Avatar billede strikerdk Novice
05. marts 2018 - 17:02 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Stofanet + Asus AC66 router (Netværk)

Kære Alle,
Jeg er løbet tør for idéer, og har gennemsøgt nettet for en løsning, men desværre uden held. Der findes masser af beskrivelser, men nytteløse - og stofa vil ikke rigtigt bidrage i denne sag.

Jeg har stofanet internet, leveret med en Technicolor 7230.s router.
Jeg har fast ip-adresse, og al funktionalitet (DHCP og WIFI) er slået fra på denne Technicolor-routeren.

Jeg har efter Tecnicolor-routeren koblet en ASUS AC66u Router på, som egentligt er den der skal fungere ift. WIFI, DCHP mv.

Fra Technicolor-routerens LAN-port, har jeg et LAN-kabel som går til ASUS-routerens WAN-port.

I LAN-porten på ASUS-routeren sidder der så en PC på LAN.

I ASUS-routeren er Lokalnetværkets IP-adresse sat til 192.168.87.1, som er default lokal IP-adresse for stofanet. Undernetmaske har jeg forsøgt med både 255.255.240.0 og 255.255.255.0. (DCHP er selvfølgelig aktiveret i ASUSén - og den levere et IP-range fra 192.168.87.2 - 192.168.87.254.

Selve connection direkte igennem Technicolor-routeren går fint på nettet. (Er testet), men forbindelse dør mellem ASUS-routeren og Technicolor-routeren, og jeg kan simpelthen ikke komme igennem min ekstra router.

Det skal siges at jeg allerede har hakket MAC-adressen fra min ASUS-router ind på stofa´s egen side, så den burde også være på plads.

Nogen der kan gennemskue hvad jeg har overset?
Avatar billede jk45 Forsker
05. marts 2018 - 18:31 #1
hvad ip har stofa´s router?
Avatar billede jk45 Forsker
05. marts 2018 - 18:52 #2
du må ikke bruge samme subnet 192.168.87.x på dit asus lan hvis det også er det den får på wan porten. undernet bør være 255.255.255.0
Avatar billede strikerdk Novice
05. marts 2018 - 19:23 #3
På stofas router er routerfunktionalitet slået fra. Så den burde jo ikke ha noget subnet andet end den eksterne ip.
Avatar billede jk45 Forsker
05. marts 2018 - 19:29 #4
ok så du får den direkte wan ip på din asus?
Avatar billede strikerdk Novice
05. marts 2018 - 19:48 #5
Er Echo slået til på stofarouteren får den som standard 192.168.87.1.

Når jeg slår dchp fra stofarouteren, angiver jeg samme ip som lokal ip på asusrouteren.

Stofarouteren er altså bare et modem, hvor asusrouteren håndterer routerdelen.

Når du skriver direkte WAN antager jeg det er den ip du mener?
Avatar billede jk45 Forsker
05. marts 2018 - 20:35 #6
hvis du bruger 192.168.87.x på van må du ikke bruge samme ip sub på lan, så skal lan f.eks. være 192.168.1.x
Avatar billede strikerdk Novice
05. marts 2018 - 21:36 #7
Jeg er ikke sikker på jeg er med dig. :)

Stofarouteren er koblet op på en ekstern IP: 212xxx.xxx.xxx et eller andet. Den har som udgangspunkt den interne LAN-adresse: 192.168.87.1.

Men da DCHP-delen er slået fra, har den så stadig samme interne adresse? Mig bkendt får den ingen intern IP, når routerfunktionaliten slås fra.

Asus-routeren derimod, er nu den der fungere som intern, og den skal have en LAN-ip hakket ind i interfacet. Det er så her jeg vil anvende 192.168.87.1 - da Stofarouteren nu ikke længere præsentere nogen LAN-ip.

Måske jeg forstår det forkert?
Avatar billede jk45 Forsker
06. marts 2018 - 06:25 #8
Hvis Stofa routeren får din wan ip vil den stadig have 192.168.87.1 som lan adresse, at du slår dhcp serveren fra betyder kun at den ikke uddeler nogle adresser til andre. Personligt ville jeg enten undersøge om stofa routeren kunne sættes i bridgemode eller vælge at lade den håndterer dhcp og tilslutte din asus via en af lan portene og deaktiverer dhcp på din asus. På den måde vil den asus fungerer som et access point og det vil være langt bedre end det du er ude i nu hvor du kører dobbelt nat
Avatar billede strikerdk Novice
07. marts 2018 - 23:26 #9
Du har ret. Jeg har nu brugt en del tid på at løse udfordringen, uden held.

Efter en lang kamp  har det nu vist sig at den primære årsag var, at wan-porten i ASUS en var død. Det tog mig lang tid at gennemskue, eftersom LAN til LAN virkede fint.

Jeg har nu skiftet routeren ud med en ny, givet den ipadressen 192.168.87.10 og det spinder som smurt.

Tak for indsatsen