Avatar billede vickyrin Novice
26. april 2018 - 11:38 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ny bærbar, utrolig langsom på nettet

Jeg købte en ny bærbar for et par måneder siden og når jeg er på nettet er den rigtig langsom om at loade en side eller video. Men den er super hurtig om programmer der ikke kræver internet. Det er en acer swift SF314-52 med en intel(R) Core(TM) i3-7130U CPU, 4 GB RAM og 64-bit operating system. Den bruger ca 57% hukommelse når jeg kun har en fane åbent. Har prøvet forskellige internetbrowsere uden virkning. Har slettet flere programmer der var installeret på den men det hjalp ikke meget. Hvad er årsagen til mit problem?
Avatar billede Mikael Ekspert
26. april 2018 - 11:50 #1
Den helt simple og til en start.. ;)

Fx. http://www.speedtest.net/
Avatar billede Carnac Forsker
26. april 2018 - 21:23 #2
I starten skal den muligvis køre en hel masse windowsopdateringer. Kunne være en årsag.

Selvom den er ny for dig, er det måske flere år siden den blev fremstillet, hvilket gør at den så vil være langt bagud mht. opdateringer. Og det skal den jo så indhente.

Har du tjekket om den er fuldt (og dermed færdig) opdateret?
Avatar billede jernknægten Juniormester
27. april 2018 - 10:19 #3
Som nævnt tag speedtest.net

De 4GB ram er det DDR4? - Når min computer står og stener, med et par faner åben, slack, og dropbox og et par andre ting bruger den som standard 5GB ram. Så hvis det ikke er internettet kunne jeg godt forestille mig dine ram gav lidt problemer.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. april 2018 - 11:04 #4
Selv en nyere computer med fx. kun 2 gb ram, skal sagtens kunne håndtere mindst 10 åbne sider på nettet..

Så er det ikke langsom netforbindelse/update, så er der sikkert installeret et eller andet "lorte" program ??? ;)
Avatar billede Carnac Forsker
27. april 2018 - 11:27 #5
#4 Kommer satme godt nok an på hvilkem processor der er i den computer.

Jeg vil godt se dig navigere flydende rundt på Yahoo med 10 åbne faner med fx en N3060 processor.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. april 2018 - 11:48 #6
#5  Trådstarter skriver jo NY computer ???

Så mon den nævnte processor er problemet ?? ;)
Avatar billede jernknægten Juniormester
27. april 2018 - 11:49 #7
#3 Du kan knap nok købe computere med 2 gb ram mere. - Windows 10, 64 versionen anbefaler man har 2gb ram dedikeret til det. Så kommer alt det andet. Chrome tager nemt 500 mb ram. - Så tager dit antivirus program også nogle ram, spotify tager også minimum 100 mb ram, slack tager 400 ekstra. - Det bliver virkelig et shit show kun at have 2 GB ram. Man kan jo så benytte 32 versionen af windows.
Avatar billede Carnac Forsker
27. april 2018 - 11:53 #8
#6 Både Elgiganten, Power, Bilka osv spytter N3060 processorer ud en masse her i 2018.

Nu ved jeg godt det er en i3 trådstarter har. Men du kan på ingen måder konkludere at bare fordi computeren er ny, så kan den håndtere 10 åbne sider...
Avatar billede Mikael Ekspert
27. april 2018 - 11:54 #9
Syntes at vi mangler en tilbagemelding fra trådstarter ;)

Er det et "lortenet" efter test, så er problemet jo dér ???
Avatar billede vickyrin Novice
27. april 2018 - 12:58 #10
Her er test resultatet: http://www.speedtest.net/result/7262935997 :)
Avatar billede Mikael Ekspert
27. april 2018 - 13:14 #11
#10 Tja.. Måske noget af årsagen.. ;)
Avatar billede vickyrin Novice
27. april 2018 - 13:40 #12
Ja men har prøvet med en anden computer og mobil på samme net hvor det var bedre på dem ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
28. april 2018 - 10:50 #14
Vedr. #13

Er de 4 GB ram problemet, så er det lidt surt, at maskinen kun har 1 slot (plads) til ramblokken. Det er så lidt "smådyrt" hvis der skal indkøbes en ny 8 GB ram blok.