Avatar billede TheresaD Juniormester
19. januar 2018 - 12:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Makro til Lopslag

Hej jeg har lavet en UserForm, hvor man taster data i 4 felter. Den laver så disse 4 felter om til en String.

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim Lejerstreng As String
    Lejerstreng = TextBox1 + "-" + TextBox2 + "-" + TextBox3 + "-" + TextBox4
    Me.TextBox6 = Lejerstreng
End Sub

Jeg vil gerne bruge Lejerstreng til at lave et lopslag ned i databasen ca. 100 rækker.

Kolonne A = lejerstreng
Kolonne B = Dato

Den skal så finde den række i Kolonne A som passer med Lejerstreng. Derefter vise værdien i Kolonne B ud for samme række i TextBox7

håber der er nogen som kan hjælpe mig :)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. januar 2018 - 13:41 #1
Dim Række As Long
Række = Application.Match(LejerString, Range("A:A"), 0)
TextBox7.Value = Range("B" & Række).Value
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. januar 2018 - 13:43 #2
Ups - jeg har skrevet 'LejerString' i stedet for 'LejerStreng'...
...men, mon ikke du selv havde luret det :-)

Forøvrigt, hvis det ikke virker med 'Application.Match' (burde det gøre), så prøv med 'WorksheetFunction.Match().
Avatar billede TheresaD Juniormester
19. januar 2018 - 14:53 #3
Har prøvet dem begge to og kan desværre ikke få det til at virke.

Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim Lejerstreng As String
    Lejerstreng = TextBox1 + "-" + TextBox2 + "-" + TextBox3 + "-" + TextBox4
    Me.TextBox6 = Lejerstreng
Dim Række As Long
Række = WorksheetFunction.Match(Lejerstreng, Range("A:A"), 0)
TextBox7.Value = Range("B" & Række).Value
End Sub

Er det fordi jeg måske mangler at skrive hvilken fane den skal hente dataen i? I dette tilfælde fanen "Rykker"
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
19. januar 2018 - 18:14 #4
Jo, det kan godt være - min makro antager det antive ark...

Prøv med:

Række = WorksheetFunction.Match(Lejerstreng, Sheets("Rykker").Range("A:A"), 0)
TextBox7.Value = Sheets("Rykker").Range("B" & Række).Value
Avatar billede TheresaD Juniormester
20. januar 2018 - 20:02 #5
Nu har jeg næsten fået den til at virke :)
Den kan finde værdien i kolonne A nu og vise værdien i kolonne B. Men hvis værdien ikke findes i Kolonne A, så dør makroen og vil debuges :(

Kan man lave en funktion, hvor den siger værdi ikke fundet?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
21. januar 2018 - 09:04 #6
Ja, du ligger blot denne kode linje ind, som din allerførste linje i din kode:

On Error Resume Next

Og, så ændre du din sidste kode linje til:

If Række > 0 Then TextBox7.Value = Sheets("Rykker").Range("B" & Række).Value
Avatar billede TheresaD Juniormester
21. januar 2018 - 15:32 #7
Tak nu virker det :)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
21. januar 2018 - 15:38 #8
Velbekomme :-)