Avatar billede lydhoer Novice
06. marts 2018 - 17:49 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Rimelig hurtig stationær

Ja, det er selvfølgelig relativt, hvad der er hurtigt, men jeg er ikke gamer. Jeg har bare en del programmer åbne, sætter pris på korte svartider og er hidtil gået efter ram og processor hastighed. Men nu har jeg de senere par år fået købt 2 ikke særlig hurtige stationære.

Den hurtigste har 3300 Mhz, (2 kerner), hvilket jeg troede var ok, men et opslag viser at dens Intel i3-3320 ikke er andet end en lidt langsom kontor PC.

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i3-3220+%40+3.30GHz&id=1472

Der andet lidt langsommere fejlkøb er af nyere dato og til gengæld næsten lydløs og er hurtig til opstart, formentligt pga SSD, hvilket jeg sætter stor pris på men dog ikke lader til at blive ret lang levetid. Til gengæld er den super langsom til at vise google street view bevægelser.

Så mine spørgsmål inden jeg laver et 3. fejlkøb:

Kan man ikke længere regne med at RAM og processor Ghz er nok for en hurtig PC?

Hvis ikke, hvad skal man så gå efter?

Stiller sådan noget som street view krav til andet end til ram og processor. Er det f.eks. grafikkortets ram, hz eller andet der er i spil, og hvad er tilstrækkeligt for hurtig respons?

Mvh
Avatar billede eurositi Ekspert
06. marts 2018 - 18:35 #1
Maskinen burde kunne klare Google Maps og Street View, medmindre at du har andre systemprocesser kørende, som beslaglægger hukommelsen.

Hvis du bruger Chrome browseren kan den i sig selv æde en del systemressourcer, og visse indstillinger i Google Street View / Google Maps kan vistnok reduceres i detaljeringsgrad. Grafikkortet burde ikke være relevant, selv om GPU'en godt kan udnyttes i f.eks. Chrome.

Prøv at Google:
google "street view" slow

... Der er flere bud på mulige løsninger, men også andre som har oplevet samme problem for nyligt.

Lige for god ordens skyld: Du er ikke ved at løbe tør for harddiskplads (<10 gb)?
Avatar billede lydhoer Novice
06. marts 2018 - 20:03 #2
Tak. Det undrede også mig, og jeg har brugt en del tid på at google netop "streetview slow" men uden det har givet løsninger.

Den kan klare det, men der går lige knap 1 sekund, når man vil ændre retning, og det synes jeg ikke er acceptabelt, og det er ikke pga harddisk plads. Problemet har været der fra første dag, også selvom der ikke kører andet end google chrome og streetview. Jeg har prøvet med microsoft edge, og der går det lidt hurtigere men stadigvæk langt fra ok. Så det var derfor at jeg mistænkte noget hardware.

Den PC har:

8 gb ram
AMD Radeon R5-330  grafikkort
2 gb dedikeret ram til grafik
Men CPU er muligvis for langsom?

Intel j4205

https://www.cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Pentium+J4205+%40+1.50GHz&id=2877
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
06. marts 2018 - 20:53 #3
Du har fat i det rigtige ved at kigge på siden https://www.cpubenchmark.net når du skal vurdere CPU´en. GHz alene fortæller ikke så meget. Fra 6-7000 og op er det en hurtig CPU.

Derudover bør du checke  det tyske blad Chips Bestenliste over diverse komponenter fx CPU´er
http://www.chip.de/bestenlisten/Bestenliste-Desktop-Prozessoren--index/index/id/693/
Det fortæller ydelsen, men endnu mere vigtig forhold mellem pris og ydelse, du kan altså finde den CPU der giver mest for pengene. Det er dyrt at få det sidste med i ydelse.

CPU er det mest afgørende for ydelse men en hurtig harddisk og et godt bundkort med et anerkendt chipsæt er også vigtig. Et separat grafikkort er en fordel men ikke nødvendig til alle anvendelser.

Desværre er stationære pc´er ikke blevet ret meget hurtigere de sidste 5 års tid.