Avatar billede Karen Praktikant
20. januar 2018 - 16:50 Der er 6 kommentarer

Overspilning af gamle video bånd

Jeg er ved at overspille mine gamle videobånd og har købt en videograbber på medieland.
Kameraet hedder Sony video 8 Pro CCD-V100E. Den har kun en audio og video udgang som bananstik og jeg får intet signal på min pc. Alt har virket fint med de gamle VHS bånd ( dog med vhs afspiller ikke kameraet. )Jeg har prøvet at sætte video til gult hul og en af de andre til lyd. Kan jeg mon hente hjælp her?
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2018 - 17:21 #1
Kan du se videoen i søgeren, når du afspiller et bånd?
Avatar billede Karen Praktikant
20. januar 2018 - 20:04 #2
Nej Milter. Den kommer ikke frem, det gør nyere kameraer jo. Jeg må mangle noget, så de kan snakke sammen, det nye og det gamle. Video grabberen er åbenbart ikke nok  eller jeg gør noget forkert.
Avatar billede milter Ekspert
20. januar 2018 - 20:36 #3
På din Sony video 8 Pro CCD-V100E sidder der en søger, den du kigger i , når du skal optage video. I den skal du kunne se videoen, når du afspiller et bånd med optagelser på. Hvis du ikke kan se noget der, er der noget galt med videokameraet.
Avatar billede Karen Praktikant
20. januar 2018 - 21:18 #4
Der kan jeg se videoen og også på mit gamle fjernsyn. Men jeg vil have dem bevaret på computeren.
Avatar billede kurtba Ekspert
20. januar 2018 - 23:47 #5
Hvad er det for en grabber? Hvorledes kommer signalet ind på pc.en? Hvilket program bruger du til at optage på pc?
Avatar billede eurositi Ekspert
21. januar 2018 - 09:50 #6
Bananstik til videooverførsel...?
Det er altså (mini)phono-stik ifølge den manual, jeg kunne finde. Altså sådan nogle her: https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1L4quPXXXXXbtaXXXq6xXFXXXF/New-4-Pole-2-5mm-Jack-Male-Plug-To-3-RCA-Male-Phono-Audio-Video-AV.jpg

Grabberen må ha' et medfølgende program, som har en funktion, der hedder CAPTURE eller lignende. Angiv under capture-indstillingerne, at du vil optage i PAL 25 FPS 4:3 720x576 i formatet MPEG2 med f.eks. L-PCM lyd. Herefter sætter du kameraet igang med afspilning og klikker på RECORD/CAPTURE i grabberprogrammet. Start med en kort overførsel for at tjekke, at både lyd og billede overføres OK. Hvis alt er OK, kan du sådan set overspille bånd efter bånd, eller måske har grabberprogrammet et timer-funktion, så den selv kan stoppe overførslen efter x antal timer og minutter (hvis du kender cirkaspilletiden på de enkelte kameraoptagelser.).