Avatar billede missmicki Praktikant
15. maj 2018 - 16:11 Der er 27 kommentarer

Skift uefi til legacy

Hej!
Stort stort problem :-)
Jeg har en medion akoya e6240t
Den kører åbenbart på uefi så jeg kan ikke boote fra dvd.
Jeg skal have isat ny ssd men kan ikke få lov at boote fra dvd.
Jeg har slået Secure boot fra.
Jeg kan stadig kun vælge mellem:
-Windows boot manager
- ip6
-ip4
Jeg har ingen muligheder for at ændre noget til legacy eller noget andet. What to do???
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2018 - 17:14 #1
Hvis du vil installere UEFI på din harddisk skal du vælge UEFI Boot i BIOS og din HDD skal være uallokeret idet den skal køre PNG format det ordner systemet selv!!!!
Avatar billede missmicki Praktikant
15. maj 2018 - 17:54 #2
Tror ikke jeg er helt med ;-)
Prøver at forklare mig bedre :-)
Jeg vil rigtig gerne boote min dvd så jeg kan indstillede Windows. Problemet er at jeg slet ikke kan få lov at starte fra dvd drevet.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2018 - 18:34 #3
Noget der ligner dette Jeg har ikke lige en Medion ved hånden men mener at huske F12 eller Prøv dig frem med F9 F10 F11under opstart men prøv også F2
https://ibb.co/c7A18y
Avatar billede missmicki Praktikant
15. maj 2018 - 18:42 #4
Det er prøvet men kan ikke få lov at ændre i indstillingerne :-(
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2018 - 19:48 #5
ser din bios sådant ud? du skal under alle omstændigheder huse at trykke på F10 og acceptere når du ændrer i bios du skal også hvis der under Advanced er security disable denne
https://ibb.co/ejNO5d
Avatar billede missmicki Praktikant
15. maj 2018 - 20:00 #6
Ja den ser sådan ud. Jeg har disabled Secure boot. Husker at trykke f10 men jeg kan stadig ikke boote fra dvd. Jeg ville gerne vedhæfte billeder men ved ikke hvordan jeg gør det her :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2018 - 20:25 #7
På denne side kan du uploade dine billeder
https://imgbb.com/
i bios skal du også enable UEFI
Og så mener jeg du skal trykke på ESC. For at vælge vilket medie du booter fra
https://ibb.co/cTHJoy
Avatar billede missmicki Praktikant
15. maj 2018 - 20:40 #8
https://ibb.co/nfPngJ
https://ibb.co/cn2wad
https://ibb.co/fZt2Fd
https://ibb.co/byQGad
https://ibb.co/es6YMJ

Det er de her muligheder jeg har. Jeg har været inde og deaktivere Secure mode men kan slet ikke få liv at boote via dvd :-( åhhh har aldrig oplevet noget så besværlig :-)
Og forresten tusind tak for din tid og hjælp
Avatar billede ole_madsen Ekspert
15. maj 2018 - 21:30 #9
Det ser ud til at i snakker forbi hinanden. Poko1 fokuserer på at få UEFI op at køre, mens missmicki forsøger at slå den fra...

Jeg kan IKKE anbefale at køre legacy - du vil så være fuldt eksponeret for grimme vira i bootsektoren.

Hvis ikke dit DVD drev vil boote i UEFI mode, vil jeg kraftigt anbefale dig i stedet at lave en UEFI USB stick, og kopiere windows installationsfilerne her over på - evt. bygge en opdateret USB-stick med nyeste udgave af Windows 10.

HVIS du insisterer på at køre legacy installation, skal du formentlig i BIOS og slå UEFI FRA! - og findes der noget CSM (Compatibility settings) skal den slås TIL.

Så burde du kunne boote og installere i legacy mode.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. maj 2018 - 22:26 #10
Billed 2 mislykkedes
https://picee.dk/meedion-akoyapng
Ja jeg kan ikke råde nogen til at køre Legasy når nu man i hvert fald har foreløbig har lavet et system der ikke så let angribes
Avatar billede missmicki Praktikant
16. maj 2018 - 05:39 #11
Ole tak for svar 😊 men jeg kan heller ikke få liv at køre fra USB Stock. Jeg har kun de 3 valgmuligheder som er på billederne. Jeg har heller ingen muligheder for at slå uefi fra eller CMS til. Åhhh jeg bliver vanvittig 😂
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2018 - 07:58 #12
De billeder du har lagt, er udelukkende fra BIOS opsætningen. Der ud over har du en boot menu, hvor du kan vælge mellem alle enheder - det er den du skal finde ud af at kalde frem.

Det er det Poko skriver om i #3 - det er normalt F12 under opstart, men kan desværre også være F11, F10 o.s.v...

Så i stedet for at kalde BIOS menuen, tapper du F12, for at komme i boot-menu.

