Avatar billede Hans M Juniormester
11. januar 2018 - 21:20 Der er 5 kommentarer og
6 løsninger

Rullelister i word

Hej eksperter.
Jeg er iMAC bruger - på godt og ondt. Jeg skal lave en værkstedsjournal og ville gerne opbygge den med rullelister i en tabel så:
* Den enkelte mekaniker kan klikke på sit navn i kolonne 2 (kolonne 1 er dato).
* Han kan klikke på de mest almindeligt forekomne services (måske 15 i alt) i kolonne 3
* Han kan skrive næste servicedato ind ved at klikke på en kalender (som default viser datoen om et år i forhold til dags dato) i kolonne 4
* Han kan skrive km tallet for næste service i kolonne 5
* han kan skrive flydende tekst om andre ting i kolonne 6.
Mit problem er at finde rullelisterne i iMAC Word versionen (version 15.41) ikke lige ser ud til at understøtte mit behov.
Kan nogen hjælpe?
På forhånd tak.
Avatar billede supertekst Ekspert
11. januar 2018 - 23:38 #1
Hej Hans

Har du adgang til VBA (anvendelse af  makroer) på din IMAC?
Anvender selv Windows PC.

I givet fald kunne der opbygges et system i relation til det du beskriver, såvel vedr. registreringen, gemme data under registreringsnummer, udsende automatisk mail vedr. serviceeftersyn m.v.

Eller det er måske kun selve registreringen, der er problematisk?

Mvh
Peter Braagaard
Avatar billede Hans M Juniormester
12. januar 2018 - 07:31 #2
Hej Peter

Tak for dit respons.

Ja, jeg har makro såvel som Visual Basic i den version, jeg arbejder i. Men sand at sige, er det ikke lige der, min spidskompetance indenfor Word ligger. Har faktisk aldrig arbejdet med det. Men hvis det du skriver er muligt v.h.a. Makro-funktionen, er det jo lige, hvad jeg efterspørger: Nemlig at så meget som muligt sker ved museklik, så den enkelte mekaniker skal skrive så lidt som muligt, bare klikke sig igennem journalen. Han skal skrue, ikke skrive :)
Så mit problem er at udarbejde den makro, der letter papirgangen for den enkelte mekaniker.
Håber det giver mening.
mvh
Hans
Avatar billede supertekst Ekspert
12. januar 2018 - 09:51 #3
Hej Hans

Tak for info. Så skulle der jo være muligt at konstruere noget brugbart.

Du anvender udtrykket "Værkstedsjournal".
- Hvordan skal denne opfattes?
- Elektronisk journal?
- Eller?

Selv indtastningen kunne ske i en Userform (programmeret dialogboks) som indeholder de kolonner, som du nævner. De data, der skal kunne vælges i denne (mekaniker, service m.v.) kunne så ligge i en form for database (et regneark, tabel i Word eller Access database)
Avatar billede Hans M Juniormester
12. januar 2018 - 10:19 #4
Hej igen Peter.
Med værkstedsjournal menes en database (som også kan skrives ud i en passende formular/skema), hvoraf fremgår, hvem, der har lavet hvad på hvilket køretøj hvornår. I dag er det alene hukommelsen hos et par medarbejdere, der ligger til grund for, hvilke maskiner og køretøjer (der er over 100) der skal ind til service i dag, i morgen og næste uge. Helt uholdbart !!
Da jeg kun er en glad amatør med næste superbrugerstatus i Word og Excel - men desværre ikke Acces, og da brugerne er uerfarne IT-brugere, vil jeg Keep It Simple, så jeg kan korrigere og rette, når de kommer med nye behov. Og selvom jeg har arbejdet en del i Acces, er det nu snart 20 år siden, og meget vand er løbet i åen siden. Så kan det holdes i Word og/eller Excel er det at foretrække for alle parter. Og chancen for succes øges. Dette sagt: Hvis det skulle være sådan, at Acces lige og problemfrit kan løse opgaven, er det måske værd, at jeg læser op på dette software igen.

Lige nu har jeg i Excel lavet et regneark med 11 faneblade (et for hver maskin/køretøjstype). Hvert faneblad har en sektion med grunddata (reg.nummer, køretøjstype, syns- og servicefrekvens og chauffør). Så er der en syns-sektion og en service-sektion, hvor status på syn og service vises med lamper (rød, gul og grøn). Derudover er der hyberlink fra hver type til et datablad, hvoraf fremgår en masse detaljer om filtertyper, oliemængder, reservedelsleverandører (med link til respektive hjemmesider) og andet relevant for pågældende køretøj/maskine.
Værkstedsjournalen kunne så ENTEN være del af databladsdokumentet (side 2 ff) ELLER være separate dokumenter for hver type ELLER een lang journal for værkstedets daglige arbejde.
Jeg erkender, at det er en lang forklaring, og er taknemmelig for, at du har taget dig tid til at kigge ind i den. Så hvis du bare kan pege mig i den rigtige retning, vil jeg kæmpe videre, jeg skal ikke tage al din tid :)
På forhånd tak.
Hans
Avatar billede supertekst Ekspert
12. januar 2018 - 10:43 #5
Ville det være en ide, at jeg konstruerede en Userform på basis af det du har beskrevet?
Tænker at anvende Excel - så de indtastede data kunne lagres fortløbende - eller?
Avatar billede Hans M Juniormester
12. januar 2018 - 11:14 #6
Hej igen
Jeg ville være meget taknemmelig, hvis du kunne lave en enkel Userform, som jeg så evt. kunne videreudvikle. Og Excel (som databærer??) er helt fint, det kan jeg jo gennemskue.
mvh
Hans
Avatar billede supertekst Ekspert
12. januar 2018 - 11:20 #7
Ok - vender tilbage senere..
Avatar billede supertekst Ekspert
12. januar 2018 - 13:24 #8
Hvis du anvender www.supertekst-it.dk | Kontakt - eller sender en privat besked via Eksperten og anføre mailadresse  så sender jeg filen med Userform til "godkendelse" - VBA-koden er ikke indlagt endnu.
Avatar billede supertekst Ekspert
02. februar 2018 - 10:06 #9
Hej Hans

Det ser ikke ud til at vi kommer videre - så du kan lukke tråden.
Avatar billede Hans M Juniormester
04. februar 2018 - 11:46 #10
Hej igen
Tak for hjælpen, selvom min Mac ikke kunne levere varen.
JEg lukker tråden.
Hans
Avatar billede supertekst Ekspert
04. februar 2018 - 12:18 #11
Hej Hans
Ok & tak for din "signaler" - så har snart nok til Ekspert-titlen :-)