Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 11:04 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Linux på USB kører, men HDD kan ikke boote.

Jeg har en ældre Medion stationær med Windows 8.1
Jeg har den som reserve, og ville i nat bringe den up to date med Windows.
Men det er umuligt at boote på SSD disken. (2 forskellige -  skiftevis - med Windows.)  CD virker heller ikke. Prøvede med en Linux på USB stik. det kørte fint.Når Linux kører kan jeg se, at Windows ligger på HDD. I bios var der kuk i tiden. satte nyt batteri og strømforsyning i og satte tiden. Prøvede kablerne, prøvede at flytte dem på bundkortet.
Det er en almindelig MBR, som starter fint op med logo, men straks derefter kommer der en besked om, at sætte en proper devise i og trykke på en knap.
Er det en HDD kontroller? Eller hvad tror I ?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:13 #1
Boot sektor defekt måske. Har du prøvet en repair med installations medie indsat?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:15 #2
Eller ved en fejl har linux ødelagt mbr med grub.
Har selv oplevet dette med to systemdiske i hvor jeg med F12 tasten valgte hvilken disk der skulle bootes fra.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:15 #3
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:27 #4
Nå kan se du har prøvet med 2 forskellige diske. Har begge diske været systemdiske før i nævnte stationær?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:30 #5
Har du lavet strøm knebet også med at holde knappen nede uden strøm på?
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 11:33 #6
Den ene har været system disk i problem PC den anden har kørt i den PC jeg skriver fra nu. Det startede ikke med at jeg kørte Linux. Jeg ville boote op på HDD. Først da det ikke lykkedes prøvede jeg CD og Linux.
Men ok jeg prøver så lige de 2 diske på denne PC, og kommer med resultatet.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 11:34 #7
Ja og jeg satte også et nyt batteri i.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:35 #8
Fint :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 11:44 #9
Så er begge diske afprøvet på min Lenovo -  som også kører MBR - og de booter fint.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:46 #10
Kan du ændre på din syge pc så sata disken ses som en ide disk?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:48 #11
Det kan hedde ide mode i bios
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 11:53 #12
ide disk? er det ikke den gamle Ata disk? Det tror jeg ikke på, men ser gerne efter.
Jeg skal lige rigge den til.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:56 #13
Fjern evt også tilslutning til dit cd drev hvis den kan være skyld i boot problem
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 11:58 #14
Sata kan køres i ide mode over sata stik hvis muligheden foreligger i bios.
Det kan være en løsning hvis bundkortet ikke lokaliserer sata driver og bruger denne til at synliggøre disken. Ved godt at den booter på andet bundkort, men man er nødt til at prøve alle muligheder før man kasserer bundkortet.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 12:01 #15
Normalt kører en sata disk jo ahci, men kan også køre ide mode.
Disse indstillinger kan du jo nok finde i bios :-)
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 12:35 #16
Nu kører det sgu! Da jeg ledte efter det du foreslog så jeg muligheden for at køre window 7 eller andre OS eller windows 8. Den stod på windows 8.
Jeg flyttede til 7 eller andre og genstartede - og så kørte det bare.
System date kunne jeg ikke indstill, så jeg troede bios var færdig.
Melder tilbage om hvordan det går.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 12:40 #17
De indstillinger er nye for mig. Har aldrig set dem før. Håber det vil virke for dig.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 12:43 #18
kan de indstillinger have noget med ide mode eller ahci? Eller kunne du lokalisere de indstillinger i din bios?
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 13:35 #19
Jeg kan ikke finde ide, men godt AHCI. Jeg har heller ikke set sådan noget andre steder. Og efter som jeg ikke havde været i bios da problemet kom, fatter jeg intet.
Jeg havde godt nok set muligheden i nat, men mente, at når det stod på W8 var det i orden Men nu kører det helt perfekt, også med min ekstra HDD. Og tiden har rettet sig.
Jeg har også fået opdateret windows og driverne.
Det er jo en hel nytårs gave:-) Godt at du fik mig til at kikke i bios endnu engang, inden computeren røg til IT skrald.
Tak skal du have, og rigtig godt nytår til dig og din familie.
Avatar billede Slettet bruger
31. december 2017 - 13:38 #20
Ps. det var jo #10 som fik mig til at ændre 8 til 7 :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
31. december 2017 - 13:41 #21
Tak og i lige måde  :-)