Avatar billede JonasFran Novice
17. april 2018 - 13:50 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Returnere værdi baseret på nabokolonne (Array)

Hej med jer

Jeg har en tabel (som hiver data andetsteds fra) hvori der i første kolonne står enten ja eller nej, og i anden kolonne står et tal og i tredje kolonne står et navn.

Jeg kunne godt tænke mig at lave en formel der i tilfælde af, at der står JA i den ene kolonne, skriver navnet som står i samme række, fra nabokolonnen. Der kommer til at stå ca. 5 Ja'er af gangen, så jeg kan ikke nøjes med et simpelt Lopslag.

Jeg har prøvet at lave en array-formel, der returnerer de navne der står ja ud fra, baseret på en guide på en engelsk hjemmeside, men kan simpelthen ikke få den til at fungere. Måske har jeg kvajet mig ved oversættelsen? Kan i hjælpe mig?

Den ser således ud:

=HVIS.FEJL(INDEKS($W$9:$W$44;MINDSTE(HVIS(U$3=$U$9:$U$44;RÆKKE($U$9:$U$44)- MIN(RÆKKE($U$9:$U$44))+1;""); RÆKKE()-2));" ")

W9-W44 er kolonnen med navne
I U3 har jeg stående "JA" (Det er den værdi jeg gerne vil slå op)
U9-U44 er kolonnen hvor der står enten ja/nej.
Avatar billede JonasFran Novice
17. april 2018 - 13:51 #1
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
17. april 2018 - 14:22 #2
=HVIS.FEJL(INDEKS($W$9:$W$44;MINDSTE(HVIS($U$2=$U$9:$U$44;RÆKKE($U$9:$U$44)-CELLE("row";$U$9:$U$44)+1);RÆKKER($1:1)));"")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. april 2018 - 11:16 #3
Der skulle have stået $U$3 i stedet for $U$2.
Avatar billede JonasFran Novice
18. april 2018 - 11:30 #4
Tak for hjælpen!