Avatar billede Simone Praktikant
19. april 2018 - 19:51 Der er 6 kommentarer

Hotmail beder pludseligt om forældregodkendelse??

For nogle dage siden kunne jeg pludseligt ikke bruge min mail (hotmail) via min iphone. Jeg blev bedt om at indtaste adgangskode, og hver gang jeg gør det, bliver jeg bare bedt om det samme igen. Når jeg logger manuelt ind på min hotmail, bliver jeg bedt om forældregodkendelse inden den 24/4 (mener jeg).

Af en eller anden årsag står mit fødselsår angivet til at være 2016 - og jeg er altså 28 år!

Når jeg så forsøger at sende en mail til en anden konto, for at lege "forælder" for mig selv, skal jeg indsende billede af ID via www.support.microsoft.com/age, men når jeg kommer til denne side, kører det hele bare i ring igen.

Alternativt kan jeg indtaste mine kreditkortoplysninger for at bekræfte min alder, hvor så de vil opkræve mig 3 kr for at bekræfte min alder. Kan det virkeligt passe??

Jeg forsøgte at sende en mail til hotmail support og fik et svar, hvor der var grammatiske fejl og i "Vivi" (som hende, der besvarede hedder" havde i sin signatur stavet outlook forkert - har vedhæftet svaret nederst.

Er der nogen af Jer, der kan forklare, hvad det er der sker?

Svar fra support:

Tak for din henvendelse

Du har skrevet til outlook.com support teamet, og vi kan ikke udelukkende hjælpe med den gratis mail hjemmesiden www.outlook.live.com via email support.
Vi har ingen telefon support, så derfor kan vi desværre ikke ringe til dig.

Grunden til at du bliver bedt om at bekræfte din alder, er hvis du ikke har din fødselsdato tilknyttet din konto, eller fødselsdatoen er sat, således at din alder i systemet vises som værende yngre end 13 år.

Hvis der ingen fødselsdato er sat på din konto, eller hvis din alder (i systemet) vises som værende yngre end 13 år (i Danmark), skal alderen bekræftes, før kontoen kan benyttes.

Dette er en global overensstemmelse med visse bestemmelser, der fremmer for børns sikkerhed og større synlighed og administration af data, der er gemt om et barn online.
Ifølge General Data Protection Regulation - GDPR i Europa, skal børn have tilladelse fra en forældre for at benytte en Microsoft konto. Derfor bliver man nu bedt om at bekræfte sin alder når man opretter en Microsoft konto, eller som du, benytter en Microsoft konto.
Se mere om General Data Protection Regulation her: https://www.eugdpr.org/
Home Page of EU GDPR
www.eugdpr.org
This website is a resource to educate the public about the main elements of the General Data Protection Regulation (GDPR) After four years of preparation and debate the GDPR was finally approved by the EU Parliament on 14 April 2016.

Man kan enten vælge at bekræfte ved at benytte en af de ofte anvendte metoder, der er godkendt i henhold til reglerne, nemlig ved at der opkræves et lille, ikke-refunderbart gebyr på et kreditkort.

Har man ingen kreditkort eller ønsker man ikke at bekræfte via kredit kort, kan man vælge at udfylde en formular som skal indeholde et billede af et officielt identifikationsdokument, der indeholder din fødselsdato (kan tages med din mobilenhed).
Send billedet af dit id til os på www.support.microsoft.com/age.
Du bliver bedt om at logge på med din Microsoft-konto. Det er lettest at sende formularen fra din mobilenhed.

Du kan læse om Forældresamtykke og Microsoft-børnekonti og hvorfor du bliver bedt om at bekræfte din alder her: https://support.microsoft.com/da-dk/help/4090274/microsoft-account-parental-consent-and-child-accounts
Og på denne siden kan du læse mere om Bekræftelse af alder: https://support.microsoft.com/da-dk/help/4090292/microsoft-account-age-verification-for-parental-consent

Du har som sagt skrevet til Outlook.com supporten, og hvis du ønsker yderligere hjælp vedrørende bekræftelse af din Microsoft konto, er der ikke meget vi kan gøre udover at vidergive informationer og vejlede, da vi herfra denne support ikke har rådighed eller ret til at administrere Microsoft kontier.

Jeg håber dette hjælper dig og besvarer dit spørgsmål.

Skriv geren tilbage til os her, hvis I har yderligere spørgsmål.

