Avatar billede Krustan Novice
19. februar 2018 - 18:54 Der er 11 kommentarer

Jeg brænder ikke for min uddannelse mere

Jeg har fundet ud af jeg ikke brænder for min uddannelse mere.. Altså for Detailhandel, jeg er lige pt i skolepraktik, og samtidigt med det er noget lort, tror jeg gerne jeg vil stoppe derude.

Nu kommer næste problem, HVAD skal jeg så? Jeg syntes ikke jeg kan få mit hoved til at fungere, angående valgt af hvad jeg skal.. Jeg kan nemt tage kontanthjælp indtil  efter sommerferien. Jeg vil allerhelst noget hvor det hele kan tages i min hoved by, Skive. Der har vi så Datamatiker, og jeg elsker computer, problemet ved at starte på den til august, er man skal kunne klare sig på matematik på B niveau.. Da jeg gik ud af folkeskolen bestod jeg ikke matematik, men da jeg senere skulle ind på erhvervsuddannelse skulle jeg op til en ny test som var bestået/ik bestået og bestod. Nogen der kan prøve at åbne noget op for mig? Jeg er kun 19 år, så mulighederne er der, jeg vil bare helst ikke noget hvor jeg skal ud og være elev, da jeg har prøvet 2 gange at jeg ikke kunne finde en elevplads, som jeg er p*sse træt af nu.

Mvh
Kristian
Avatar billede MadsCba Novice
19. februar 2018 - 19:59 #1
Hej,

Mit råd er at du sætter dig ned, (Slukker tv, og andre forstyrrende elementer) og skriver en liste med ting du er god til ca. 5-10 stykker. Derefter en liste med 5-10 ting, der interesserer dig. Der er højest sandsynligvis nogle af disse elementerne, der kan kombineres. Det kan godt være at du ikke finder den helt rigtige vej, og der vil altid være elementer på en uddannelse og på arbejdsmarkedet, der ikke er sjove, men på en videregående uddannelse kan du selv vælge fag senere hen.
Mht. til kontanthjælp, få dig et job indtil du finder den rigtige vej. Det er ikke en løsning at gå på kontanthjælp i en alder af 19 år. Få dig lidt erfaring, og måske endnu vigtigere motivation til at tage en uddannelse. Jeg arbejdede fuldtid før jeg startede på uddannelse, og jeg var ikke et sekund i tvivl om at jeg ikke skulle ufaglært tilbage på arbejdsmarkedet.

Håber det hjælper lidt.
Avatar billede Slettet bruger
19. februar 2018 - 20:09 #2
hvis du overvejer det datamatiker, så sæt dig ind i uddannelses planen, og begynd at få det matematik du mangler. spørg din studievejleder hvor du kan få det.
spørg de voksne om du kan få en mentor.
Avatar billede finb Ekspert
20. februar 2018 - 08:39 #3
Ros til # 1 + 2.
Print og vis hele dialogen til kommunens erhvervs-/studievejleder,
som er ekspert på folk som dig !
Du vil have godt af at lægge noget FLID i bøgerne
samt komme væk fra kuvøse-Skive og modnes, fx i Århus.
Avatar billede MA007 Novice
20. februar 2018 - 09:26 #4
Kære Kristian,

Nu skal du høre.
Jeg har været hvor du har været, for præcis 7 år siden.

Jeg dumpede matematik i gymnasiet, og supplerede efterfølgende matematik på B og bestod. Jeg kom ind på Markedsføringsudd. for jeg troede det var det jeg ville, men droppede så ud.
Derefter kom jeg ind på ambulanceredder, og droppede ud igen.

3. gang jeg kom ind på en uddannelse, blev jeg glad for det, og forsætter stadig. Jeg skal til at skrive min bachelor opgave, og starter forhåbentlig på en kandidat efter sommerferien. Jeg har i forbindelse med mit studie fået arbejde hos www.boligadvokat24.dk og jeg er overlykkelig!

Min pointe er, der er håb derude, men det kræver at du aktivt søger dette håb! er du ikke tilfreds, så hop ud! Men du skal virkelig være enig med dig selv i, at det er rigtige valg. Du skal ikke bare droppe ud, fordi det er en lorte periode, man må også bide i det sure æble i ny og næ.

Håber det kunne hjælpe!
Avatar billede NO1dane Mester
20. februar 2018 - 10:10 #5
Hej Krustan

Må lige kommentere det her indlæg.

