Avatar billede Slettet bruger
17. april 2018 - 23:54 Der er 17 kommentarer

Må lærer kigge på din computer?

1. Må lærer godt kigge på hvilke Tasks/programmer du har åben?

2. Må lærer kigge din historik?

3. Må lærer sige "Armene op" og så tjekke alle de faner du har åben i det pågældende program
\Chrome \Firefox \Microsoft Edge \Tor \Explorer

4. Hvad har lærer egentlig ret til at kigge på, på din computer?
Avatar billede milter Ekspert
18. april 2018 - 00:10 #1
Det kommer fuldstændigt an på, hvad skolens politik og regler for den slags siger.
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2018 - 02:28 #3
Hvis det er kontrol i forbindelse med test / eksamen, så sættes der ind mod snyd. Der er i alles interesse - også din på længere sigt.
Avatar billede Slettet bruger
18. april 2018 - 03:34 #4
din skole laver selv reglerne.
er du utilfreds, har i vel et elevråd der kan skride ind ?
Avatar billede Slater Ekspert
18. april 2018 - 08:34 #5
Kommer også fuldstændig an på, hvad du mener med "ret".

Hvis det er din private computer, så har de teknisk set ikke ret til at gøre noget som helst ved den. Du har fint ret til at lukke den og forhindre alle, inklusiv lærerne, i at se på den.

Du skal så naturligvis bare forvente at blive smidt ud af skolen.
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2018 - 13:14 #6
som mange har svaret så er svaret NEJ det er din egendom

men første gange du yder modstand på den måde så bliver du nok fortalt at så kan de ikke kan have din computer med og du må bruge skolens og der må læren ALT

og som claes57 siger ved lad nu værd med fuske ved test / eksamen
18. april 2018 - 13:59 #7
HEJ,

Blot for at komplettere de tidligere svar, men der er en ting, som ikke for mig er åbenbar:

Når du skriver DIN computer, er det da DIN PERSONLIGE TIL SKOLEN MEDBRAGTE computer,  eller er det "din"  skolecomputer, som du arbejder på ?

Er det din PERSONLIGE computer har skolen/lærerne ingen rettigheder (dvs. de må ikke undersøge noget), til gengæld har du (sikkert) heller ikke retttigheder til at tage den med på skolen.  Check med din lærer .

Er det skolens computer, som du bruger i en eller anden skole-sammenhæng (udervisning eller andet), er det SKOLEN og skolens repræsentant (dvs. læreren), som suverent bestemmer hvad DU skal bruge SKOLENS computer til.  Går du ind på forbudte sider (eksempelvis PORNO-sider), KAN, skolen hvis de har regler for dette,  bortvise dig fra skolens computere.  Private gøremål (eks. mail) kan sidestilles med førnævnte sider (igen hvis skolen har regler derom  / check med lærer) ).

PÅ Arbejdsmarkedet findes tilsvarende regler. Hvordan de håndhæves afhænger af virksomhedens politik på dette område.  Men som gammel fagforeningsmand (PROSA) var jeg med i en fyringssag, hvor en (eks-) medarbejder havde været inde på forbudte sider (her porno) og (sikkert) ufrivilligt og uvidende havde han downloaded en alvorlig virus.  Den lagde hele systemet ned og det tog systemmanden en dag at genoprette systemet (backup er bare godt !)  og finde synderen. (10 medarbejdere inaktive en dag - det blev dyrt !)

(Han blev fyret på gråt papir pga. underskrevne regler/ virksomhedens politik ,    medarbejderen tabte senere  klagesagen i retten og fik et mindre erstatningskrav påhæftet).

Så i stedet for at gå i konflikt prøv at finde en blød løsning hvor i alle mødes på midtvejen og du bør lære dig skolen regler (hvis der er nogen) - ellers bed om nogen (et initiativ, skolen vil sætte megen stor pris på..).    Dette sagt i al venlighed, da det vil kunne spare dig for en masse besværligheder siden.

Held og lykke i fremtiden.

Kristian
Avatar billede Mikael Ekspert
18. april 2018 - 15:00 #8
Har engang læst, at ser man "porno" på nettet, så er "inkognito" vejen frem i browseren..
Medmindre at "læren" er "IT nørd" ;) ;)
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2018 - 15:32 #9
bare et tip - skoler er trætte af, at elever snyder til eksamener - så det bliver obligatorisk (testes pt) med et sniffer-program på pc hos alle. Og det vil logge alt, der sker på pc under eksamen (fx spørgsmål herinde og mail-aktivitet). Sniffer skal så kun være aktivt under test og eksamener.
Avatar billede puren Ekspert
18. april 2018 - 15:33 #10
inkognito er bare at den browser du bruger glemmer alt om søge ord og sider du har besøgt når du lukker den men sidder jeg som admin på netværket kan jeg stadig se om du kikker på gmail.com eller pornhub.com
Avatar billede Mikael Ekspert
18. april 2018 - 15:56 #11
#10.. ;) spændene link så ???

Lidt som præsten som i kirken (Katolsk) som får fiduser ...

Undskyld mit "sidespring" fra den alvorlige tråd ;)
18. april 2018 - 17:26 #12
HEJ

Mikael #8 og #10,

Noget af det første teenagere i pubertetsalderen lærer (og for den sags skyld også mindre børn),  er links til diverse (læs: de værste) fæle sider og jeg har en formodning om, at de osse ret hurtigt lærer at slette de spor, som browseren sætter, så deres browsing forbliver "uskyldig".