Med Venlig Hilsen
Vivi
Otulook.com Support Team
Avatar billede milter Ekspert
19. april 2018 - 20:42 #1
Det har nok på en eller anden måde forbindelse med indførslen af GDPR i maj i år at gøre, men det forklarer ikke, hvordan din fødselsdato er angivet som 2016, og det er nok her problemet ligger.

Hvis du selv har skrevet adressen "www.support.microsoft.com" i adressefeltet på din søgemaskine og ikke bare klikket på et link i en mail, så burde du være kommet igennem til den "rigtige" Microsoft. Hvis jeg søger på det link, du har anført:  "www.support.microsoft.com/age", så siger Google, at den side ikke findes. Linket " https://support.microsoft.com/da-dk/help/4090274/microsoft-account-parental-consent-and-child-accounts" og det efterfølgende virker ok.

Jeg har ikke anden anbefaling end at fortsætte via mails. Jeg fatter heller ikke, at de skal have penge, uanset hvor uanseligt beløbet er, for at bekræfte din alder via kreditkortkonto. Det ville også få mig til at blive meget mistænksom, for der findes mange andre former for verifikation af en persons alder. Jeg ville absolut ikke sende dem mine kreditkortoplysninger.

På en eller anden måde tror jeg, du er blevet offer for en form for phishing. Jeg har ikke selv Hotmail, men har du ikke nogen muligheder for at logge ind på Hotmail og  checke de oplysninger, de har om dig der, især fødselsdato?
Avatar billede milter Ekspert
19. april 2018 - 21:42 #2
Min nysgerrighed fik mig til at google lidt mere om dit problem, og jeg tror ikke så meget på min kommentar om "phishing" længere efter jeg har læst dette link:

https://support.microsoft.com/en-us/help/4090292

Som jeg skrev tidligere, så skyldes problemet nok snarere, at din fødselsdato på din konto angives til 2016. Hvis du fra den konto forsøger at ændre fødselsdato til noget andet, så ender du nok op i en kafkask situation, dvs. det, du forklarer med, at det hele kører i ring. Iflg. systemet prøver du som 2-årig at forklare, at du rent faktisk er 28.

Jeg tror ikke, der er anden løsning end at fortsætte mailkontakten og gennem den at få dem til at forstå sammenhængen.
Avatar billede Slettet bruger
20. april 2018 - 09:55 #3
at den beder om dine kreditkortoplysninger, er et dårligt tegn.
Avatar billede Jakobf Juniormester
20. april 2018 - 13:15 #4
Hvilken mailadresse står der som afsender?

Hvis der står "Outlook.com Support team - 1232zsacs@sazzxx2321.com" kan du godt regne med, at der er tale om phising. Men står der en mailadresse som @outlook.com er den nok god nok
Avatar billede Dantax Praktikant
26. april 2018 - 08:04 #5
Fandt du ud af om det var snyderi eller om det var reelt nok?
Jeg har fuldstændig samme problem. Min konto bliver utilgængelig fra den 9. maj, hvis jeg ikke enten sender alle kreditkortoplysninger eller sender f.eks. billede af kørekort - men her "kører den i ring" ligesom i dit tilfælde. Det ser meget professionelt ud, men jeg kan simpelthen ikke forstå jeg lige pludselig skal sende så følsomme oplysninger. Det lugter langt væk, men omvendt vil jeg nødigt miste adgang til hele min mailboks..... Jeg er i vildrede, hjælp!
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2022 - 11:41 #6
Det lyder som om du har ageret for nysgerrigt. Det er phishing besked og dit iPhone er opsnappet og sender falske oplysninger. Disse links skal ikke benyttes.

Har du "Hotmail" så gå til hotmail, men den er blevet opgraderet til outlook.com hvis jeg husker dette. Her skal du logge ind med dine credential, altså brugernavn og adgangskode.
Verificer om der er sat børnekonto, er der dette, deaktiver forældre-konto derfra?
Indsætte korrekte oplysninger. Jeg troede at der er ikke nogen der benytter hotmail længere, men tværtimod kan jeg se.

Oplys aldrig online om dig for at bekræfte dig selv, for det er dig der kan kun svare på dette og det kun dig der kan vide dette. Ingen andre.
Og benyt ikke kredit kort oplysninger for at bekræfte dig selv med. Kredit kort benyttes ikke som bekræftelse.

Det lyder nærmere at det er ikke længere beskyttet iPhone? Forældet iPhone?

-Nå, hopper af tråden.