Avatar billede MRL001 Novice
23. januar 2018 - 21:11 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Mistet adgang til ekstern USB 3 HD

Hej, jeg har lige mistet adgangen til min externe USB 3 HD.
OS = windows 10, format NTFS, 4 TB
Jeg kan se HD under computeradm. og her står der at alt er i orden.
Jeg kan bl.a. skifte drev bogstav og åbne egenskaber. Alt ser fint ud men disken kan ikke "åbnes" i alm stifinder. Under egenskaber/funktioner kan HD undersøges og her siges det at der er fejl på HD. Disse repareres efterfølgende automatisk og systemet skriver at nu er HD klar. Men stadigvæk uden ændringer og stadigvæk ikke mulig at åbne? Jeg har også forsøgt at fjerne indeksering, men det hjalp heller ikke. Partitionering er også mulig og den nye tomme del er der adgang til.
Nogen forslag hvordan jeg får adgang til mine data?
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
23. januar 2018 - 22:05 #1
Du kan evt. prøve om partitionen kan tilgåes med find and mount.
http://findandmount.com/

Hvis du på noget tidspunkt har mistanke om at situationen forværres vil jeg råde dig til at frakoble disken og få den undersøgt hos en fagmand i dataredning. Er det en WD eller en Seagate disk?
Avatar billede Slettet bruger
23. januar 2018 - 23:10 #2
du skal tage ownership i egenskaber/sikkerhed.
kan den ikke det er den færdig, og skal til data redning.
Avatar billede MRL001 Novice
24. januar 2018 - 21:05 #3
Det er en SEAGATE disk. Jeg tror ikke min partition er "lost", da jeg under computeradm. kan se hele partitionen og under egenskaber kan se hvad er frit og brugt af plads. Når jeg f.eks. fjerner indekseringen så gennemgår den alle file på HD og jeg syntes den løber igennem samtlige mapper, men da det går stærk er det lidt svært at vurderer og det hele er der.

Under egenskaber/sikkerhed har både SYSTEM og Administrator nu FULL CONTROL i samtlige rettigheder, men stadigvæk får jeg et pop up med -
"Location is not available"
"H:\is not accessible."
"Access is denied"
Avatar billede MRL001 Novice
24. januar 2018 - 21:09 #4
Har nu tjekket - http://findandmount.com/ og deres version til download er ikke til OS windows 10 :-(
Avatar billede digitalsupport.dk Seniormester
24. januar 2018 - 21:46 #5
De må du undskylde, var ikke klar over Findandmount ikke var Win 10 ready.
Ud fra dine observationer tror jeg heller ikke at din partition er "lost"
Har du prøvet på en anden pc?
Prøv evt. at installere demo versionen af r-studio fra http://www.r-studio.com/Data_Recovery_Download.shtml  tjek om den kan åbne din partition. Demo versionen kan ikke kopiere dine filer.
Avatar billede MRL001 Novice
26. januar 2018 - 14:34 #6
Så har jeg haft min HD forbi en IT butik for data redning. De kunne umiddelbart få direkte adgang til den fra en maskine med ingen admin begrænsninger? Da vi efterfølgende i butikken testede HD på min egen laptop var der igen ingen adgang. Dette havde de aldrig set dette før, men efter endnu en halv times biksen rundt viste det sig, at Windows 10 åbenbart havde ændret bruger rettighederne til HD. Nu var det ikke længere nok med SYSTEM og ADMIN rettigheder, nu skulle der oprettes FULL ADGANG for den fane der hed ALLE, så blev mine data igen synlige. Elsker simpelthen WIN10, næsten lige så skønt som Vista var i sin tid. :-(

Takker for hjælpen, problemet er løst.