Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. april 2018 - 09:21 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

"Historien" om tysk skrift-type : "Fette Fraktur"

Den gotiske skrift "Fette Fraktur", mener jeg var meget brugt og populær i Tyskland - 1933-1945.

Ikke fordi jeg ved det - Men jeg synes man så plakater med den skrift -
(Eller en anden Gotisk skrift) -
Har jeg set på film om Tyskland.
Synes også man så det i tyske aviser (så jeg på film).
*
Men jeg er ikke sikker på, at det også er rigtigt.
- Muligvis, tilfældigt.
*
Men, er der nogen, som ved :
*
A : Var den gotiske (andre gotiske) skrift / skrifter - "In" - 1930-1945 ?
I det hele taget. (Uafhængig af Hitler).
*
B : Var det Hitler (Nazi-regimet) der indførte Fette Fraktur (og andre gotiske skrifter) - 1933-1945. Fordi det var "Tyske-skrift typer" - ...
*
Kom lige til at tænke på det.
*
God Mandag + * Venlig hilsen fra Jørn *
P.S - Måske er det bare noget "Vrøvl" ...
Avatar billede ErikHg Ekspert
16. april 2018 - 10:11 #1
Her er lidt historie at kikke på:

https://en.wikipedia.org/wiki/Fette_Fraktur

Håber det kan hjælpe lidt :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
16. april 2018 - 11:45 #2
Frakturen (fra latin frango, jeg bryder ', passiv fraktus, brudt') er en skrifttype fra gruppen af ødelagte skrifter. Fra midten af det 16. til begyndelsen af det 20. århundrede var det den mest udbredte publikation i den tysktalende verden og er tæt forbundet med kejseren Maximilian I
Avatar billede poko1 Ekspert
16. april 2018 - 11:53 #3
"Faktisk var de typiske" tyske "skrifter i nazistisk forstand ikke de traditionelle eller de nyoprettede renæssancebrudskrifter; De var snarere hårde, pseudo-gotiske skrifter, der næsten ikke havde noget at gøre med Fraktur eller Schwabacher. De adfærdede sig mod den følsomme Textura som Grotesk til Antiqua. Skrifterne bærer navne som Tannenberg, National, Gotenburg og andre. Setterne kaldte ironisk på hende "Shaft-boot grotesque
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
16. april 2018 - 21:51 #4
T*A*K
Avatar billede Ikke-ekspert Ekspert
17. april 2018 - 19:15 #5
MANGE_____________________________________TAK_____!!!!!