Avatar billede bunvil Praktikant
08. januar 2018 - 17:17 Der er 3 kommentarer

æøå på chromebook

hej har kigget på en samsung chromebook, men den skal bestilles fra usa.
og vil høre hvordan man skriver (ændre det til)  æøå på en chromebook.

vh. simon
Avatar billede Slater Ekspert
08. januar 2018 - 20:18 #1
Det gør du ikke. En Chromebook har et fysisk keyboard, så en amerikansk udgave vil slet ikke have det korrekte antal taster. Du vil være nødt til at udskifte keyboardet helt, hvis det overhovedet kan gøre det, hvilket sikkert ender med at blive dyrere end bare at købe en dansk fra starten. Lyder som en rigtig dårlig idé.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. januar 2018 - 13:16 #2
Jeg har engang været ude for noget lignende: jeg købte et Microsoft Ergo 4000 tastatur til min stationære pc hos et firma i Århus. Jeg havde ikke set at der var tale om en engelsk udgave, så det var jo ikke den helt store glæde jeg følte da jeg åbnende æsken og så at "æ, ø og å" tasterne ikke var at finde på tastaturet.
Heldigvis var de så venlige hos firmaet hvor tastaturet var købt, at sende mig et andet, i nordisk udgave, hvor de nævnte bogstaver er med.
Jeg giver Slater ret - det vil sandsynligvis blive dyrere, hvis det amerikanske tastatur skal udskiftes til et dansk/nordisk. Det kan i visse tilfælde vise sig at være dyrt at spare!
Avatar billede Snaphanen Praktikant
29. oktober 2018 - 03:05 #3
Problemet er unægtelig, hvis man gerne vil have Samsungs top Chromebook. Sælges ikke i Danmark  øv  https://www.computerworld.dk/art/231809/farvel-og-tak-samsung-stopper-sit-chromebook-salg-i-hele-norden