Avatar billede mort1 Ekspert
17. april 2018 - 15:48 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Tid til ny Desktop pc

På vedhæftede link kan man se, hvad jeg gennem mere end 10 år har arbejdet på og med. Nu er tiden ved at være til noget nyt.
Jeg laver lidt billedbehandling (Adobe Photoshop Elements 12) , redigerer en smule video (Movie Maker) og kører et par hjemmesider plus selvfølgelige almindelig tekstbehandling og regneark m.m. (Office 2016).
Faktisk har den bestykning jeg har på den nuværende maskine, fungeret efter hensigten, og tilfredsstillende, selv om det vel er ret tydeligt, at mit grafikkort godt kunne "pustes lidt op"
Hvad er det så lige jeg skal vælge til min nye maskine - Alt sammen skal naturligvis være lidt bedre end det jeg har, men i den fornuftige ende af skalaen.
Nogen der har bud på, hvad det er fornuftigt at vælge
PS: jeg spiller ikke spil.
https://ibb.co/fXwaj7
Avatar billede ErikHg Ekspert
17. april 2018 - 16:15 #1
Jeg har indsat et link til et billede, der ligesom dit billede er fra Speccy.

https://ibb.co/hip3Mn

Der kan du se lidt om indmaden i min computer. Kabinettet er et Corsair Fulltower.
Jeg spiller lige som du, heller ikke spil.
Avatar billede eurositi Ekspert
17. april 2018 - 16:23 #2
Photoshop Elements 12 er fra 2013. Så vidt jeg kan læse mig til (http://forums.whirlpool.net.au/archive/2372591), er det en ren 32-bit applikation, så hvis ikke du har tænkt dig at opgradere Elements til en nyere (64-bit) version, som udnytter GPU og RAM bedre, vil der ikke være nogen stor gevinst ved at opgradere - i hvert fald ikke for dette program. Windows Movie Maker er ligeledes ældgammelt og kan ikke længere downloades officielt fra Microsoft.

Der er mange gode bud, f.eks. nedenstående. Men som sagt kan du ikke rigtig udnytte det, hvis din software ikke findes i en 64-bit udgave:
http://topdata.dk/product-config.asp?id=12082
https://www.computersalg.dk/i/3316833/fujitsu-esprimo-d556-2-e85-sff-1-x?utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

Hvis du fortsætter med Photoshop Elements 12, kan du lige så godt holde dig til noget ret billigt i stil med denne: http://topdata.dk/product.asp?product=8761
Hvis du vælger dette tilbud, skal du huske at tilkøbe Windows, hvis ikke din nuværende Windows kan afinstalleres og flyttes til den nye PC (det kan den ikke, hvis serienummeret hedder noget med OEM).
Avatar billede kurtba Ekspert
17. april 2018 - 23:57 #3
Ang. foto og video redigeringssoftware vil jeg anbefale, at du opgraderer til Adobe Photoshop Elements 2018 og Adobe Premiere Elements 2018. De kan købes sammen som en pakkeløsning, hvorved man får lidt rabat. Det er et kvantespring frem i forhold til det du har nu, og samtidig stadig til at betale. Hos Adobe og på Youtube findes nærmest utallige guides til, hvorledes man kan bruge begge programmer.
Foto og videoredigering kræver flere ting, men bl.a. masser af ram og en ssd disk gør meget ved hastigheden når der redigeres. Gerne 16 gb ram og en ssd på min 256 gb, så du kan have dine filer på ssd.en mens du redigerer. Derefter kan de flyttes til en alm. hd som bruges som dataopbevaring.
Med hensyn til videoredigering kan man sige, at kravene meget ligner kravene til en gamer pc. Herunder et godt grafikkort.
Avatar billede mort1 Ekspert
18. april 2018 - 08:49 #4
#3 Tak for dit input. Det er klart, at den nye maskine skal være klar til de opgaver og programmer du nævner, og som jeg i øvrigt lige har testet - Premiere Elements  kræver nok mere tid, men jeg tror det overstiger mit behov, som nok ikke kommer til at overstige hvad Movie Maker, på sin meget enkle måde, kan præstere. Photoshop Elements. er tydeligvis noget tungere end min PSE 12, det kunne jeg mærke på min pc, men det skuffede mig faktisk, jeg synes at forskellen til min PSE 12 er minimal, så jeg venter til den næste udgave kommer, men program snakken kan vi tage senere i en anden gruppe.
Avatar billede mort1 Ekspert
07. maj 2018 - 17:38 #5
Løsningen er indtil videre, at jeg prøver at komme igennem sommeren med det udstyr jeg har, det er lige som om, at efteråret er det rette tidspunkt for udskiftning af udstyret, i hvert fald for mig. :-)