Avatar billede 1Dorte Guru
13. januar 2018 - 11:42 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Mp4 til Mp3

Hej.
Jeg har nogle mp4-filer, som jeg gerne vil lave om til mp3-filer.

Hvordan gør jeg det?

Mvh. Dorte
Avatar billede KennethLykke Mester
13. januar 2018 - 11:45 #1
Hej Dorte

Du kan evt prøve at gøre det med programmet VLC

https://www.howtogeek.com/howto/2719/how-to-convert-video-files-formats-to-mp3-with-vlc/

Vh Kenneth
Avatar billede eurositi Ekspert
13. januar 2018 - 13:04 #2
Medmindre din afspiller er meget gammel, kan den nok godt læse andre lydformater end MP3. I en MP4 videofil, ligger lydsporet typisk i AAC format, som din telefon/afspiller også burde kunne genkende.

Mit favoritprogram til omkodning og ompakning er det gratis og fremragende Xmedia Recode (https://www.xmedia-recode.de/en/download.html)
1. Installér programmet og start det
2. Indlæs MP4-filen (og markér den)
3. På det primære faneblad: Sæt output stream type = Audio only
4. Angiv hvor lydfilen skal gemmes
5. På fanen Audio: Sæt Mode = Copy
6. Klik på Add to queue og så på Encode oppe i Værktøjslinjen
... Et par sekunder senere har du taget en 1:1 kopi af lydsporet, som du kan afspille.

... Og hvis det SKAL være MP3:
Primære fane:
- Profile = Custom
- Format = MP3
Fanen Audio:
- Angiv Bitrate til f.eks. 256 kbps
Klik på Add to queue > Encode

Xmedia Recode er et fremragende værktøj til video- og lydfiler, som er helt sikkert at installere (ikke bundlet med adware eller andet skidt). Jeg har selv brugt det i 7-8 år.
Avatar billede 1Dorte Guru
13. januar 2018 - 13:37 #3
Eurositi - super. Alt fungerer godt - og så kan jeg endda convertere en del filer på en gang.

Kenneth, min VLC ser væsentlig anderledes ud, så jeg kunne ikke se, hvad jeg så skulle forsøge.