Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2018 - 16:35 Der er 5 kommentarer og
4 løsninger

Spam medelelse hver dag kl. 15

Jeg har YouSee som udbyder og det fungerer rigtig godt. Jeg får hver dag en meddelelse klokken 15 om, at jeg har x-antal spammails i spammappen.
Se link herunder der er fra 9/4 2018:

https://ibb.co/dDo86c

Blandt andet står Netflix og noget der hedder Paragon nævnt.
Ud for Paragon er der et link som jeg absolut IKKE vil klikke på, men hvad er grunden til Netfliex og Paragon popper op. De andre er tydeligvis fup.
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. april 2018 - 16:55 #1
Forstår ikke rigtigt Erik, alle sammen er vel spam? Og det tyder jo bare på at yousee's spamfilter fungerer.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2018 - 17:26 #2
Det er måske også lidt forkert udtrykt af mig. Jeg kender jo Netflex, og har også hørt om Paragon, det undrer mig bare at der kommer en mail-adresse op. Der var også i et stykke tid noget fra FBI!
Jeg plejer bare at klikke slet  og væk er det.
Jeg har også et personligt spamfiler hos YouSee, men der komme et par gange om ugen en mail fra et firma der hedder NCH software, som jeg engang har købt noget hos. Jeg ahr dog sat spamfilteret til der, men mailen havner stadig i uønsket post.
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2018 - 18:18 #3
Jeg har også YouSee, og jeg checker også regelmæssigt spammappen. I begyndelsen checkede jeg alle mails i bakken for at se, om nogle "brugbare og ønskelige" mails havde forvildet sig ind i den. Efter en måneds tid på den måde uden at finde en eneste  "brugbar og ønskelig" mail blandt rigtigt mange, besluttede jeg mig for at slette alle uden først at checke dem eller bekymre mig mere over dem.

Spammere bruger mange måder at forklæde deres mails på, f.eks. så jeg lige en i min kones mail, som påstod at være fra "Udbetaling Danmark", som jo er et hæderligt foretagende, men et hurtigt check af mailafsenderens detaljer viste noget andet.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2018 - 18:43 #4
Ja man skal være forsigtig, for der er utrolig meget fup og svindel rundt omkring på nettet. Et af de bedste værktøjer til at undgå problemer er at bruge sin sunde fornuft når man er på nettet. Det kan gå hen og blive dyrt på flere måder.
Avatar billede Slettet bruger
09. april 2018 - 20:56 #5
netflix er nok med på listen, fordi den udnyttes af spammere til at lokke dig til at klikke på noget
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. april 2018 - 21:39 #6
En god regel er: tænk først, handl bagefter, så går man ikke helt fejl.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. april 2018 - 07:31 #7
Alt for ofte er det også helt seriøse nyhedsmails eller reklamer fra firmaer, der ikke har ondt i sinde, men blot er sendt ud på en uheldig måde (eks. som massemails). Dette detekteres af spamfiltre, og nyhedsbrevet/reklamen bliver sat i karantæne.

Den eneste måde at afgøre det på (hvis man bekymrer sig om det) er jævnligt at skimme spammails, og vurdere om de er ægte eller ej - og så rapportere hvis de er ægte, og man ønsker dem.

Jeg vil tro "Netflix" er en phishing mail - altså falsk. Men jeg vil umiddelbart vurdere mailen fra Paragon til at være "ægte" - omend reklame for deres produkter. Rigtig mange har på et tidspunkt brugt et af deres produkter - eks deres Partition Manager, der var rigtig populær en årgang. Den vej igennem kan de have fået din mailadresse, og sender nu en uendelig mængde ægte reklamemails... - og fordi mængden er så stor, bliver det af spamfilteret betragtet som... - spam :-) (Hvilket jeg nu også ville kalde det - jeg vil bare gerne selv bestemme den slags "frivillig" spam...)
Avatar billede schack Mester
11. april 2018 - 14:47 #8
Netflix anvender DMARC, dvs du kan stole på afsender adressen.
Kommer emailen ikke fra netflix.com domænet er den ikke fra Netflix.
Avatar billede ErikHg Ekspert
11. april 2018 - 15:21 #9
Det kan godt være at der er seriøse mails mellem, men der er også noget der ligefrem oser langt væk af fup og svindel. Det er nogen gange kommet mails hvori der står "Hello my sweet friend" og så et eller andet pigenavn. Det er også kommet andre mail der bestemt ikke virker seriøse/reelle.
Så dette helt ryger ud.

Spammappen fra i dag 11/4 ser således ud:

https://ibb.co/fg47mc

I dag er der kun fire spammails. Nogen gange har der været helt op til ti.