Eller som alternativ kan du forsøge at slå PXE boot fra - så må de 3 valgmuligheder for opstart i BIOS ændre sig til noget andet... PXE boot er at starte op via netværkskortet, og det vil du nok aldrig komme til at skulle bruge, så ingen grund til at have muligheden slået til.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2018 - 08:49 #13
Boot Menuen er ESC - BIOS er F2
Prøv i Save & Exit at sætte Load Default Settings
Akoya notesbog har som standard Secure Boot og opstarten er sat i et UEFI miljø.
https://ibb.co/g00pwJ
Kontrolleret hos en bekendt i nærheden!
Avatar billede missmicki Praktikant
16. maj 2018 - 11:04 #14
Det var f10 for at komme i boot menu 😊
Men jeg har desværre stadig kun disse muligheder.
Ved ikke hvordan jeg får den til at boote fra dvd 😭
Jeg har slået pxe boot fra men stadig ingen andre valgmuligheder
https://ibb.co/e0rUDy
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2018 - 11:21 #15
Det er da godt nok træls... - jeg kan se i din BIOS opsætning, at der under "Security" er en "Secure Boot Menu". Hvad gemmer der sig her under?
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2018 - 11:24 #16
Er den ikke født med Windows 8 ? Så prøv at sætte den originale DVD i og start op der kunne j være noget med din Windows Skive at gøre
Min bekendt har opdateret BIOS Efter anvisning fra Medion. Men det vil jeg ikke anbefale at du gør selv.
ip4 & ip6 har kun noget med Netværk at gøre.
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2018 - 11:29 #17
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2018 - 11:34 #18
Fra #5
du skal også hvis der under Advanced er security
Boot disable denne
Avatar billede missmicki Praktikant
16. maj 2018 - 11:44 #19
Den er disabled
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2018 - 12:01 #20
Jeg har lige prøvet at ringe til min bekendt for at jeg kunne tage billeder af hans BIOS  men de er taget til Fanø og kommer først hjem om et par dage så der er der ikke meget at hente!
Avatar billede missmicki Praktikant
16. maj 2018 - 12:33 #21
Jegville rigtig gerne opdatere bios men kan ikke finde en opdatering.
Dette er hvad der gemmer sig ved Secure boot
https://ibb.co/mgOXiy
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2018 - 12:48 #22
Der er en anden side der har haft problemet oppe på et andet PC mærke, men med samme BIOS: https://superuser.com/questions/507111/if-usb-is-not-listed-in-bios-as-a-boot-option-does-that-mean-the-machine-cant

Der kommer bl.a. et forslag der siger:

down vote
I just went through the same pain... but I found a workaround.

Plug in your USB drive
Turn the Zenbook on
Enter UEFI (BIOS) through pressing ESC or F2
In 'Boot' tab: 'Disable Fastboot' (*)
Press F10 to save & exit
Immediately press ESC or F2 again
In 'Boot' tab: your USB drive should be listed - change the order
Press F10 to save & exit
Your Zenbook should now boot from the USB drive
profit
(*) = and 'Enable CSM' if you want to boot in legacy mode

If that does not help, you might need a more recent firmware version.

Just in case you run into more trouble while trying to install Windows onto your GPT SSD - this post might be very helpful: http://www.hodgin.ca/2012/10/02/creating-a-uefibios-windows-7-usb-and-installing-to-gpt-partitions/

"Secure Boot Menu" indeholder ikke noget "nyt", med mindre "Secure Boot", der er sat til "Standard", kan sættes til noget "spændende"...
Avatar billede missmicki Praktikant
16. maj 2018 - 13:02 #23
Desværre komme USB stadig ikke frem 😭
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2018 - 13:22 #24
- altså efter at have slået "Fast Boot" fra? - hmm, så er jeg ved at være løbet tør for idéer...

Manualen foreslår intet der kan hjælpe, så det sidste jeg kan komme på, er at kontakte Medion - de må for dælen da kende deres eget produkt.

Se kontaktmuligheder på https://www.medion.com/dk/service/kontakt/index.php?msn=30017398
Avatar billede missmicki Praktikant
16. maj 2018 - 13:40 #25
Har lige fået svar fra medion. Men Nope. Det er de samme ting som allerede er afprøvet 😭 åhhhh virkelig frustrerende 🤣😅
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. maj 2018 - 14:01 #26
Brænder alle andre forsøg, kan du låne en anden bærbar, montere din harddisk her, og så installere Windows 10 via den anden maskine. Når du er ude over første genstart, slukker du maskinen, tager harddisken over i din Medion, og ser om det nu kan lade sig gøre at færdiggøre installationen...

Win10 er ikke så hidsig med pludselig at have ny hardware, men licensen skal helst høstes fra BIOS i den rigtige maskine, hvilket foregår under den sidste del af opsætningen...
Avatar billede Sal Va Praktikant
03. oktober 2018 - 09:49 #27
1. Start computeren og tryk f1 ved opstart for at komme ind i bios
2. Når bios billedet vises sættes 'default' ved at trykke f9 og derefter Enter
3. Naviger til menuen Security, marker Secure Boot og tryk Enter.
4. I menuen Secure Boot Configuration markeres Secure Boot og trykkes Enter.
5. Vælg i pop up menuen Disabled og tryk igen Enter.
6. Naviger tilbage til hovedmenuen ved at trykke ESC
7. I pop up menuen vælges Legacy Only og tryk igen Enter.
8. I pop up menuen vælger Legacy Only og tryk igen Enter.
Tryk f10 og tryk derefter Enter for at bekræfte.