke være noget problem, for dem at frigive deres underpant. Vi (debitor og jeg) vil nødig betale en masse gebyrer.
Er det muligt selv at forestå en sådant "kreditor-"/"meddelelseshaver-skifte" - og hvordan er procedureren helt præcist.
Blot for en god ordens skyld: Vi er udemærket klar over hvad et ejerpantebrev er.
Pfht.
Avatar billede milter Ekspert
30. december 2017 - 19:19 #1
At stole på juridisk vejledning i et forum som det her er en meget dårlig ide.Hvis man skal kunne give et godt og sundt råd i en sag som din, skal man for det første have kendskab til mange personlige oplysninger om både dig og debitor, dernæst skal man kunne strikke en løsning sammen, som er juridisk holdbar. Start med f.eks. at kigge på de to link herunder i stedet for:

http://www.gratisadvokathjaelp.dk/

http://www.advokatvagterne.dk/
Avatar billede Poulrisskov Juniormester
30. december 2017 - 19:50 #2
Ahhh...Milter.
Så er det sgu heller ikke vanskeligere.
Ejerpantebrevet findes og er lyst. Intet skal ændret eller etableres. Det er blot et spørgsmål om det praktiske i forhold til kreditor-/meddelelseshaverskift.
Har søgt ... men fandt ikke noget anvendeligt.
Poul
Avatar billede Boejden Seniormester
30. december 2017 - 23:22 #3
Banken opbevarer et stykke papir, som de to parter engang har talt om, måske skal bruges en dag.
Nu vil ejeren gene have sit ikke-anvendte papir tilbage - og det udleverer banken på begæring.
Banken er sikkert meget nysgerrig, da de nødig vil have en fed forretning til at gå deres næse forbi - men det rager dem ikke!
Avatar billede falster Ekspert
31. december 2017 - 00:38 #4
Hvis banken frigiver pantsætningen til dem, kan ejeren formelt selv tinglyse eller få noteret i tingbogen.

At foretage dette er ikke forbeholdt bestemte faggrupper. Det vigtigste ved at benytte advokat er, at denne er erhvervsansvarsforsikret. Det må være op til jeres/din risikovurdering, om dette er værd at betale for. (Jf. f.eks. milters indlæg).

Tinglysning foregår siden september 2009 elektronisk og der er en mængde vejledninger på www.tinglysning.dk.
Avatar billede ErikOlesen Juniormester
04. januar 2018 - 16:51 #5
Hvis jeg var dig, ville jeg få 3 gratis tilbud fra advokatfirmaer, der kan hjælpe med opgaven - f.eks. på www.3advokattilbud.dk
Med 3 tilbud i hånden får du et godt overblik over, hvad det evt. kommer til at koste, hvis du skal have en advokat ind over.