Avatar billede michaelbn Juniormester
24. april 2018 - 08:11 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Rækker uden data skal ikke fremgå af x-akse

Jeg har et regneark, hvor der i de første kolonner er udtræk fra et kontoudtog fra et år; dato i kolonne A, valør i kolonne B, tekst i kolonne C, beløb i kolonne E og saldo i kolonne F.

I kolonne I og J har jeg lavet udtræk af højeste og laveste postering den enkelte uge, så der i kolonne I står uge 1, uge 2 osv. og i kolonne J står så først højeste beløb den pågældende uge og i feltet neden under det laveste beløb den enkelte uge.

Nu vil jeg så lave en graf med søjler, hvor der på x-aksen står uge 1, uge 2 osv., og ved hver uge skal være to søjler med henholdsvis højeste og laveste beløb den uge. Alle de data har jeg i kolonne I og J, men når jeg danner en graf, medtages alle de tomme felter i kolonne I og J. Dvs. hvis der nu er rigtig mange posteringer i uge 1, er der på x-aksen langt fra uge 1 til uge 2, selvom der ingen data er. Og er der så ikke mange posteringer i uge 2, står uge 2 og 3 omvendt meget tæt på hinanden på x-aksen.

Kan det ikke laves sådan, at alle de tomme felter ikke kommer med på x-aksen, så alle ugenumre og søjler fordeles jævnt hen over aksen? Eller er mit regneark bygget forkert op for at gøre det? Som det er nu, står f.eks. uge 1 i felt I2. Ved siden af i J2 står så højeste beløb den uge og i J3 laveste beløb. Så er der et spring ned til I33, hvor uge 2 står med højeste beløb i J33 og laveste beløb i J34 osv.
Avatar billede kim1a Ekspert
24. april 2018 - 08:52 #1
En løsning kunne være en vba der kopierer dine data og derefter sletter de tomme.

Jeg har også tidligere selv arbejdet med en sand/falsk i en kolonne der så fjernede tingene, men der vil stadig være dine mellemrum desværre.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. april 2018 - 13:52 #2
Måske det her kan være til inspiration.

https://www.dropbox.com/s/vw8w62odswt402h/Chart_test.xlsx?dl=0
Avatar billede michaelbn Juniormester
24. april 2018 - 14:33 #3
Det ser bestemt brugbart ud. Nu er problemet bare, at datoformatet, når jeg laver udtræk fra netbanken, er 24.04.2018, og så vidt jeg kan se, skal det være 24-04-2018, for Excel kan omregne til ugenumre.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. april 2018 - 16:26 #4
Du kan nemt erstatte punktum med bindestreg ved hjælp af Søg/Erstat.
Avatar billede michaelbn Juniormester
24. april 2018 - 16:41 #5
Jeg fandt formlen =VENSTRE(A1;2)&"-"&MIDT(A1;4;2)&"-"&20&HØJRE(A1;2) andetsteds her på siden, og det virker fint.