Avatar billede Butterfly Ekspert
22. februar 2018 - 06:40 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Kun gem som

Hej
Er det muligt at lave noget VBA der forhindre, at jeg kan gemme den oprindelige mappe, jeg vil gerne have at man kun kan "gemme som".
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2018 - 08:18 #1
Hvis du har en skabelon, kan der ikke gemmes i den - det samme hvis du gør filen skrivebeskyttet
Avatar billede Butterfly Ekspert
22. februar 2018 - 10:44 #2
Hvordan opretter jeg en skabelon?
Avatar billede Slettet bruger
22. februar 2018 - 10:56 #3
i det ark du gerne vil beskytte trykker du på F12-knappen, vælger et filnavn, og filtype skal være xltx (Excel-skabelon)
Avatar billede Butterfly Ekspert
22. februar 2018 - 11:28 #4
Hej Thomas S
Jeg kan fint oprette en skabelon, men jeg kan også skrive i den (det vil jeg gerne), men jeg får også lov at gemme den med mine indtastninger. Hvad gør jeg forkert? Eller hvordan åbner jeg en skabelon så jeg ikke kan skrive i den?
Avatar billede Uvanga Ekspert
22. februar 2018 - 12:31 #5
En løsning kunne jo være at hver gang du har lavet ændringer, vælger menuen "Gem som" Så vil det foregående dokument være uændret. Du kan så navgive dokumenter fortløbende. F.eks. Test / Test1 / Test2 / osv.
Avatar billede excelent Ekspert
22. februar 2018 - 21:48 #6
Indsæt i ThisWorkbook modulet :

Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
Application.Dialogs(xlDialogSaveAs).Show ThisWorkbook.Path
End Sub
Avatar billede Tegler Mester
22. februar 2018 - 23:36 #7
Hej Butterlfy
Når du vil bruge din gemte skabelon, så vælg 'Ny' fra 'Filer'-menuen i stedet for at vælge 'Åbn'. Hvis du vælger 'Åbn' har du mulighed for at redigere selve skabelonen.
Hvis du ikke kan se din skabelon i dette vindue, så klik på PERSONLIG. Så vises de skabeloner, som du selv har oprettet. Bemærk at der i programbjælken (eller hvad den nu hedder) ikke står præcis navnet på din skabelon, men navnet plus et 1-tal.
Så vidt jeg kan se, kan du også åbne filen som en skabelon ved at dobbeltklikke på den.