Avatar billede gunnarb Mester
06. marts 2018 - 14:13 Der er 21 kommentarer

Venner og familie modtager mails fra mig som jeg ikke har sendt

Efter at jeg fulgte et link som jeg nok ikke skulle have gjort, har jeg fået meddelelse fra familie og venner at de har modtaget mail fra mig som ikke giver nogen mening og jeg har ikke sendt disse mail:  De er alle ens: RE: Document Shared 2018 Og så et billede med tekst Dropbox og en knap View file. men de kan ikke åbne filen.  Min mail adresse står  der også.

Jeg har også fået følgende mail:
Microsoft account
Unusual sign-in activity
We detected something unusual about a recent sign-in to the Microsoft account gu*****@hotmail.com.
Sign-in details
Country/region: United States
IP address: 108.62.202.211
Date: 3/5/2018 4:15 PM (CET)
Platform: Windows
Browser: Chrome
Please go to your recent activity page to let us know whether or not this was you. If this wasn't you, we'll help you secure your account. If this was you, we'll trust similar activity in the future.
Review recent activity
To opt out or change where you receive security notifications, click here.
Thanks,
The Microsoft account team
Det der ud som om nogen har lokket ind på min mailkonte
Men jeg kan ikke rigtig ændre min login jeg er bange for det det er en fup side der komme frem når jeg vil ændre mit login. Her er de sider der kommer frem:  Microsoft loge 4 firkanter  + min mailadresse
Det er ud til, at en anden måske bruger din konto  (men der er jo stavefejl I)
For at vi kan hjælpe dig — og kun dig — med at komme tilbage til gunnarxxx@hotmail.com, er vi nødt til at bekræfte, at det er din.
Jeg trykker på NÆSTE og så kommer følgende:
Angiv en ny adgangskode
Det ser ud til, at en anden person har brugt din adgangskode, og du skal derfor vælge en ny adgangskode. Husk, at du aldrig skal bruge adgangskoden til din Microsoft-konto på andre websteder.
Denne oplysning er obligatorisk

Ny adgangskode
Mindst 8 tegn. Der skelnes mellem store og små bogstaver

Angiv adgangskode igen
Men den vil ikke accepter min nye adgangskode se:
Der er et midlertidigt problem med tjenesten. Prøv igen. Prøv igen senere, hvis du får denne meddelelse igen.
Jeg er bange for at der noget helt galt. I går  fik jeg en anden besked om at koden skulle være forskellige fra min hemmelige kode. Den kender jeg da ikke. Håber at nogen kan hjælpe mig for jeg kan slet ikke komme ind på min hotmail konto nu?

Mindst 8 tegn. Der skelnes mellem store og små bogstaver
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. marts 2018 - 14:20 #1
Skift dit password, så burde den väre i orden.
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. marts 2018 - 14:21 #2
Hov, så ikke du havde skrevet längere nede. Glem min kommentar.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
06. marts 2018 - 14:21 #3
Altid værd påpasselig med at trykke på links i mail.
Synes det lyder meget som en fup mail med links til fup hjemmeside. De fisker efter dit password.
Avatar billede michael_stim Ekspert
06. marts 2018 - 14:23 #4
Gå ind på hotmail.com og du bliver redirected til outlook.live.com... Derfra kan du logge ind og ändre dit password.
Avatar billede gunnarb Mester
06. marts 2018 - 14:27 #5
Vil heller ikke acceptere kode via telefon modtager ingen kode i dag
Hvordan vil du modtage sikkerhedskoden?
Send sms til ******41
Bekræft, at det er dit telefonnummer, ved at angive de sidste 4 cifre inklusive 41, og klik derefter på "Send kode" for at modtage din kode.

Der er et midlertidigt problem med tjenesten. Prøv igen. Prøv igen senere, hvis du får denne meddelelse igen.
Sidste 4 cifre i telefonnummeret
Men i går prøvede jeg og der fik jeg en kode tilsendt, men jeg kunne ikke komme videre med den 7 cifret kode. I dag modtager jeg ingen kode??
Avatar billede gunnarb Mester
06. marts 2018 - 15:01 #6
Ja, men hvis jeg prøver at lokke ind på www.hotmail.com kommer følgende:

Det er ud til, at en anden måske bruger din konto
For at vi kan hjælpe dig — og kun dig — med at komme tilbage til gunnaxxxx@hotmail.com, er vi nødt til at bekræfte, at det er din.

