Avatar billede dbg Juniormester
18. januar 2018 - 16:28 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

internet fra telefonkabel

Der kommer et telefonkabel op af jorden, og jeg skal have lavet et stik på vægen så jeg kan få internet.
Indeni telefonkablet er der 4 små ledninger med farverne blå, rød, gul og brun.

Skal jeg bare købe en telefonstikdåse og så montere den røde ledning i venstre side og den blå i højre side?
altså som på billedet her:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/tele/ekstra_stik_03.jpg

Er det rigtigt at gul og brun udgør en anden "telefon linje"?
Er det muligt at forbinde routeren til internettet gennem to "telefon linjer" eller skal jeg bare nøjes med den ene (rød og blå)?
Jeg vil gerne have så hurtigt internet som muligt med det telefon kabel der er.

tak for hjælpen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. januar 2018 - 19:33 #1
Det allerførste, du skal gøre er at finde ud af, hvor dit skillepunkt er. Det er den dåse, hvor din teleudbyder afslutter sit kabel fra centralen.

Normalt må du som bruger BESTEMT ikke selv rode med stik og ledninger, der er tilkoblet centralen, da du kan beskadige deres udstyr, hvis uheldet er ude.

Derfor ser en teleinstallation oftest sådan ud, at udbyderen (TDC?) slutter af i en "monopol-skilledåse" på væggen udenfor og fører den videre ind i huset til første stikdåse. Herfra må du så selv lave dine ledninger og stik, så længe de kan afsluttes i et stik, der så sættes i deres stikdåse.
Avatar billede dbg Juniormester
18. januar 2018 - 22:19 #2
jeg ved godt man ikke selv må pille ved det, men syntes bare det er spild af penge at få en teknikker ud at lave det hvis man selv kan gøre det. har selv lavet en del el før, både 230v og 380v, og det virker som det skal så tror da også jeg kan finde ud at sætte et par telefon ledninger sammen.
skal bare lige være sikker på hvordan det skal gøres.
Avatar billede falster Ekspert
18. januar 2018 - 23:27 #3
Det er nok din første sætning "Der kommer et telefonkabel op af jorden", der skaber tvivl om, du er på den "rigtige" side af skillepunktet.

Hvis du er "inde hos dig selv" kunne man i gamle dage få udmærkede råd hos teleudbyderen om, hvordan man gik videre, opsatte flere dåser o.l. Man kunne bl.a. købe monteringssæt med materialer og vejledninger.

Men min erfaring herom er gammel, så dette er muligvis ikke tilfældet i dag.
Avatar billede dbg Juniormester
19. januar 2018 - 12:13 #4
okay jeg tror bare jeg køber en telefonstikdåse og så montere den røde ledning i venstre side og den blå i højre side. Mon ikke det kommer til at virke så.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. januar 2018 - 19:37 #5
Så tag dog i det mindste et multimeter og mål, før du laver noget dumt:
48V hvile og 96V når den ringer.
Avatar billede jk45 Forsker
25. januar 2018 - 14:48 #6
Laver du det selv sender TDC med stor fornøjelse en regning hvis det er kablet fra jorden der kommer op. Det er niks pille og frem til og med dåsen er det kun tdc der må rode
Avatar billede jk45 Forsker
25. januar 2018 - 14:49 #7
og #5
bærelinie 0v
Avatar billede dbg Juniormester
26. januar 2018 - 20:07 #8
tror jeg dropper det. har fundet ud af at der er fibernet på grunden