Avatar billede __Allan__ Seniormester
01. maj 2018 - 12:18 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Har brug for et simpelt system til at holde styr på aktivt IT-udstyr samt lagerbeholdning.

Hej med jer

Ved ikke om jeg skriver det rette sted, men som jeg skriver i overskriften, har jeg i bund og grund behov for et system til følgende punkter:

Let oversigt og vedligehold at lagerbeholdning.
Let oversigt over aktivt udstyr hos brugere. (kun særlige enheder)
Overblik over hvilke enheder der er fejlmeldte, til reparation, samt hvilke der har været til rep.

Det drejer sig alt sammen om pda-udstyr jeg varertager hhv. styring, indkøb og reklamation på. Selve enheder styres på serienr. og tilhørende sim-kort nr., så jeg ved hvor de er, mens mindre artikler som printere, docke, batterier osv. blot købes hjem og ligges på lager.
Jeg har i dag et regneark hvor jeg styrer enhederne, men har ikke noget overblik over lagerbeholdning af de mindre artikler. Lige som jeg mangler et bedre overblik over vedlighold og reklamationsbehandling/log på enhederne.

Jeg formoder ikke lige der findes et gratis program til netop dette, og har overvejet om det var noget jeg skulle forsøge at lave selv, som et lille øvelseprojekt i C#, da jeg er nybegynder i programmering.

Mit spørgsål til jer, er om i har nogle råd til om det er C# vejen jeg bør gå, om det er lettere at holde mig til Excel og så lægge nogle funktioner ind til styringen. Eller om i har en idé til en helt 3. løsning.
Når jeg blot tænker at det skal dreje sig om model nr., serienr., kort beskrivelse og kommentar-felt og evt. et lille billede, er det da nødvendigt at have en database tilknyttet, eller vil man kunne klare sig med noget XLM eller tekst-filer, så det ikke bliver for avanceret ? - Jeg har ikke styr på databaser, og systemet skal gerne kunne benyttes på min arbejds-pc, hvor jeg har absolut INGEN rettigheder.

Nå, men håber i har nogle gode råd eller evt. links til lignende projekter...
Avatar billede igoogle Forsker
01. maj 2018 - 12:39 #1
Hvis antal emner er mindre end 1000(0) styk så vil jeg lave det i excel hvis du føler dig hjemme der.

opbyg arket således du har to database i to ark, et til produkt styring og et til vedligehold / reklamation, og diverse rapporter i de efterfølgende ark.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
01. maj 2018 - 13:03 #2
Det er slet ikke så mange, kun et par hundrede...

Mange tak for dit råd...
Tror du har ret i at det nemmeste er at bevare det i Excel, nu hvor jeg i forvejen har al data her... Og med lidt VBA, kan jeg nok få lidt funktionalitet ud af det alligevel.

Må lige lægge hovedet i blød og gennemtænke strukturen i det hele...
Avatar billede finb Ekspert
01. maj 2018 - 13:11 #3
Du kunne have et rullegardin
eller en afkrydsnings-box,
hvor du vælger enten: Lager-reparation-opladning-osv.osv.
Avatar billede __Allan__ Seniormester
01. maj 2018 - 13:28 #4
Uhh ja, det var måske heller ikke en dårlig idé...

Så jeg laver en liste med "Lager", "Rep", "Transit", "Chauffør1", "Chauffør2", "Afd.1", "Afd.2". osv.
Og på den måde styre hvor enheden er, og samtidig have en måde at gruppere alle dem på lager, til Rep. osv.
01. maj 2018 - 18:11 #5
Blot et lille foreslag.

Lav en database, basseret på dit nuværende regne ark :)
Du kan f.eks. bruge Access, som bør være i en "professionel" office pakke.

Jeg har ikke selv den store viden om databaser, og da slet ikke Access.
Men :) min gamle far, som er selvlært, lavede for 15+ år siden, både et service system og et lager system i Access, bare ved at købe en bog, og læse den. Og senere lavede han et tids registrerings system for mig. Og det virkede super godt.

Databasen, er jo stort set bare et regne ark, med en masse information (Kolonner). Og det skal du kunne søge i, f.eks lave en rapport.

Dit nøglefelt vil være serie nummer på enheden, og evt. produkt nummer.
Så kan du have alle de kolonner (Felter) du gerne vil, og efterfølgende lave rapport ud fra hvad du gerne vil have.
Og i access, laver du bare "knapper", så kommer der en rapport som du gerne vil se den.
Det kan være hvis du har en kolonne, der fortæller om enheden er på lager, sendt til rep eller er hos en bruger.
Så kan du lave en rapport, over hvad du har på lager, eller hvor mange du har hos brugere osv. Det er helt op til dig, hvad du gerne vil søge på.

Som skrevet, kan du bruge dit nuværende regna ark og bygge videre på det. Og du kan lave dropdown boxes, ligesom i Excel.
Avatar billede finb Ekspert
02. maj 2018 - 08:57 #7
#4: Ja, afkrydsnings-boksen tillader kun 1 kryds
Avatar billede __Allan__ Seniormester
02. maj 2018 - 12:07 #8
@ store-morten: Tak for link'et. Ved godt der er noget simpelt funktionalitet omkring formularer, men har bare aldrig haft behov for at studere det nærmere. Så det vil jeg helt sikkert kigge nærmere på...

@ rogerrabbit: Spændende forslag mht. Access db, har dog kun arbejdet ganske få timer med Access for mange år siden. Men kunne jo være man skulle se lidt nærmere på hvad dét kan...

Har dog kun Access på min private pc.
Hvis jeg skulle få lyst til at prøve mig frem med en løsning i Access, vil det da være muligt at gemme det som en enkelt fil og integrere den med mit Excel ark på jobbet ? - Kan se i Excel at der er en knap hvor der står hent data fra ekstern kilde (Access), men har aldrig arbejdet med dette...
04. maj 2018 - 18:36 #9
Undskyld det sene svar.

Ja, du kan importere fra excel uden problemer.
Og du kan eksportere til excel.
Som jeg opfatter det, bruger access groft excel.

Hvis du har lyst / mod på det, så tage en kopi af dit excel ark og leg med det.
Når du har styr på det hele, så kan du jo importere dit aktuelle (kopi naturligvis) til den tid.

Jeg har selv fået god hjælp til den smule access jeg har leget med, her på sitet :)
Avatar billede __Allan__ Seniormester
06. maj 2018 - 20:08 #10
Du skal ikke undskylde. Jeg er selv ikke ved computeren hver dag... Men mange tak for dit svar.
Jeg vil ved lejlighed forsøge at lære lidt mere om Access.

Tænker jeg vil starte med at bruge nogle af de første fif, til at bevare styringen i Excel, og når jeg lærer lidt mere om Access, vil jeg forsøge mig ud fra dine forslag.

Endnu en gang tak for jeres svar og venlige hjælp!