Avatar billede cht22 Professor
18. februar 2018 - 22:09 Der er 3 kommentarer

Søgning med danske tegn resultater både små og store bogstaver

Jeg bruger php og MySQL database, der er det problem at jeg gerne vil have vist søgeresultaterne både hvis der er brugt store og små bogstaver, så hvis man søger efter f.eks. ønskeliste, så skal den også finde resultater hvor der står Ønskeliste. Det virker fint hvis der ikke indgår æøå f.eks. søgning efter sider, så finder den Sider og omvendt.

Jeg bruger LIKE i min sql sådan her:

SELECT * FROM links WHERE title LIKE '%".$search."%' and userid=".$userid

Jeg ved at det er fordi der bliver brugt UTF-8 i databasen og derfor er tegnene forskellige ved store og små bogstaver ved brug af f.eks. æøå i databasen.

Men hvordan får man nemmest løst dette?
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. februar 2018 - 22:59 #1
Bruger strtolower på både title og $search
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. februar 2018 - 23:00 #2
lower i MySQL hedder det.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. februar 2018 - 05:26 #3
Er du sikker paa at databasen indeholder UTF-8 og at dit PHP program faktisk sender UTF-8 i din query?