Avatar billede duvander Juniormester
18. marts 2018 - 18:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fobindelse til NAS via Finder OS X mappe.

Hej Eksperter

Jeg har udfordring med at få forbindelse til min nas via Finder, når det er udefra på internet.
Skal man i finder skrive oprette forbindelse til server. herefter servernavn smb://servernavn .... det virker lokalt. men ikke fra internet udefra ?
har prøvet smb://IP adresse.

Jeg har fast ip.
jeg hår åbnet porte.

Nogle der hjælpe?
Avatar billede puren Ekspert
18. marts 2018 - 19:41 #1
Samba (smb) er jeg 99,9% sikker på at du ikke kan få til at virke (som jeg husker det er det ikke tilladt fra internetudbyderne) enten skal du give dig i kast med vpn eller du kan "nøjes" med enten ftps eller FTP eller webdav. Personligt ville jeg vælge ftps

Så lav en FTP server på din nas (det er indbygget skal bare sættes op) og lav en port forward til din nas box.

Når du tester det skal du lave forbindelse via din mobil, sidder du på samme forbindelse som din nas kan du bruge din ikke bruge din faste ip
Avatar billede duvander Juniormester
18. marts 2018 - 20:42 #2
Tak

har nu oprettet ftp adgang og åbnet ftp standard portene.

i MAC´s Finder skal jeg skrive ftp://IP på NAS eller ftp://IP Router?
Avatar billede puren Ekspert
18. marts 2018 - 22:37 #3
Hjemme ip på nas og ude er det ip på router
Avatar billede puren Ekspert
18. marts 2018 - 22:57 #4
Som skrivet tidligere havde jeg valgt FTPs  forskellen mellem FTP og FTPs er at data man sender og modtager er krypterede med FTPs og ikke krypterede med FTP

Et sikkerheds tip mere er at ændre porten fra 21 til noget der er større end 1024... Om du gør det med at ændre porten på på FTP serveren (din nas box) eller få din router til lytte på port 50000 og så sende dataene til videre til nas box en på port 21 det kaldes en port translation ikke alle router kan det
Avatar billede duvander Juniormester
19. marts 2018 - 17:32 #5
Nu har jeg lavet den om til ftps og ændre port 21 til større en 1024

men jeg kan ikke oprette via MAC Finder server udefra?

Bruger har rettighed til ftp.

Har du en forslag til hjælp her ?
Avatar billede puren Ekspert
20. marts 2018 - 22:37 #6
har du huske at ændre port også??... ved hvordan finder virker men vil skyde på ftps://dinIP:port

personligt bruger jeg filezilla og det er mere set ud af at det virker på alle platforme
Avatar billede duvander Juniormester
21. marts 2018 - 12:20 #7
Filezila funker! Jeg har en fil på 8GB som Finder fortæller er 3,75 GB og virker ikke efter download :-(
Avatar billede puren Ekspert
21. marts 2018 - 22:44 #8
så filezilla virker??
Avatar billede duvander Juniormester
25. marts 2018 - 12:18 #9
Ja Filezilla virker, æv Finder ikke kan det samme. :-(

Har ikke testet stifinder PC.

Jeg kan ikke opnå adgang hvis jeg på server siger det skal være ftps ?

kan heller ikke få adgang hvis jeg bruger anden port end 21. eks. port 1532. ?

Kan du hjælpe her ?
Avatar billede puren Ekspert
14. april 2018 - 14:05 #10
har sendt dig en privat beksed