Avatar billede Snubii Novice
09. maj 2018 - 15:53 Der er 4 kommentarer og
3 løsninger

Kan ikke få koden til at virke til at regne sum ud

hej Experter

kan i hjælpe mig til at få denne til at virke ved ikke hvad jeg gør forkert og gerne med en forklaring hvis i kan give det?

koden er

$result4 = mysqli_query($link, "SELECT SUM(antal) AS sum_antal FROM besilling_ny");
$sum_antal = mysqli_result($result4, 0,"sum_antal");

og skal alser hente antal fra bestilling_ny og regne hvor mange der er solgt ialt ud

håber meget der sidder en og siger den klare jeg
mvh
Michael Larsen
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. maj 2018 - 16:01 #1
Har du copy/pastet fra din kode, er der en tyrkfejl i din SQL:

$result4 = mysqli_query($link, "SELECT SUM(antal) AS sum_antal FROM bestilling_ny");

Altså bestilling i stedet for besilling.
Avatar billede Snubii Novice
09. maj 2018 - 16:06 #2
Hej Michael

jeg har kopiret fra koden og har i din kommentar opdaget at jeg også har skrivet forkert i databasen så min database hedder besilling_ny det er kopiret derekte fra databasen er lidt ordblind nemlig ;D

så det er ikke fejlen detsvære
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. maj 2018 - 16:16 #3
Pröv at copy/paste din kode herind, også der du udskriver.
Avatar billede Snubii Novice
09. maj 2018 - 16:18 #4
okay prøver dette er jo den der udskriver

$result4 = mysqli_query($link, "SELECT SUM(antal) AS sum_antal FROM besilling_ny");
                $res->data_seek($result4);
                $sum_antal = mysqli_result($res, 0,"sum_antal");

                $result4 = mysqli_query($link, "SELECT SUM(antal) AS sum_antal FROM besilling_ny");
                $res->data_seek($result4);
                $sum_antal = mysqli_result($res, 0,"sum_antal");
                echo"<form method='post'>";
                echo'<table style="width:100%;">
                        <tr><td>';
                echo"<h1 class='overskrift'>Velkommen:  " . $_SESSION['brugernavn'] . "  </td><td>Ialt solgt: $sum_antal</td></tr><tr><td colspan='2'>";
                echo"<input class='submit' type='submit' name='knap_logud' value='Logud'/></h1>";
                echo"</td></tr></table></form>";
                ?>
Avatar billede michael_stim Ekspert
09. maj 2018 - 16:24 #5
Avatar billede acore Ekspert
09. maj 2018 - 16:34 #6
Der er flere fejl så vidt jeg kan se:

1)  $res->data_seek($result4);
Skal have en integer som argument - se http://php.net/manual/en/mysqli-result.data-seek.php

2) $sum_antal = mysqli_result($res, 0,"sum_antal");
mysqli_result er ikke implementeret "procedural" style - se http://php.net/manual/en/class.mysqli-result.php

3) Sidder med en fornemmelse af, at du gør koden unødig kompliceret og roder tingene lidt sammen, men din sidste post er ikke helt klar, synes jeg
Avatar billede Snubii Novice
09. maj 2018 - 16:35 #7
fantastisk tak for hjælpen løste den til ander der skal  bruge sådan en ser koden sådan ca sådan ud

$result = mysqli_query($link, "SELECT SUM(antal) AS abekat FROM besilling_ny");
                while ($row = mysqli_fetch_array($result, MYSQLI_ASSOC)) {
                    $sum_antal = $row['abekat'];
                    break;
                }