Avatar billede Driton Seniormester
04. marts 2018 - 03:41 Der er 4 kommentarer

Tæller værdier og ligge dem sammen uden programmering

Er det  muligt f.eks at lave group by på Dato, hvor man ligger flere af dem sammen og så tage den kolonne som hedder optælling og lægge alle deres værdier sammen i form af addition (plusse den sammen). Så man har den totale optælling?
Avatar billede arne_v Ekspert
04. marts 2018 - 04:18 #1
SELECT dato, SUM(noget) FROM tabel GROUP BY dato
UNION
SELECT NULL,SUM(noget) FROM tabel

?
Avatar billede Driton Seniormester
04. marts 2018 - 08:07 #2
Det er hvad jeg prøvede

SELECT Rejseplan.*, SUM(Optaget) as total FROM Rejseplan WHERE Rejseplan.Dato >= CURDATE() GROUP BY  date(Rejseplan.Dato) ORDER BY Dato, Tid

Det fordi jeg gemmer pladser på rejser. Men nogle gange kan 3 rejse godt indebære at de rejser fra samme dato. Derfor vil jeg gerne ligge alle pladser fra 3 rejser sammen. Så jeg har den totale sum af pladser. Håber du forstår mig
Avatar billede arne_v Ekspert
05. marts 2018 - 02:16 #3
Jeg forstaar det ikke.
Avatar billede Driton Seniormester
09. marts 2018 - 15:45 #4
Jeg kan f.eks have 3 rejser, som kører med den samme bus. I hver sin rejse er der reserveret 20 pladser per rejse. Når jeg henter bussen, sætter  jeg alle 3 rejser sammen med "GROUP BY".

Problemet opstår bare, at jeg sætter alle rejser i en repeater. Så jeg ved ikke hvordan jeg skal manipulere antal pladser i koden, så det undrede mig, om det var muligt at gøre det fra mysql.