Prøv at læs sproget oven over stavefejl og dårlig formulering er det Microsoft ??
Men jeg kan ikke komme længer, når jeg nu trykker næste beder den om de sidste fire cifre i min mobil:
Hvordan vil du modtage sikkerhedskoden?
Send sms til ******41
Bekræft, at det er dit telefonnummer, ved at angive de sidste 4 cifre inklusive 41, og klik derefter på "Send kode" for at modtage din kode.

Sidste 4 cifre i telefonnummeret
Dem har jeg ikke længere
Nu fik jeg en ny kode via sms
og bliver bedt om at indtaste ny mailkontokode
Og det gør jeg og koden er helt forskellig fra den tidliger  Store og små bogstaver og tal ialt 9 cifre.  Men følgende svar får jeg:

Din adgangskode og dit hemmelige svar må ikke indeholde de samme ord. Skriv en anden adgangskode eller et andet hemmeligt svar.  Hvad er mit hemmelige svar????
Avatar billede INK Ekspert
06. marts 2018 - 16:36 #7
Når du skriver den nye kode, er du måske blevet bedt om at skrive et hint om kodeordet? Hvis du så har gentaget kodeordet i dette felt, så vil du få ovennævnte svar.

Jeg forstår, du stadig har et mobilnummer, der ender på 41. Hvordan kan oplysning om sidste 4 cifre så være et problem?

Det vigtigste er dog, at du sikrer dig den rigtige hjemmeside. Brug ikke et link fra en mail, men tast den selv.
Avatar billede eurositi Ekspert
06. marts 2018 - 16:53 #8
På en almindelig PC burde URL'en (altså webadressen) starte med: https://login.live.com/login.srf?wa=wsignin1.0 ...
Og det bør se nogenlunde sådan ud på skærmen: https://imgur.com/a/9RW4j

Hvis adressen og siden ser anderledes ud, er der noget galt. i så fald er der virus på din PC, som skal fjernes, før du indtaster flere passwords. Benyt da en anden computer til at gen-erobre kontrollen over din mailkonto i mellemtiden.
Avatar billede gunnarb Mester
06. marts 2018 - 17:17 #9
Når jeg skriver et nyt kodeord, så er det helt sikkert et nyt kodeord.  Jeg har prøvet  at lokke ind på www.hotmail.com både i Google chrome og i MS Edes men det er samme resultat.
Jeg forstår ikke at I ikke kommenterer  denne meddelelse fra "Microsoft"

Det er ud til, at en anden måske bruger din konto
For at vi kan hjælpe dig — og kun dig — med at komme tilbage til

Kan det være rigtigt at Microsoft ikke er bedre til dansk?? Det er ikke mig der har tastet forkert.
Og hvad er mit hemmelige svar?
Jeg kan ikke komme ind på min hotmail konto, for der spørge hver gang om en ny adgangskode og så får jeg følgende svar:
Din adgangskode og dit hemmelige svar må ikke indeholde de samme ord. Skriv en anden adgangskode eller et andet hemmeligt svar.

Hvad er mit hemmelige svar????
Avatar billede eurositi Ekspert
06. marts 2018 - 18:18 #10
Jeg modtog i 2016 følgende mail med afsenderadressen "account-security-noreply@account.microsoft.com":

Microsoft-konto
Usædvanlig logonaktivitet
Vi har registreret noget usædvanligt i forbindelse med et logon for nylig på Microsoft-kontoen eu*****@hotmail.com.
For at være på den sikre side kræver vi en ekstra sikkerhedskontrol.
Logonoplysninger:
Land/område: Portugal
IP-adresse: 85.242.156.156
Dato: 06-07-2016 18:50 (CET)
Hvis det var dig, er det sikkert at ignorere denne mail.
Hvis du ikke er sikker på, at det var dig, har en ondsindet bruger muligvis din adgangskode. Kontrollér den seneste aktivitet på kontoen, og se, om noget ser mistænkeligt ud.
[...]
Tak!
Microsoft-kontoteamet"

Denne mail var fuldstændig korrekt sendt fra Microsoft, og jeg brugte det til at lave et nyt password, fordi jeg bestemt ikke havde været i Portugal i den seneste tid.

