Avatar billede Sille Praktikant
10. april 2018 - 14:15 Der er 22 kommentarer

Kortsluttet computer??

Hej..
For 4 dage siden spille jeg minimalt lidt vand i min computer, mens den var tændt (kun enkelte dråber, dog lige i siden af tastaturet).
Jeg skynder mig at tørre vandet af, og computeren slukker i samme øjeblik, og vil ikke starte igen.. computeren stod til opladning i mens.
Herefter har den stået uberørt til tørre i to dage, men den vil stadig ikke starte.
Jeg er bange for den er kortsluttet.
Er det muligt at repererer den? Og har nogen en ide om hvad det vil koste? Kan harddisken reddes?
Tak på forhånd
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. april 2018 - 15:16 #1
Hej, Sille.

  Well, NOGET har taget skade i maskinen, men det er umuligt at side hvad - og jo derfor desværre også om data er ok på disken. Det kan kun konstateres ved at fiske den ud af maskinen og teste den.

  Afhængig af alder vil det næsten med sikkerhed ikke kunne betale sig at reparere på den. Timeløn og dele vil hurtigt gøre det til en dårlig forretning.

  Jeg ville selv gå på jagt efter en ny og så få disken tilsluttet så snart den er kørende.

De bedste hilsner
Avatar billede puren Ekspert
10. april 2018 - 15:18 #2
Kortsluttet? måske...

det bliver et meget generalt svar da vi ikke ved hvad det er for en Mac

vi forudtager at det ikke er en nyer mac book..

Er det muligt at repererer den? absolute men spørgsmålet er nok mere hvor mange penge er du villig til at hælde i den???

kan harddisken reddes? du tænker nok mere om din data kan trækkes ud?? ja med 99,9% sikkerhed..

Det er en nyer mac

Er det muligt at repererer den? 50/50. igen, hvor mange penge er du villig til at hælde i den???

kan harddisken reddes? du tænker nok mere om din data kan trækkes ud?? det bliver vanskligt da harddisken er loddet på bundkortet, ville tage kontakt til www.ibas.dk
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 15:26 #3
Jeg tænker på, om du kunne prøve, at pille batteriet ud/fra, og starte op kun med strøm fra nettet. Det hjælper måske ikke, men så er det da prøvet.
Tanken er, om der kunne være sket noget i forbindelsen batteri netstrøm.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. april 2018 - 15:31 #4
Apple er desværre nogle banditter med den slags - sådan en skal nærmest planlægges for at åbnes. Men igen, hvis den først er åbnet, kunne disken også testes i en anden maskine, så det er bestemt ikke et skidt forslag.
Avatar billede puren Ekspert
10. april 2018 - 15:34 #5
valby1 >> de sidste mange mac er batteriet bygget ind i den så man skal skille den af for at få adgang til det

CRKrogh >> hvis Nand chippen er loddet på kan du jo ikke bare lige gøre det
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 15:46 #6
#5 Ja det regnede jeg også med. Det var derfor, eg skrev ud/fra.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 15:50 #7
Ps. hvorfor tror du det er en Mac?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. april 2018 - 15:57 #8
#7 :-)

Eksperten > Spørgsmål > Hardware > Mac > Kortsluttet computer??
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 15:58 #9
#2 Er HDD loddet på bundkortet i en Mac? Det lyder da helt absurd, hvis man ikke selv kan skifte HDD. Jeg har en nyere Asus, og der er det nemt at skifte HDD.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 16:01 #10
Ja du har så sandelig ret. Jeg åbnede bare spørgsmålet, og der står der jo ikke noget om Mac. Jeg læste spørgsmålet igennem 3 gange og kunne ikke se noget Mac :-)
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 16:06 #11
@Sille Her er nogle videoer om, hvordan man tager en HDD ud i en Mac.
https://www.youtube.com/results?search_query=HDD+drive+remove+on+a+Mac
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 16:18 #12
#2 Nu har jeg gennemset 4 videoer om HDD i Mac. HDD var lige til at skrue ud.
Avatar billede puren Ekspert
10. april 2018 - 16:20 #13
valby1 >> ja helt absurd men rigtigt ligesom de er begyndt at med RAM også
Avatar billede INK Ekspert
10. april 2018 - 16:40 #14
Nu er harddisken ikke loddet fast i en Mac. Afhængig af model og alder kan det være en almindelig roterende HDD eller en SSD. Apple's SSD er af m.2 modellen. Men med forskelligt antal pinde, så det er ikke en vilkårlig usb/sata der kan bruges.
Vi må have model og år for at kunne sige præcist hvad der skal gøres.
Avatar billede puren Ekspert
10. april 2018 - 16:43 #15
Se de første 40 sek ad denne video https://youtu.be/c0qwmkpr4oI
Avatar billede INK Ekspert
10. april 2018 - 16:46 #16
Indtil 2015 var de ikke loddet. Så vi skal have disse oplysninger for at kunne hjælpe.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 16:49 #17
Ja så er det jo en vigtig information, hvis man skal anskaffe sig en bærbar.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 16:53 #18
16# Hvad så med den her?
"Modern Macs generally don't allow you to upgrade the internal storage after purchase" https://www.macworld.co.uk/feature/mac/best-mac-hard-drives-for-2018-3594425/
Avatar billede Sille Praktikant
10. april 2018 - 18:58 #19
Mange tak for hjælpen!
Det er en MacBook Pro 13". Den er lidt over et år gammel og mener det er modellen fra 2015.
Avatar billede INK Ekspert
10. april 2018 - 19:13 #20
Så har den højst sandsynlig en Apple Flash SSD med 12+16 pinde.
Det nemmeste er at låne en tilsvarende Mac fra før 2016 men efter 2012, og indsætte SSD'en i denne. Efter almindelig start kan man flytte filerne til en ekstern harddisk (med Apple formatering).

Når filerne er reddet (Du har vel ikke allerede taget en Timemachine backup?), så kan du for 300-600 kr få diagnosticeret din Mac og få en pris på reparation.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2018 - 19:26 #21
Det er ikke det store problem at skrue batteriet fra. Man skal bare være forsigtig med stikket, som er sat til bundkortet.
https://www.google.com/search?q=MacBook+Pro+13+battery+remove&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b
Avatar billede puren Ekspert
17. april 2018 - 12:59 #22