Avatar billede snoew Novice
01. maj 2018 - 21:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan det betale sig at skifte batteri på en 4 år gammel bærbar?

Har en Asus ROG G750JS.

Har længe haft problemer med at batteriet ikke kunne holde strøm længe efter at den havde været tændt i længere tid. For så at få den til at lade skulle jeg slukke den og tænde den igen. Så ville den lade til ca 50%.
Nu kan den kan ikke længere lade på batteriet Den siger tilsluttet lader, oplader batteri. Men den kommer aldrig over 0%.
Hvis batteriet sidder i, bliver computeren ved med at genstarte efter nogle minutter den er kommet ind i windows.

Computeren har allerede været til rep. med video og skærm. Så næsten hele M/board er skiftet samt skærm for ca 1 år siden. Blæserne har gennem længere tid larmet noget mere end den burde. Men den holder stadig maskinen kold. Og det virker til at det mest er den ene der larmer.

Har været inde og kigge efter et nyt originalt batteri. Det koster ca 1500kr og et uorginalt ca 700.

Bruger den mange timer om dagen til spil, billed og videoredigering.

Mit spørgsmål går lidt på om det kan betale sig at skifte batteriet i sådan en maskine.
Eller kan det bedre betale sig at pønse lidt flere penge til og købe en ny?

Ved det har været en lang tekst, men håber der er nogen som kan komme med nogle gode indput.
/S
Avatar billede kurtba Ekspert
01. maj 2018 - 22:38 #1
På trods af alderen er det jo stadig en pc, som har rimelige specifikationer, så hvis den stadig opfylder dine krav, så smid et ny batteri i.
Hvis du gør det, så husk lige at for at få fuld kapacitet på batteriet, så bør det helt oplades og helt tømmes 5-6 gange i starten.
Avatar billede snoew Novice
01. maj 2018 - 22:59 #2
For det meste har den. Men den er begyndt at maxe CPU'en ud når jeg laver tingene der kræver lidt og i nogle tilfælde også uden det som kræver den vilde processor kræft. Også efter en komplet rensning/formatering/geninstallering.
Kender ikke så meget til at køre teste på CPU, om de fejler osv. Men det jeg har kunne finde programmer af og køre, siger kernerne virker som de skal. så undre mig over det.

Det er alle de småting som der er i vejen som får mig til at tænke på om det kan betale sig.

Også fordi jeg ikke ved om man skal holde sig til originale batterier eller som man kan "nøjes" med uoriginal. Tænker på prisen.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. maj 2018 - 23:46 #3
Prøv dette link:

https://www.datamarked.dk/batteri/asus/asus-rog-g750js/model.html

Jeg har selv købt et uoriginalt batteri der, og det fungerer perfekt.
Avatar billede kurtba Ekspert
03. maj 2018 - 22:44 #4
Jeg har købt mange uoriginale batterier til venner og bekendtes bærbare. Det har altid været uden problemer. Ofte har jeg købt hjem fra Tyskland via ebay.de.
Der skal man lige være opmærksom på, at der er begyndt at være mange, som sender fra Kina og Hongkong. Det kan blive en langvarig affære at vente på. Har en enkelt gang købt batteri til en smartphone fra Hongkong. Det var ikke nogen succes, da det ikke var en s... værd.
Avatar billede ErikHg Ekspert
04. maj 2018 - 00:20 #5
Hvorfor skulle man dog købe batterier fra Tyskland eller andre steder, når man kan købe dem i Danmark, hvor leveringstiden er et par dage?
Avatar billede kurtba Ekspert
04. maj 2018 - 22:27 #6
Når der kan spares penge venter jeg gerne. Leveringstid fra Tyskland ofte max 5 dage.
Hvis andre ikke vil spare eller ikke vil vente, er det helt fint.
Avatar billede Rangolora Praktikant
09. maj 2018 - 10:48 #7
En larmende blæser skyldes som oftest, at den er fyldt med støv og nullermænd. Det er ikke nok at sætte en støvsuger til kabinettet, du skal ind og fjerne det. Jeg gør det ca. en gang om året, og det er faktisk ikke så lidt sådan en karl kan suge til sig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
09. maj 2018 - 15:01 #8
Jeg plejer at bruge trykluft. Jeg har en kompressor der klarer dette på bedste vis.
Har man ikke en kompressor, kan man købt trykluft på dåse - bare husk at holde igen på blæserne, da disse kan komme op i enorme omdrejninger der kan skade lejerne.

https://www.printerpatroner.dk/shop/trykluft-paa-daase-6973c1.html?gclid=EAIaIQobChMI5e3R1tf42gIVrxbTCh1YzQXyEAAYASAAEgI94fD_BwE