Du svarede ikke på spørgsmålene:
Har du sammenlignet med det billed-link, jeg sendte? Og ser du det samme, når du forsøger at tilgå https://outlook.live.com?

Et manglende s i "ser" er selvfølgelig pinligt for et professonelt firma i en standardmail, men jeg vurderer umiddelbart, at den sagtens kan komme fra Microsoft, for du modtager den jo, når du anmoder om at nulstille din konto.

Dit hemmelige svar er et svar på et spørgsmål, som kun du kender svaret på, f.eks. "Hvad hed min første skole?" Det er noget, man oplyser, når man opretter sin brugerkonto. Hvis du slet intet kan huske om dette, er det ikke sikkert, du i sin tid blev bedt om at oplyse et sådant svar. I så fald er det ligegyldigt. Det er nævnt i mailen, fordi mange brugere benytter funktionen som en ekstra sikkerhed. Jeg har også et sådant kontrolspørgsmål+svar tilknyttet min mailkonto.

Summa sumarum: Brug ikke denne ene stavefejl til at gå i panik. Hjælp os med at svare på de spørgsmål, vi stiller for at hjælpe dig, i stedet for at bede os om at svare på, om en mail, vi ikke kan se i sin helhed.

Send gerne et skærmbillede af det, du ser i hhv. mailen og når du forsøger at gå til Outlook.live.com vha. Windows Klippeværktøjet. Gem skærmudsnittet som en fil og upload den gratis til f.eks. www.imgur.com - Kopiér linket, der oprettes og skriv det i dit næste svar herinde.
Avatar billede gunnarb Mester
06. marts 2018 - 20:49 #11
Jeg havde ikke set Eurositi kommentar før nu:
Men hvis jeg trykker på: https://login.live.com/login.srf?wa=wsignin1.0 ...
Så kommer følgende frem: Microsoft-kontoKonto
Din anmodning kan ikke udføres
Der er tekniske problemer med Microsoft-kontoen. Prøv igen senere.

Så rodede og oprettede mig i www.imgur.com  men det lykkedes ikke at indsætte skærmbilleder der.  Men mens jeg roded med det, dukkede indtast nyt password for the Microsoft account, og denne gang lykkedes det mig at indtaste et nyt password og jeg fik følgende mail som jeg nu kan se igen.

Microsoft account
Your password changed
The password for the Microsoft account gu*****@hotmail.com was just changed.
If this was you, then you can safely ignore this email.
If this wasn't you, your account has been compromised. Please follow these steps:
Reset your password.
Learn how to make your account more secure.
To opt out or change where you receive security notifications, click here.
Thanks,
The Microsoft account team
Jeg forstår ikke hvorfor det nu lykkedes?
Når jeg lokker ind på min PC ved opstart har jeg brugt den gamle kontokode, men skal jeg også ændre dette password eller er det ikke nødvendigt?
Avatar billede eurositi Ekspert
06. marts 2018 - 21:39 #12
Du skal bare ændre password - og dernæst skal du prøve at tilføje nogle personlige sikkerhedsoplysninger, f.eks. et telefonnummer eller se om du kan få lov at oprette et såkaldt hemmeligt spørgsmål + svar.

Derefter vil jeg stærkt anbefale, at du omgående scanner din computer for virus, hvis du ikke allerede har gjort det. Malwarebytes (https://www.malwarebytes.com/mwb-download/thankyou/) og ADWcleaner (https://toolslib.net/downloads/finish/1/) er ret effektive - og i øvrigt gratis at benytte.

