Avatar billede Slettet bruger
19. marts 2018 - 21:41 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

2 router på samme netværk

hej jeg har en yousee modem som køre bridge det er en sagemcom
jeg har så 2 routere som hedder NETGEAR - AC1200 Dual-Band
og en TP-LINK router jeg hare sat den ene til min yousee modem til LAN 1 og den ande til LAN 2 når jeg loger på NETGEAR så kommer yousee aktivering af bredbånd  den køre så¨frta 100 til 0 og så kommer jeg på når jeg så loger på den ande ssid kommer så den samme aktivering den køre også man det kan ikke på samme tid så¨hvordsan kan jeg få de to på samme modem
Avatar billede INK Ekspert
19. marts 2018 - 21:55 #1
Det kan du nok ikke.

Du kan slutte din TP-Link til din Netgear og så lade Netgear styre tildeling af IP-adresser og kommunikation med Internettet. DHCP serveren på TP-Link skal slås fra.
Avatar billede posten Ekspert
20. marts 2018 - 04:54 #2
har du da behov for at begge kører samtidigt ?? prøv først med netgear se om den kan levere signalet der hvor du skal bruge det hvis ikke må du har en forstærker på undervejs https://www.elgiganten.dk/product/pc-tablets/netvark-router/NGWN3000RPV2/netgear-wn3000-wi-fi-range-extender
20. marts 2018 - 08:41 #3
Prøv at se denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=3kIMkKizyvM

Eller andre tilsvarende, han er inder, så man skal lige vende sig til accenten.

Det er ikke noget jeg selv har prøvet, selv jeg har 2 AP'er, nr 2 AP bruger jeg kun til internet access, og har ikke prøver at bruge andre enheder på det andet AP / Net.
Men jeg tror jeg vil prøvet at lege lidt med det :)
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 14:15 #4
ja da min mor og far og fåde min gamle router og jeg har køb ny :-) så vil jeg sette de 2 router til  modemet :-) Vis man hunne
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 14:17 #5
skal jeg sette WDS  til min modem eller min router ?
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 14:27 #6
20. marts 2018 - 14:32 #7
hmm, jeg kan ikke lige se dine billeder, men det kan være i min ende det er galt.

I video'en deler han den op i en root og en extender.
Du kan også kalde det en primær og en sekundær.
Den primære, piller du ikke i. Den sekundære ændre du på :)
Og du kan vel nok sætte flere på.

Sekundær = den du udvider dit netværk med.
20. marts 2018 - 14:36 #8
Noget jeg ikke forstår ved videoen, er hvorfor han lægger den sekundær ap, inde for DHCP scoopet?
Jeg ville nok lægge det udenfor scoopet, men i samme subnet.
Men jeg er ikke netværks haj.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 15:08 #9
du skal klikke på billede for at åben det
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 15:30 #10
jeg vil lave et setup som ser sådan ud ca
yousee router--------------bridge mode

på yousee lan port 1 er min NETGEAR lan port  2 er min TP-LINK
NETGEAR ip hedder 192.168.1.1.
TP-LINK ip hedder 192.168.0.1
20. marts 2018 - 16:14 #11
De skal begge ligge i 192.168.0.xxx.
Du skal enable WDS på den sekundære.
Og disable DHCP på den sekundære - den primære uddeler IP addresser.
Derudover skal du tilslutte den sekundære til den primæres SSID, og taste PW ind til den primære.

Hvis du ligger den sekundære op i 192.168.1.xxx, så ligger du den i et andet subnet, og så skal du bruge routing, så vidt jeg ved.

På tegningen bruger du 192.168.0.2 på den sekundære. Pas på du ikke får duplicate IP, da den primære måske leaser den ip ud til en anden enhed.

Så vidt jeg kan se i videoen, kan de 2 AP se hinanden over det trådløse, og ellers skal du måske bruge WAN porten på den sekundære, det er jeg i tvivl om.

Prøv at se videoen, og prøv at finde flere, jeg har ikke prøvet endnu, og mit nr 2 AP er kun et AP.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 16:55 #12
192.168.0.265 ?
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 17:00 #13
jeg var lige ind og læse

min nye router har 192.168.0.1

så skal min gamle router da 192.168.0.2 IP ?
20. marts 2018 - 17:33 #14
#12 - Nej .265 findes ikke max er .254.
#13 hvorfor det?, pas på, har du set videoen?
Skal den nye være sekundær, eller primær?
Den primære deler IP addresser ud, den sekundære skal ikke dele IP ud.
desuden,  når den primære deler IP ud, skal du passer på at du ikke tildeler en anden enhed en fast IP, som kan blive delt ud. Og xxx.xxx.xxx.02 er typisk i stearten af scoopet. Hvis den nu deler ud fra xxx.xxx.xxx.02 - xxx.xxx.xxx.254 eller mindre.

prøv at se videoen nogle gange
Avatar billede INK Ekspert
20. marts 2018 - 19:32 #15
Har fulgt lidt med undervejs. Hvis du har mulighed for at tilslutte begge med kabel, så ville jeg personligt anbefale dette. WDS er lidt en nødløsning, da hastighed og responstid nedsættes.

Hvis du kan leve med et samlet netværk, så lader du den ene router styre hele netværket med IP adresser. Modem 2 (sekundær) kommer så til at virke som switch og AP. Du kan give den sekundære "router" en fast IP adresse i den primære router. Vælg et højt nummer (eksempelvis 101), så den ikke dynamisk tildeles en anden enhed.
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 20:53 #16
ok jeg kan godt sette det til min nye router via lan man jeg vil sette den til mit modem samme med den ande som dur så jeg har DLS kable og 2 lan i det mine routere
Avatar billede Slettet bruger
20. marts 2018 - 23:23 #17
fik lige en ide på min Modem/router som køre bridge mode det COAX  som er i er nette vis jeg setter min netgear som et AP mode vil det så do ?
Avatar billede INK Ekspert
21. marts 2018 - 19:31 #18
Ved ikke om du er kommet i mål, men du får lige lidt inspiration:
https://www.it-blogger.dk/lav-router-om-til-access-point/
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2018 - 21:33 #19
god aften ink jeg er ikke komme i mål i nu jeg har set dit link men sådan er min setup
https://imgur.com/a/k99fS
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2018 - 21:34 #20
de 2 router går i modem via lan
Avatar billede INK Ekspert
21. marts 2018 - 22:27 #21
Du lader altså dine 2 routere fungere som selvstændige routere, der begge kører DHCP server i formentlige 2 IP områder.
Jeg gætter på dit modem fungerer som en switch når den er i bridge mode, så i praksis har du altså 2 DHCP servere på samme netværk. Det vil formentlig ikke virke.

Som jeg skriver i #1, #15 og #18 vil jeg stadig foreslå en anden løsning, hvor du "serieforbinder". Jeg kan nok ikke bidrage med mere, men hører selvfølgelig gerne dit slutresultat.
Avatar billede Slettet bruger
21. marts 2018 - 22:45 #22
modem køre som switch

jeg har en D-LINK DGS-1005D :: Gigabit Ethernet switch 5-port som jeg ikke bruger

jeg tar et LAN fra modem til switch og et lan fra router 1 til switch og router 2 til switch
https://www.reichelt.com/de/en/Network-Switching-Hubs/D-LINK-DGS-1005D/3/index.html?ACTION=3&GROUPID=5823&ARTICLE=69170
Avatar billede Slettet bruger
24. marts 2018 - 13:01 #23
ping