Avatar billede ekspert_bruger Juniormester
22. marts 2018 - 16:25 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Vareoversigt i MySQL database med upload af billeder i popup vindue

Jeg har en side hvor man kan oprette varer, på den vil jeg gerne lave upload af billeder og på den vil jeg gerne lave link med popup vindue (java script:windows.open('...')) og der skal blive gemt information i databasen om hvad filnavnet hedder.

Men hvordan får man gemt denne information når der ikke er tilføjet noget til data til databasen, før man gemmer informationen om varen på den side der åbner popup vinduet. Jeg kan godt finde ud af sql.

En mulighed kunne være at varen bliver oprettet med ID i databasen lige så snart man klikker på "opret vare". Men så er der en tom vare hvis man vælger ikke at oprette varen alligevel og det skal også gerne være muligt at der er flere der bruger systemet samtidig. Jeg håber I forstår hvad jeg mener.

Hvordan får man bedst løst dette?
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
22. marts 2018 - 16:43 #1
>(java script:windows.open('...')) og der skal blive gemt information i databasen om hvad filnavnet hedder.
jeg tror du skal tænke i AJAX baner, det er netop js der kalder serverside code
Avatar billede ekspert_bruger Juniormester
22. marts 2018 - 17:03 #2
Ja jeg har en side der opretter vare der hedder add.php med php og sql "insert into" osv. og på den er der link der åbner et popup vindue.

man kunne måske også lave et skjult felt på siden der opretter vare <input type=hidden osv. , som gemmer informationen fra popupvinduet med javascript noget i stil med window.opener

Kan du forklare lidt nærmere hvordan man gør med AJAX evt. nogle links til eksempler?
Avatar billede ekspert_bruger Juniormester
23. marts 2018 - 17:22 #4
Jeg kan ikke lige se hvordan jeg skulle kunne lave det med ajax.

Men jeg er kommet lidt videre med at lave det med java script:

På siden add.php laves denne kode:

  <script>
  function setid(str) {
      document.form.picture_id.value=document.form.picture_id.value+str+',';
  }
  </script>

...

Billeder: <a href='java script:window.open("admin/upload_picture.php", "_blank", "width=600,height=400");'>Upload</a><br><br>

<input type=hidden name=picture_id id=picture_id>

På siden upload_picture.php indsættes følgende kode:

<script>
function setid(){
opener.setid("<?= $uploaded_id ?>");
}
</script>

Jeg tror dog hellere jeg vil have at tabellen "pictures" har en kolonne der referer til tabellen "products" end omvendt, så jeg tror bare den skal oprette en række i tabellen "products" lige så snart man går ind på siden opret vare og så er der bare en kolonne som fortæller om varen er gemt hvor værdien er true / 1 og så er det kun disse der vises i oversigten over varer