Avatar billede nyhavn18 Mester
11. april 2018 - 15:04 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Samlet sum for måneder

Hej med jer!
Et spørgsmål til sum(produkt).

I kolonne A har jeg datoer, dd-mm-åååå, i kolonne B har jeg beløb.
Kolonne A kan sagtens strække sig over flere år så udtræk på månedsnavn alene er ikke aktuelt.

Jeg skal gerne kunne tømme listen, både kolonne A og B, for data, og sætte nye info ind på en gang.

Vil gerne have en kolonne C hvor jeg kan løbende få summeret hvad summen er for f.eks de tre linier i kolonne A der hører til marts!
Se eksempel herunder.

A                  B              C
01-02-2018  1000.-
05-02-2018  500
20-02-2018  750.-        2250.-
12-04-2018  600
25-04-2018  900          1500.-
01-05-2018  400          400.-

Håber det giver mening.

Mvh
Nyhavn18
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
11. april 2018 - 15:39 #1
Kan du ikke bruge en pivottabel? Det er langt det letteste.
Avatar billede nyhavn18 Mester
11. april 2018 - 16:04 #2
Ikke umiddelbart.

A og B kopieres med ind fra et ark, ofte flere gange dagligt, som bliver oprettet på bliver generet på baggrund af oplysninger fra nettet.
Oplysningerne fra C skal sorteres i størrelsesorden i en anden fane og sammenregnes bagefter.

Jeg forsøger med pivot, men tror ikke jeg kan beholde de funktionaliteter jeg har pt.
Avatar billede ebea Ekspert
11. april 2018 - 16:17 #3
En mulighed, som summerer det du har vist. Placer Formlen i kolonne C (eller andet sted).
=SUM.HVISER(B1:B10;A1:A10;">="&DATO(2018;2;1);A1:A10;"<="&DATO(2018;2;29))

Og hvor du kan angive dato interval i Formlen!
Avatar billede nyhavn18 Mester
11. april 2018 - 16:42 #4
Hej Ebea

Jeg tror det er denne løsning jeg skal bruge.
Det ligner det jeg har kunnet finde frem men ikke kunnet få til at virke...

Jeg tjekker det i morgen!
Tak indtil videre.

Mvh
Morten
Avatar billede jens48 Ekspert
11. april 2018 - 18:51 #5
Alternativt kan du lave en hjælpekolonne.
Skriv i C2:
=ÅR(A2)&MÅNED(A2)
og i D2:
=HVIS(C2=C3;"";SUM.HVISER($B$2:$B$100;$C$2:$C$100;C2))
og kopier begge formler nedefter
Avatar billede nyhavn18 Mester
11. april 2018 - 19:08 #6
Hej Jens48

Jeg tester den af i morgen.
Tak for din hjælp indtil videre.

Nyhavn18
Avatar billede nyhavn18 Mester
12. april 2018 - 16:54 #7
Hej Jens48 og ebea

Jeg testede først ebea's løsning, ret skal være ret, du "kom først"...
Jeg havde desværre de samme problemer med at få det til at virke som med tilsvarende løsninger jeg kunne finde på nettet.

Jeg er sikker på at det er mig der gør noget forkert, men min ringe tålmodighed løb af med mig og jeg sprang over hvor gærdet var lavest.

Prøvede derfor Jens48's udgave. Denne fik jeg til at virke og nu kører systemet som det skal.

Tak for jeres hjælp!
Morten
Avatar billede ebea Ekspert
12. april 2018 - 17:14 #8
#7  -  Det var ellers "lige ud af Landevejen", og gav dig muligheden for, at kunne "strække" til at dække ud over en år's periode.
Du kan alternativt også samle Jens Formel, i én formel , uden hjælpekolonne:
=SUMPRODUKT((MÅNED(A2:A10)=4)*(ÅR(A2:A10)=2018);B2:B10)
Avatar billede nyhavn18 Mester
12. april 2018 - 17:27 #9
Hej ebea

Kunne som sagt genkende din løsning i noget af det jeg havde forsøgt mig med, men jeg kunne sgu ikke få de svar jeg skulle bruge...

Jeg samler formlen i morgen på job, og tænker at jeg kan markere begge svar som løsninger!

Tak igen.