Avatar billede Krustan Novice
13. februar 2018 - 03:50 Der er 7 kommentarer

Skolepraktik

Hej Computerworld.

Jeg er en 19 årig fyr. Jeg skal på Mandag starte i skolepraktik som salgsassistent da jeg ikke har været en af de heldige at finde en elevplads. Jeg er vildt nervøs, grundet skolepraktikken har det rygte at man ikke kan få et arbejde efter forløbet og de har nogen strenge regler. Jeg har derfor over det sidste måned, gået og været vildt nervøs og bange for min fremtid, jeg kan ikke finde ud af om jeg skal give skolepraktikken et par måneder, og hvis jeg ingen elevplads har så ende med at quitte.. Men hvis jeg quitter ved jeg bare ikke hvad jeg ellers skal lave.. Der havde jeg så tænkt mig datamatiker, men har hørt man skal have matematik på B niveau, og matematik bestod jeg ikke i folkeskolen, men tog igen en prøve inden jeg skulle på grundforløbet til salgsassistent og bestod så¨der, så der er jeg også rigtig nervøs hvis det skulle blive en realitet. Undskyld jeg følte bare for at komme ud med alt det her efter at have gået med det inde i mig selv det sidste måneds tid.

Mvh
Kristian
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 06:11 #1
du skal gøre det du har lyst til
det plejer at være noget man er go til

det er ikke noget problem at være i skolepraktik som salgsassistent!
sælgeren, det er dig! så er det ligemeget hvor du lærer noget, i skolen eller i en butik..

hør godt efter dit hjerte: vil jeg være sælger ?
hvis du har valgt rigtigt, så quit ikke.
skide være med et rygte du har hørt, det handler om at du har det godt, og går på uddannelsen. bagefter, kan du søge job overalt, det er UDEN betydning at du var i skolepraktik, fordi alle ved, at der ingen praktikpladse er. det gør dig ikke til en dårligere salgselev, vel ?

drop datamatiker, hvis du ikke kan programmere og er skrap til computer.
det er også noget man vælger med hjertet, ikke fordi man kan noget matematik.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 06:13 #2
du skal ikke være nervøs for din fremtid.
der viser sig nye ting om 3-5-10 år, og du ved jo ikke hvad livet har at byde på.
når man er blevet 30 eller mere, har man sikkert skiftet job 3-4 gange.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 06:15 #3
skriv nogle ting ned du ikke har helt styr på, og så snak med en studievejleder om tingene. det er det han er der for!
Avatar billede finb Ekspert
13. februar 2018 - 09:22 #4
Gode råd fra sidwave !
Især Studievejlederen.
Hvis andet kikser, kan du gå på en slags efg,
hvor du prøver flere forskellige, beslægtede fag
indenfor dine interesser og evner.
Find din hoved-interesse og så din
sær-interesse.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 14:21 #5
søge praktikplads: vælg det sted du helst vil være.
så når du søger, skriver du at arbejdsstedet er udvalgt, det er det sted du helst vil være og at du ikke vil ha et nej :)  så se hvad de siger til det!
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2018 - 14:23 #6
arbejdsgiver vil gerne have målbevidste selvsikre mennesker: så se om du kan fortælle dem hvad du ønsker dig i livet: sig for eksempel: om 10 år har jeg en dejlig kone og 2 børn, og jeg ønsker at rejse i europa om sommeren, med campingvogn.

så kan arbejdsgiveren se at du er en sikker person der har nogle mål i livet
(dette er bare et eksempel)
Avatar billede Krustan Novice
13. februar 2018 - 14:59 #7
Tak for jeres råd! :)

sidwave, angående søgning af elevplads, så det vil være en god ide for mig at skrive fx. som du skriver med kone og børn om 10 år, da det faktisk er mit mål, men når det kommer til at mit arbejdssted er udvalgt kunne jeg så skrive:
Dette er arbejdsstedet som er valgt, og det er det sted jeg helst vil være, jeg vil ikke modtage et nej som et svar
og så længere nede
Jeg ser frem til den personlige samtale angående elevpladsen