Avatar billede cht22 Professor
23. februar 2018 - 17:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Hvilken Switch skal man vælge - 5 port Gigabit

Vi skal have en ekstra switch på netværket i virksomheden, det skal være 5 port Gigabit, men hvilket mærke og model skal det være? Vi har ca. 50-60 enheder på netværket, fordelt på 5 switche, hvor den ene er 24 port og de øvrige er 5 eller 8 porte. Er der nogen mærker der er bedre end andre?

Skal man kigge på MAC Address Table? En MAC adresse er på 48 bit (6 byte), og en ipadresse er på 32 bit (4 byte) eller 128 bit (16 byte) (hhv. ipv4 og ipv6) og jeg har set at på nogen af dem står det 2K MAC Address Table. Dvs. 2048 / 22 = 93 adresser hvilket er mere end rigeligt. (hvis det er sådan adresserne bliver gemt i hukommelsen på switchen).

Jeg har set på følgende:
TRENDnet
D-Link
TP-Link
Linksys
Avatar billede puren Ekspert
27. februar 2018 - 00:03 #1
jeg hade nok valgt Ubiquiti UniFi eller HP procurve. og i samme omgang set om jeg ikke kunne samle en masse af alle de der små switches i nogle støre tænker 3 * 24
og så bruge 2-4 porte per switch port til at lave trunk med.

og ja nyt gear er koster men hvad koster alle de der små switche ikke i strøm?
Avatar billede cht22 Professor
28. februar 2018 - 15:42 #2
Tak for dit svar. Jeg har tænkt på at det kunne være godt med nogle vlans, men lige frem sætte 3 * 24 ports switch op i stedet for giver ikke rigtig nogen mening, da switchene er placeret så langt fra hinanden at der ville skulle trækkes nogle meget lange kabler og det vil vi ikke rigtig få noget ud af.

Hvis jeg laver vlans så vil det jo også kræve at der købes en router der understøtter dette, så det bliver nok ikke lige foreløbig.

Men HP kunne godt være en mulighed.

Vi kunne sikkert også købe den her hvis vi får brug for mere trådløst: Ubiquiti UniFi UAP-AC 2.4/5GHz