Men for min skyld må mennesker uanset alder og modenhed, se på det de ønsker.  Jeg vil ikke være politi eller anklager i den sag. Som forælder vil jeg  (nok ?) have haft et lidt mere differentieret syn på den sag, men det er i så fald mine børn,  som jeg ikke alene har et moralsk ansvar overfor men også et juridisk.  Men hvis jeg havde en formodning om, at mine børn ville blive påvirket skadeligt at, at se på sådanne sider (volds-sider inkluderet ), ville jeg tale med dem om det og hvis det ikke hjælper intallere et børne-filter.

OVergreb i stil med det spørgeren stiller spørgsmål om ?

MÅske, men jeg gør det, for at beskytte mine børn. Når de er modne nok til at forstå hvad det er som sker og de kan differentiere fra pseudo og virkelighed, må de for min skyld se på hvad de vil.

(Men hvorfor får jeg en fornemmelse af at vi er ved at fjerne os fra det original emne ?)  HEHE....

Kristian
Avatar billede Mikael Ekspert
18. april 2018 - 17:48 #13
#12.. Ja du har ret..

Men uanset om der søges på "seksuel inspirerende" sider. Eller opskrifter på "lækre grønsager", så ER ens egen computer vel ens egen PRIVATE ??

Næste skridt, bliver vel om, at "uvedkommende" har ret til at læse sms m.m. på telefonen ?

Man åbner vel stadig heller ikke andres "breve" ?? ;)
18. april 2018 - 18:22 #14
HEJ

Mikael #13,

Du SKRIVER;
"
Men uanset om der søges på "seksuel inspirerende" sider. Eller opskrifter på "lækre grønsager", så ER ens egen computer vel ens egen PRIVATE ??  "

Jeg er enig med dig i princippet.  Men hvis (min til formålet opfundne datter- jeg har en på 18 i parantes, eller en datterdatter)  på 4 år kommer ind til mig fuldstændig opløst i gråd og rystende af angst, så må jeg gøre noget. Og det vil jeg.  Men kun i de tilfælde.

Du skriver:
"
Næste skridt, bliver vel om, at "uvedkommende" har ret til at læse sms m.m. på telefonen ?

Man åbner vel stadig heller ikke andres "breve" ?? ;)
"

Ikke hvis det er din private. Hvis det er i virksomhedssammenhænge er sagen anderledes. dvs. telefonen/webben " ejes"  og betales af en virksomhed, men bruges af en sælger (eksempelvis), så har ejer ret til at se den. Om han gør det er virksomhedens sag.

Et brev adresseret til en navngiven medarbejder i en VIRKSOMHED MÅ godt åbnes af en sekretær eller lignende. Det fordi det adresseres til VIRKSOMHEDEN og ikke til medarbejderens privatadresse.  Hvorfra skal sekretæren vide, at det er "privat"-post ????? (sekretæren MÅ ikke åbne post liggende på en medarb.s skrivebord til orientering)

Jeg kan godt følge dig i dine indlæg, og jeg er principielt enig med dig i, at mail, browsing etc. BURDE være privat. Men sådan er det ikke , endnu.  Men hvorfor skal en virksomhedsejer faktisk betale en medarbejder timeløn, for at samme medarbejder skal browse privat ?  (At det sker er vi ikke i tvivl om !)  men det sker i det skjulte og i et ikke defineret  format.

Men lige een ting, jeg synes er væsentlig i denne sag !

Spørgeren  RANDOM_RANDOM har ikke tydeligt markeret om det er HANS/HENDES private PC han/hun har taget med på skolen, og da er sagen lidt kringlet (lærer har ikke ret til at undersøg privat PC'en), men har RANDOM-RANDOM ret til at at tage den med fra starten (altså tage den med hjemmefra  )  ??  Er det brud på skolens regler ?

Hvis det er SKOLENS PC, som RANDOM-RANDOM refererer til som "MIN" computer, da er vi inde på det jeg har beskrevet - her og i tidligere indlæg.

Lad os få det afklaret først ?  (Synes jeg!)

PS: Glæder mig faktisk til "vores" chat .  (hehe)

Kristian
Avatar billede CRKrogh Ekspert
18. april 2018 - 18:30 #15
#13 er på vildspor her. Det handler om adgang til en PC i skolesammenhæng.
Skolen sætter rammerne for brug og har rettighederne til at håndhæve dem.

Som flere er inde på, er det skolens PC er det soleklart, er det elevens egen PC, kan han reelt vælge at tillade kontrollen, eller pakke sammen og forlade stedet.
Avatar billede Mikael Ekspert
18. april 2018 - 18:58 #16
Syntes ikke at det er klart hvem computeren tilhøre ??

Men uanset om det er skolens computer, eller en privat, så BØR emnet tages op på skolen.. Bare så alle er bevist om rettigheder eller ej ..

Vedr. #13.. Jeg har da blandet mig i mine ungers facebook.. Men har også klart fået deres tilladelse, da "noget" overskred deres og mine grænser. " De var dengang omkring de 14 - 15 år gamle"

Det er okay. Men kunne ikke drømme om, at snage i deres computer, NÅR de overlod den til "farmand" hvis computeren gik ned ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
18. april 2018 - 19:03 #17
Hov var ikke til #13 men #14 ;)