Avatar billede mum Juniormester
14. februar 2018 - 10:23 Der er 6 kommentarer

installation af gammelt spil

Jeg har et gammelt Harry Potter spil, som jeg vil installere til barnebarnet, men kommer kun til oprettelse af genvej. Derefter bliver man bedt om at prøve igen med administratorrettigheder, Jeg har en kode som der aldrig bliver spurgt om.
Min computer er med windows 10., så jeg har jo mistanke om at spillet er blevet for gammelt. Er det mon det og kan jeg gøre noget for at kunne bruge det alligevel?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
14. februar 2018 - 10:27 #1
Prøv højreklik på spil installationsfilen og sig kør som administrator.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2018 - 10:29 #2
Hvilket system har det virket i før? Hvor gammelt er spillet?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2018 - 10:47 #3
Enig i #1.
Når spillet så er installeret kommer der et ikon til at starte spil. højreklik på dette og vælg komatibilitet. Er spillet ikke så gammelt kan du her ændre kompatibilitet så det passer  til det system du ved det kørte på før. Man kan her også ændre på den opløsning spillet skal køre med.
Det er dog ingen garanti for at det kommer til at virke, og måske ikke optimalt hvis det kører. Er spillet rigtig gammelt kan det køre ud fra det gamle system dos.
Og for at afvikle sådanne spil så kan man gøre det fra DosBox.
Da jeg ikke selv er gamer og installerer sådanne spil, så kig på denne video her som inspiration:
https://www.youtube.com/watch?v=PvNhYBcYPuk
Håber at kompitabilitet er nok for at afvikle spillet.
Avatar billede mum Juniormester
14. februar 2018 - 11:23 #4
Tak for de gode forslag, men jeg synes ikke de virker. Når jeg har sat krydser i diverse felter sker der ikke noget.
Jeg ved ikke lige hvor gammelt spillet er, men mon ikke det er 10 år gammelt. De er i hvert fald ikke så gammelt at det skal spillet i DOS. Tror det er spillet tidligere i Windows XP, men kan efterhånden ikke huske hvornår de forskellige styresystemer har været brugt.
14. februar 2018 - 12:00 #5
Det er ikke alle gamle spil / programmer du kan få til at køre under windows 10.

se denne artikel:
https://www.howtogeek.com/228689/how-to-make-old-programs-work-on-windows-10/

Bemærk især afsnittet om kopisikring.

Jeg har lige forsøgt at køre som admin, og har det ikke løst "problemet", har jeg droppet det.
Jeg har i stedet en gammel PC med Win ME stående til de spil. Også fordi jeg har joystik, der bruger gameport. Jeg har lydkort med gameport, men kan ikke finde drivere til Win 7 og nyere.
Og jeg kan heller ikke finde en USB til Gameport, der virker med mit joystik.
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2018 - 12:59 #6
de første 4 harry potter spil, kan købes på GOG for 125 kr
https://www.gog.com/game/lego_harry_potter_years_14

dette virker på moderne computer, hvis ikke er der 30 dage pengene tilbage

de har også harry potter 5-7
https://www.gog.com/game/lego_harry_potter_years_57