Avatar billede gunnarb Mester
01. april 2018 - 10:50 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Mine billeder er for store til at sende på mail, hvordan gøres de mnidre MB

Jeg har taget ca. 100 billeder med min samsung 7 og overført dem til min PC via bluetooth. Herefter vil jeg gerne sende nogle af mine billeder via hotmail som dokumentation. Men de er for store store, jeg har prøvet med 10 stk og så kom følgende meddelelse:
Meddelelsen blev ikke leveret til nogen, fordi den er for stor. Grænsen er 9 MB. Din meddelelse er på 18 MB.  Hvordan  gør jeg billederne mindre MB, så jeg kan sende f.eks 10 stk på en gang.
Avatar billede 450025 Ekspert
01. april 2018 - 11:00 #1
Du kan vurdere å gå over til en bedre Email, Hotmail er snart historie den.
Prøv Gmail 25 MB da har du en større mulighet og få sendt dine bilder.
Arne
Avatar billede mort1 Ekspert
01. april 2018 - 11:09 #2
Personligt bruger jeg online programmet TinyPNG det fungerer glimrende - Programmet formindsker op til 20 ad gangen
https://tinypng.com/
Avatar billede 450025 Ekspert
01. april 2018 - 11:56 #3
# 2 mort1 kanskje der er håp for Hotmail også, men går han over til Gmail kanskje han får sendt hele smørja da. Programmet var en god ide det.

Arne.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. april 2018 - 12:09 #4
PNG er ikke designet til fotos. Du kan prøve at konvertere til WebP. Det populære gratisprogram IrfanView kan bruges til at massekonvertere dine JPEGs til WebP.
Det fungerer glimrende i Windows 10 og på alle Android-enheder.
Vær dog obs på, at Apple (selvfølgelig) ikke understøtter dette udmærkede format.

Der er også JPEG XR, som er en opdatering af det ældgamle JPEG-format. Dette format giver legeledes en bedre kompression og er bredere understøttet. https://en.wikipedia.org/wiki/JPEG_XR

Hvis ikke du gider at rode med konvertering, zipper og uploader du bare billederne til f.eks. WeTransfer.com og sender derefter modtagerne et download-link, hvorfra billederne kan hentes. WeTransfer er lynhurtigt.
Avatar billede Jhja Seniormester
01. april 2018 - 12:11 #5
Du kan bruke filemail uden at komprimere billederne. Det er en norsk udviklet løsning fra for flerer år siden. Den er tryg.
https://www.filemail.com/
Avatar billede Jhja Seniormester
01. april 2018 - 12:21 #6
Findes også på dansk.
https://dk.filemail.com/
Avatar billede 220661 Ekspert
01. april 2018 - 12:34 #7
#5 og #6 Har også brugt filemail før. Det virker fint. Man har en vis tid til at hente dem før de slettes så vidt jeg husker. Det er fint til familiebilleder.

Mozilla Thunderbird vil automatisk gøre billederne mindre, men så kommer de ikke i bedste opløsning.
https://www.mozilla.org/da/thunderbird/
Avatar billede mort1 Ekspert
01. april 2018 - 13:22 #8
#4 Hvis du ser på linket Vil du se at programmet også klarer jpeg, og det er da vist til fotos!
Avatar billede eurositi Ekspert
01. april 2018 - 13:40 #9
#8
Udgangspunktet var, så vidt jeg forstod problemstillingen, at det gamle JPEG-format fyldte for meget, og at PNG var et dårligt alternativ til fotos. Derfor er det kun interessant, hvis programmet også understøtter de nyere billedformater, WebP og JPEG XR, som giver bedre kvalitet per byte. Netop disse formater er interessante, fordi de rent faktisk er rimelig bredt understøttet i standardsoftware.
Avatar billede klt Seniormester
01. april 2018 - 13:52 #10
Ville også smide dem på https://wetransfer.com/ som foreslået tidligere, istedet for at bøvle med at konvertere dem til andet format eller mindre størrelser.
Avatar billede mort1 Ekspert
01. april 2018 - 14:17 #11
#8 - Jeg synes du tager udgangspunkt i forudsætninger, som jeg i hvert fald ikke læser af  Gunnarb's spørgsmål. Mit svar tager udgangspunkt i, at spørgeren ønsker at gøre billederne mindre - "Mine billeder er for store til at sende på mail, hvordan gøres de mindre MB" - og det kan man fint gøre med TinyMPG / JPEG
Avatar billede 450025 Ekspert
01. april 2018 - 14:28 #12
Ok flere gode løsninger, men er helt enig med #10 klt bøvle med konvertering er det nødvendig, tok en prøve selv her nå og før skrev jeg Gmail enkelt og greit, bilder holder sin verdi, dernest sender du masse bilder Gmail,  jeg prøvde det var 1.823 MB.