Jeg har arbejdet i 10 år uden at brænde for det, men det har givet mig et levebrød så samfundet ikke skulle forsørge mig, jeg var også meget glad for computere  så sideløbende sugede jeg alt om computere til mig, så jeg idag er it-ansvarlig på mit firma og brænder for det job.
Uddannelser er noget mærkeligt noget og som dig troede jeg også at datamatiker uddannelsen var lige sagen, men nej den vej var alt for boglig, og jeg tror du har samme problem....har du prøvet at søge ind som IT-supporter, for det job gør at du kommer til arbejde med de computere du åbenbart er meget glad for...?

Glem alt om kontanthjælp det er den nemme løsning for mennesker som ikke kan klare sig selv
Avatar billede MADOlsen Forsker
20. februar 2018 - 14:22 #6
Umiddelbart kræver Datamatikeruddannelsen vel større flair for matematik end for "computere". Så sæt dig lige grundigt ind i hvad uddannelsen egentlig indebærer, inden du evt. søger ind (det råd gælder nu i øvrigt for alle uddannelser).
Avatar billede Krustan Novice
20. februar 2018 - 15:02 #7
#6 Det vil jeg gøre, men jeg har ingen gymnasiel uddannelse endnu, så jeg tænker at jeg tager HF først (måske en anden?), så der varer ihvertfald 2 år endnu, men jeg vil helt klart læse på det.
Avatar billede Dach Praktikant
20. februar 2018 - 15:31 #8
Hvis du ikke har en gym. Skal du nok tag det. Men ring ind til studievejledere på datamatiker i Skive. Han skal nok hjælpe dig videre. Har selv taget den i skive og er en god uddannelse. Der er kræv om matematik. Men det et begrænset Hvad du bruger det til. Så længe du kan læse engelsk og vil bruge tid på det. Så er datamatiker en god uddannelse. Men forslår den kun hvis det er for man vil programmer.
Avatar billede Krustan Novice
20. februar 2018 - 17:30 #9
#8, Hvad linje ville du foreslå jeg tog? har selv tænkt på HF.
Avatar billede zagger Juniormester
21. februar 2018 - 17:14 #10
Som andre også skriver, synes jeg at du skal sætte dig ned og lave en liste over hvad du er god til og hvad dine interesser er. Så får du en god idé om hvilken retning du kan gå.
Mht. IT-uddannelser, så skal du også gøre dig klart hvilket felt du gerne vil ind i. At interessere sig for computere spænder vidt i dag da der er mange forskellige grene.
Vil du gerne programmere er datamatiker eller datatekniker m/speciale i programmering gode bud.
Vil du gerne supportere brugere, er IT-supporter et oplagt valg.
Hvis du gerne vil arbejde med netværk og servere, er datatekniker m/speciale i infrastruktur et godt bud.
Du skriver at du bor i Skive. De er rimelig nazi med at sende ledige i praktik. Så hvis du vælger at gå på kontanthjælp et stykke tid, kan du med fordel udnytte "ventetiden" med selv at søge praktik i IT-virksomheder og prøve om det er noget for dig.
Uanset hvad du vælger, så skal du tage fingeren ud af R..... og gøre en indsats. Også selv om det betyder at det ikke lige bliver i nabolaget. Tag de fag der kræves så du kommer op på det niveau der giver adgang og kom ud i verden og udvid din horisont.
Håber du finder din rette hylde.  :)
Avatar billede Fillippe Praktikant
23. marts 2022 - 14:33 #11
Jeg sad lidt i samme situation. Gik på arbejde og var demotiveret, fordi jeg havde mit job for blot at tjene penge. Men heldigvis havde firmaet bestilt et foredrag omkring motivation med ham her https://hardeepdhanjal.dk/ - super fedt foredrag omkring at gøre de ting der motivere en og giver en energi. Selvfølgelig var det meget arbejdsrelateret, men alt hvad han sagde, kunne bruge i det private også. Det åbnede virkelig mine øjne, for selvfølgelig skal jeg ikke i en relativ ung alder sidde og lave noget, der ikke gør mig glad. 1 måned efter valgt jeg at opsige mit arbejde og kaste mig ud som voksentømre lærling. Nu 2 år efter er jeg så glad for at gjort det og jeg har aldrig været gladere for at stå op og gå på arbejde. Jeg laver det jeg kan lide :). Så klart en anbefaling at finde ud af hvad du synes er motiverende og så gå efter det. :)