Avatar billede Emma777777 Juniormester
17. april 2018 - 13:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skifte farve

Hej

Hvis I5 skal blive rød (mindre end K5) eller grøn (større end eller lig med K5), hvordan kan jeg så gøre dette så det tæller for I5:I44 og K5:K44?

Jeg kan godt finde ud af at gøre det for hver enkelt (kun for I5), men lige så snart jeg trækker i det, så går det i kludder. Tænker det er fordi jeg gør det manuelt, og ikke har en kode, men ved ikke hvilken jeg skal bruge?

Mvh Emma
Avatar billede Emma777777 Juniormester
17. april 2018 - 13:17 #1
Det er "I" kolonnen og "K" kolonnen jeg arbejder.

Tallet i "I" skal skifte farve afhængigt af tallet i "K"
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
17. april 2018 - 13:33 #2
Du skal benytte 'Betinget formattering'.

Vær opmærksom på, at celle referencen ikke har $-tegn foran række nummeret.
Avatar billede Emma777777 Juniormester
17. april 2018 - 13:38 #3
Ja det er nemlig det jeg har prøvet, og når jeg så sletter $, så tilføjer den det bare igen når jeg trykker "ok" så det har ikke været muligt for mig?
Avatar billede Emma777777 Juniormester
17. april 2018 - 13:43 #4
Celleværdi er K5
Gælder for I5

Lige så snart jeg trykker ok, og går ind og kigger på koden igen, så står der =$I$5
Avatar billede Mads32 Ekspert
17. april 2018 - 14:09 #5
Hej  Emma

Jeg har lavet et eksempel, med beskrivelse af hvordan jeg gør.

https://www.dropbox.com/s/a4n6gnqja5ibrg1/Emma_skifte%20farve.xlsx?dl=0
Avatar billede Emma777777 Juniormester
17. april 2018 - 14:15 #6
Hej Mads, jeg kan ikke finde det step hvor du skriver "Ret i feltet "Formater værdier hvor denne er sand"?
Avatar billede Emma777777 Juniormester
17. april 2018 - 15:07 #8
Jeg fandt selv ud af det:

Hjem --> Formatér --> Formatér celler --> Beskyttelse --> fjerne flueben ved låst
Avatar billede Mads32 Ekspert
17. april 2018 - 15:09 #9
Hej Emme du skal lave betingedeformatering skal du starte med at vælge " Ny regel"
Derefter vælger du "Brug formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres".

Derved fremkommer en menu hvor du ser feltet " Formater værdier hvor denne er sand"

Indsæt din formel, i dit eksempel , hvis du har markeret celle I5 bliver formlen:
=I5>K5  og vælg format til den grønne farve.

For samme celle indsætter en ny betingelse:

ved hjælp af en formel( den nederste valgmulighed når du vælger betinget formatering)
=I5<K5  og vælg format til den røde farve.

Derefter retter du alle betingelse som jeg fortæller på filen du har modtaget.

Hvad skal der ske når I5=0. Lige nu sker der ingenting, Cellen forbliver uændret.