Hvis dine venner stadig modtager spam-mails efter at du har renset din computer for virus, som du aldrig har sendt, men hvor du ser ud til at være afsenderen, kan du måske blive nødt til at skifte mailadresse, men så er mailen sandsynligvis sendt fra en helt anden adresse af en spam-robot - som bare ser ud til at være din mailadresse. Den rigtige adresse kan som regel findes ved at højreklikke på selve mailadressen. Denne adresse kan modtageren så sortliste, så alle fremtidige mails fra samme afsender automatisk bliver blokeret / smidt mappen uønsket post.
Avatar billede INK Ekspert
06. marts 2018 - 21:44 #13
Hvis du bruger en lokal konto på din PC er det ikke nødvendigt at skifte password.
Såfremt du bruger en Microsoftkonto kan det være den samme konto og derfor samme password som du nu har ændret.
Avatar billede gunnarb Mester
07. marts 2018 - 00:38 #14
Jeg bruger mit mobilnummer som sikkerhed, det har jeg gjort hele tiden. Der ud over har jeg også en google mail adresse, som jeg henviser til.
Før jeg ændrede password til min hotmail konto, havde jeg opsat det sådan at alle modtagende hotmails automatisk blev videresendt til min gmail. Så kunne jeg se alle modtagende mails på min telefon. Men efter ændring at hotmail password, bliver mine  hotmails ikke sendt videre til min gmail konto, er det mon fordi jeg skal lave en ny indstilling??
Tak for henvisningerne af scanner af computer for virus med Malwarebytes  mv. Det vil jeg gøre snarest.
Jeg har CCleaner gratis udgaven installeret, som jeg kører en gang om ugen, men det er måske ikke nok?
Avatar billede eurositi Ekspert
07. marts 2018 - 08:17 #15
Ccleaner er et udmærket program til oprydning, f.eks. fjernelse af overflødige filer på din harddisk og rester af "skrammel" i registreringsdatabasen, som kan gøre din computer langsommere, men det kan ikke bruges til at finde virus.

I visse tilfælde er det nødvendigt, at Windows startes i såkaldt Fejlsikret Tilstand. I Windows 10 gøres det på denne måde: https://support.microsoft.com/da-dk/help/12376/windows-10-start-your-pc-in-safe-mode
... Men prøv først at se, om ikke de to programmer i første omgang kan løse problemet uden dette.
Avatar billede gunnarb Mester
07. marts 2018 - 08:30 #16
ok tak det vil jeg prøve nu.
Avatar billede gunnarb Mester
07. marts 2018 - 08:56 #17
Ok Malwarebytes scannet  1717 stk inficeret og 1717 nu i karantæne.
Nu prøver jeg med ADWcleaner.
Avatar billede gunnarb Mester
07. marts 2018 - 09:13 #18
Nu ADWcleaner Rens fjern de valgte elementer.
No malicious services found.
No malicious DLLs found.

No malicious WMI found.

No malicious shortcuts found.

PUP.Optional.Legacy, LaunchApp

***** [ Registry ] *****
PUP.Optional.Legacy, [Key] - HKLM\SOFTWARE\{E6276374-DE18-4AA5-A365-9016A2F98A2D}
PUP.Optional.Legacy, [Key] - HKLM\SOFTWARE\{G6276374-DEEE-4AAA-A355-9016A2F98A2D}
PUP.Optional.Legacy, [Key] - HKLM\SOFTWARE\MaxPower
PUP.Optional.Legacy, [Key] - HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\MYPCTuneUp
PUP.Optional.Legacy, [Key] - HKCU\Software\Classes\CLSID\{9C4EFBD5-1ADF-41E6-BE26-AF44326E30E4}
PUP.Optional.Legacy, [Value] - HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\StartupApproved\Run32 | CommonToolkitTray_My Security Center
PUP.Optional.WinThruster, [Key] - HKLM\SOFTWARE\Common Toolkit Suite
PUP.Optional.BProtect, [Value] - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\TabbedBrowsing | bProtectShowTabsWelcome
PUP.Optional.DriverDoc, [Key] - HKLM\SOFTWARE\MimarSinan
***** [ Firefox (and derivatives) ] *****
No malicious Firefox entries.
***** [ Chromium (and derivatives) ] *****
No malicious Chromium entries.
Avatar billede gunnarb Mester
07. marts 2018 - 09:47 #19
Jeg ved ikke om det er ok. Men hvorfor får jeg ingen ikon på skrivebordet af ADWcleaner?  Det har jeg da fået af Malwarebytes.  Hvordan kan jeg så starte ADWcleaner?
Avatar billede INK Ekspert
07. marts 2018 - 10:02 #20
Du må kunne finde AdwCleaner under programmer i menuen.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. marts 2018 - 11:04 #21
ADWcleaner installerer ikke noget på computeren. Hele programmet køres fra den samme fil, som du downloadede. Du kan formentlig finde den i din Overførte filer-mappe.