Avatar billede JN1972 Praktikant
22. marts 2018 - 15:56 Der er 11 kommentarer

AMP og søgemaskiner

Hej alle

Man hører pt. at Google i høj grad pusher AMP til bl.a. webshops, hvilket for mig lyder lidt uoverskueligt for større websider som eksempelvis vores https://www.lavprisvvs.dk , hvor vi har enormt mange produkter og det muligvis kan skabe bøvl med trackingen i analytics. Har nogen herinde erfaring med AMP til større websites og nogle guldkorn, som de evt. har lyst til at dele?

På forhånd tak :)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
25. marts 2018 - 09:35 #1
AMP er stærkt "Opreklameret" og ofte brugt som et "salgs argument blandt mine "kon/kolleger".

Dermed ikke sagt, at AMP versionen bør overses, men efter at have kigget på din side, samt en enkelt underside, vil jeg give dig disse råd - og - Står selvfølgeligt klar til en uddybning af dette på mail el.l.
________________________________________________

Dit problem ligger ikke så meget på AMP sider, som første prioritet!

Men mere en optimering af dine siders meta titler og beskrivelser, jeg tog blot et hurtigt kig på en enkelt side /Afloeb-Kloak-Dykpumper-Draenpumper.html
Søgeord øjentsynligt "dykpumper"+"Drænpumper"

Hastighed: Din forside er hastigheds optimeret, men det er dine interne landingssider ikke. Denne side har blandt andet over 40 kb, der ikke er optimeret, sammen med nedenstående bør det være 1. prioritet.

Titel: ok!
Beskrivelse: ikke ok! der er brugt 155 karakterer og kun drænpumpe er nævnt, sammen med "ligegyldigt" fyld, der er 300 karakterer til rådighed - udnyt dem da "forpokker" til, at sælge din side som bedste valg i søgeresultatet ;-)
Hvis du står og mangler en drænpumpe til haven, så er du kommet til det rette sted. Vi kan tilbyde nogle af markedets bedste produkter, til billige priser.
Alt tags: På dine billeder er dette ikke udnyttet ..... :-(

Orker ikke at komme ind på mere her, men for at komme tilbage til dit spørgsmål om AMP sider:
Mobilvenlighed:
Siden er nemt tilgængelig på mobil https://search.google.com/test/mobile-friendly?id=3DTcDvSJWwkPT5z5HwvZXA
AMP:
https://search.google.com/test/amp?id=ruHt61HggvS0sUN8aKz49Q
dette kan muligvis forbedres, men som 7-8. prioritet
Avatar billede JN1972 Praktikant
26. marts 2018 - 10:33 #2
Tak for det gode og konstruktive svar. Vi er fuldt ud klar over de issues du nævner, men der er flere udfordringer, som vi pt har kig på one by one, hvoraf titler, beskrivelser og alt descriptions blot er nogle af dem. Mht. de lange metabeskrivelser er der lidt delte holdninger til dette, da det jo ikke altid er sådan at Google vil vise alle 300 tegn på alle platforme. Hvad er dine erfaringer med dette?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
26. marts 2018 - 11:13 #3
Efter min mening, bør alle 300 karakterer udnyttes.
Men det "sælgende" budskab til brugeren, bør "fyres" af i starten ...

Google læser og vurderer alle 300+ karakterer, hvilket påvirker deres vurdering af dine siders relevans for den pågældende søgning - så der skal skrives både for brugeren og Google, samt skal unødvendigt fyld ikke optage pladsen ;-)
Avatar billede JN1972 Praktikant
26. marts 2018 - 11:33 #4
De har da været ude at sige for flere år siden, at meta descriptions ikke er en ranking faktor, men at de i stedet kigger på CTR?
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
26. marts 2018 - 12:58 #5
Takker - det vil sige at både jeg og de andre seo nørder er på forkert spor, det må vi tage til efterretning ;-)

Seo er en Laaaang række af faktorer https://a3-seo.dk/hvad-er-seo/ (punktum)
Avatar billede JN1972 Praktikant
26. marts 2018 - 13:08 #6
Jep, men se fx https://www.waimea.dk/blog/seo/meta-description-hvor-lang.html , der er delte meninger om længden :)
Avatar billede Mark Novice
26. marts 2018 - 13:21 #7
Hej JN1972,

Jeg vil først og fremmest give @a3-seo.dk ret i, at AMP måske er en smule overvurdering ift. SEO, da man efterhånden kan optimere sine sider, så de ikke nødvendigvis tager en krig at loade på mobile enheder.

Til dit spørgsmål omkring AMP og tracking i analytics. Hvis dine sider ellers er opsat korrekt, vil de fremgå med /amp/ som en del af deres URL i GA. Hvis du gerne vil undgå dette, kan du muligvis finde en løsning med et Search-and-replace filter (https://support.google.com/analytics/answer/1034834?hl=en).

/Mark
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
26. marts 2018 - 14:32 #8
Google vælger selv, om de viser din Meta description, eller et udsnit af dit tekst indhold, som de finder mere passende for, den pågældende søgning og, hvad angår længden så viser de, alle 300+ karakterer, hvis de er der i det pågældende afsnit.

Bliver det afsnit de har valgt for langt og der er en form for naturligt "bræk" i denne tekst, kan de finde på at vise "...", men normalt vil de vise 300+ karakterer, HVIS der er der "..." ;-)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
26. marts 2018 - 15:25 #9
Egentligt, gav du selv svaret ....

Google kigger på CTR "Click-through rate". Det betyder 2 ting!

Den første er, at du bliver fundet under en søgning og, dette kræver at dine meta og tekster på selve siden er optimeret, samt informative for den søgende.

Den næste er, at den fremviste titel og beskrivelse, skal være den søgendes valg, blandt de 9 andre resultater.

Tror du stadigt at meta beskrivelsen, ikke er vigtig??

;-) 10-4 herfra
Avatar billede JN1972 Praktikant
26. marts 2018 - 16:11 #10
Har aldrig sagt at den ikke er vigtig. Den er bare ikke en ranking faktor :)
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
17. april 2018 - 05:07 #11
For lige at friske op og komme tilbage til spørgsmålet om AMP sider.

Så har Googles AMP team meldt ud, at der vil blive en måde at få ikke-AMP sider ind i Google karusel med søgeresultater:
https://css-tricks.com/catching-up-on-amp-news/