Gevinsten så får han kanskje en moderne Epost og ikke en museums gjenstand syntes Hotmail er blitt det.
Dernest er det vel ikke hver dag man sender 100 bilder.
Det er klart mitt valg å fortsetter nok med det, men når det er sagt så er der jo flere gode ting her ikke misforstå.

Arne.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. april 2018 - 14:40 #13
#11
Måske. Jeg ville dog til enhver tid foretrække en gratis løsning, hvor jeg selv har kontrol over indstillingerne - herunder muligheden for at benytte grundlæggende bedre billedformater. Men jeg anfægter ikke, at TinyXXX kan løse problemet vha. smart kompression af eksisterende JPG og PNG-filer.

Det er også værd at bemærke, at TinyXXX-løsningen kræver betaling, hvis billederne fylder mere end 5 mb, eller hvis du selv vil tilpasse indstillingerne. Derudover er jeg personligt ikke fan af at skulle dele mine billeder med alle TinyXXXs amerikanske tjenesteudbydere, uanset hvor længe de opbevarer billederne.
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 14:46 #14
det nytter ikke noget at gøre billederne mindre, de bliver ødelagt.
send istedet 5 stk pr mail.
Avatar billede gunnarb Mester
01. april 2018 - 15:20 #15
Nu har jeg prøvet med https://tinypng.com/ Jeg prøvede bare med et billede først og det gik ikke for det var større en 5MB  ca. 8MB  og det er der en del af mine billeder der er. Men så fandt jeg et billede på ca. 4MB og her virkede det, men om kvaliteten er dårligere efter kompressionen, det ved jeg ikke for jeg overskrev det gamle. Men hvorfor er der forskel på billedstørrelsen i MB når det er det samme kamera (samsung 7) jeg bruger og billederne er taget lige efter hinanden. Det forstår jeg ikke?
Avatar billede Slettet bruger
01. april 2018 - 15:34 #16
du kan gå ind og sende billederne med www.wetransfer.com
Avatar billede mort1 Ekspert
01. april 2018 - 15:40 #17
Jeg havde desværre glemt, at der i det gratis program var en begrænsning på 5 MB, så den løsning duer ikke.
Gunnarb - Forskellen på hvor meget et billede fylder beror bl.a. på hvilke - og hvor mange farver der er i billedet.
Sidwave, hvorvidt billederne bliver ødelagt når de bliver gjort mindre, det ved jeg ikke, meget afhænger vel af hvad de skal bruges til.
Det er ikke mange år siden, at et godt kamera havde en opløsning på 2-3 MB, det kom der mange gode billeder ud af.
Avatar billede falster Ekspert
01. april 2018 - 18:21 #18
En helt uvidenskabelig test giver en god webp konvertering med XnViewMP:

https://www.xnview.com/en/xnviewmp/

Hvis du så derefter konverterer webp til pdf med PDFCreator:

http://www.pdfforge.org/pdfcreator/download

(begge gratis) opnås et "universelt" læsbart format, reduktion til mellem 1/10 og 1/15 del af originalen og nydeligt til skærmbrug.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
01. april 2018 - 19:59 #19
Easy Thumbnails nedskalerer billeder og bevarer kvaliteten bedre end når mailprogrammerne nedskalerer. Pas på ikke at gøre dem for små, Indstil fx størrelsen til 1920x1080 så passer det til Full HD skærme.
https://www.fookes.com/easy-thumbnails

Eller brug evt. Microsoft OneDrive til at dele billeder med så kan du få et link til dine billeder og folk kan downloade dem i fuld størrelse hvis det ønskes.
Avatar billede gunnarb Mester
05. april 2018 - 13:54 #20
Ok,  https://tinypng.com/  Virker godt nok til mig. Mange tak til alle for jeres løsningsmulighederne.
Avatar billede Jhja Seniormester
05. april 2018 - 19:28 #21
Via https://dk.filemail.com/ kan du sende billederne uden kompression.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
06. april 2018 - 09:10 #22
#15
"hvorfor er der forskel på billedstørrelsen i MB når det er det samme kamera (samsung 7) jeg bruger og billederne er taget lige efter hinanden"

Når der bruges jpg-komprimering, kan to billeder i samme størrelse fylde meget forskelligt afhængigt af motivet. Hvis der er mange pixel med samme farveværdi ved siden af hinanden, vil farveværdien kun blive skrevet én gang for den pågældende flade, f.eks. en ensfarvet væg. Hvis der er konstante farveskift, f.eks. et fintmønstret og spraglet tapet, er det mindre komprimerbart og vil fylde mere på disken.
Avatar billede 450025 Ekspert
06. april 2018 - 10:03 #23
#21 Jhja jeg retter en stor Takk til deg også, jeg likte dette programmet du kom med, tenkte jeg skulle prøve hva med musikk, nå bruker jeg VLC har masse fin musikk jeg en Venn spurte om jeg hadde en ide nettopp det med og sende store filer.
tok en prøve og dette virket utmerket.
Takker på egne og min Venns vegne, ha en fin dag.
Arne